sumeyye
Thu 10 November 2011, 12:57 pm GMT +0200
Bölüm: 398
Savaþ ve benzeri korkulu anlarda kýlýnan namaz
Savaþ ve benzeri korkulu anlarda kýlýnan namaz
564- Sâlim (r.a.)’in babasýndan rivâyet edildiðine göre: “Rasûlullah (s.a.v.), savaþta orduyu iki gurup yaparak bir gurubuna bir rek’at namaz kýldýrdý diðer gurup düþmanla karþý karþýyaydý. Sonra bu namaz kýlan gurup savaþanlarýn yerlerini aldýlar onlarda namaz için bunlarýn yerlerine geldiler, Peygamber (s.a.v.) bunlara da diðer rek’atý kýldýrdý sonra selam verdi cemaat durumunda olan ordunun yarýsý bir rek’at daha tamamladýlar, diðer gurup ta bir rek’atý tamamlayarak namazlarýný bitirmiþ oldular.” (Nesâî, Salat-ül Havf: 1; Ebû Dâvûd, Salat-üs Sefer: 12)
Tirmîzî: Bu hadis sahih olup, Musa b. Ukbe yoluyla Nafi’ ve Ýbn Ömer’den de benzeri rivâyet edilmiþtir.
Tirmîzî: Bu konuda, Câbir, Huzeyfe, Zeyd b. Sabit, Ýbn Abbâs, Zürakî ki ismi “Zeyd b. Sâmit” tir ve Ebû Bekre’den de hadis rivâyet edilmiþtir.
Tirmîzî: Mâlik b. Enes korku namazý konusunda Sehl b. ebî Hasme’nin hadisini benimsemiþ olup Þâfii’de ayný görüþtedir.
Ahmed diyor ki: Korku namazý konusunda pek çok rivâyetler vardýr bu konuda sahih olarak bildiðim tek hadis Sehl b. ebî Hasme’nin hadisidir.
Ýshâk b. Ýbrahim: Ayný kanaatte olup þöyle demektedir: “Rasûlullah (s.a.v.)’ den bu konuda deðiþik hadisler nakledilmiþ olup korkunun durumuna göre herhangi birini tercih ederek kýlmak caizdir.
Ýshâk diyor ki: Sehl b. ebî Hasme’nin hadisini diðer rivâyetlere tercih edecek deðiliz.
565- Sehl b. Hasme (r.a.), korku namazý konusunda þöyle demiþtir: “imâm olacak kimse kýbleye doðru durur askerlerin bir kýsmý onunla birlikte namaza dururlar diðer kýsmý da düþmana karþý durmaya devam ederler, imâm bunlara bir rek’at kýldýrýr bunlarda kendi baþlarýna bir rükû’ ve iki secde yaptýktan sonra bunlar onlarýn yerlerine geçerler onlar gelir imâm bunlara da bir rek’at kýldýrýr. Dolayýsýyla bu namaz imâm için iki, cemaat için birer rek’at olmuþ olur. Sonra bu ikinci, gurup bir rükû’ ve iki secde yaparak namazlarýný tamamlamýþ olurlar.” (Ýbn Mâce, Ýkame: 151; Nesâî, Salat-ül Havf: 1)
566- Muhammed b. Beþþâr (r.a.), diyor ki: Yahya b. Saîd el Kattan’a bu hadisi sordum O’da bana Þu’be, Abdurrahman b. Kâsým, babasýndan, Salih b. Havvât ve Sehl b. ebî Hasme’den, Yahya b. Saîd el Ensarî’nin hadisinin benzerini rivâyet etti ve dedi ki: “Bu hadisi de o hadisin kenarýna yaz! Þu anda hadis ezberimde deðildir ama Yahya b. Saîd el Ensarî’nin hadisi gibidir.”
ž Tirmîzî: Bu hadis hasen sahihtir. Yahya b. Saîd el Ensarî bu hadisi Kâsým b. Muhammed’den merfu olarak rivâyet etmedi. Yahya b. Saîd el Ensarî’nin arkadaþlarý da ayný þekilde mevkuf olarak rivâyet ettiler. Þu’be ise ayný hadisi Abdurrahman b. Kâsým b. Muhammed yoluyla merfu olarak rivâyet etmiþtir.
567- Mâlik b. Enes, Yezîd b. Rumân’dan, Salih b. Havvât’tan ve Rasûlullah (s.a.v.) ile birlikte korku namazý kýlan birinden rivâyet ederek geçen hadisin benzerini aktarmýþtýr.
ž Tirmîzî: Bu hadis hasen sahihtir. Mâlik, Þâfii, Ahmed ve Ýshâk’ta ayný görüþtedirler.
Peygamber (s.a.v.)’in ordudan iki gurubun her birine birer rek’at kýldýrdýðý dolayýsýyla kendisinin de iki rek’at kýldýðý rivâyeti pek çok kimseden aktarýlmýþtýr.
Tirmîzî: Ebû Ayyaþ ez-Zürakî’nin ismi; Zeyd b. Sâmit’tir.