sumeyye
Thu 10 November 2011, 01:04 pm GMT +0200
SAVAÞ ÝÇÝN YOLA ÇIKMAK BÖLÜMLERÝ
Bölüm: 391
Yolculukta namazlarý kýsaltmak
Bölüm: 391
Yolculukta namazlarý kýsaltmak
(Bu bölüm Arapça orijinal ismi “Ebvab-üs Sefer (Yolculuk)” bölümleri demektir. Biz burada savaþ için yola çýkmak olarak tercüme ettik çünkü Rasûlullah (s.a.v.) hayatýnda savaþ dýþýnda bizim bildiðimiz þekilde bir yolculuk -davet ve hicret dýþýnda- yoktur.)
544- Abdullah b. Ömer (r.a.)’den rivâyet edildiðine göre, þöyle demiþtir: “Peygamber (s.a.v.) Ebû Bekir, Ömer ve Osman ile yolculuða çýktým, öðle ve ikindi namazlarýný ikiþer ikiþer olarak kýlarlar ne farzdan önce ne farzdan sonra sünnet namaz kýlmazlardý.” Abdullah b. Ömer diyor ki: “Farzdan önce ve sonra sünnet kýlýnmasý gerekmez eðer fazladan namaz kýlýnacak olsaydý farzý dörde tamamlardým.” (Muvatta, Kasr-us Salat: 2; Nesâî, Taksirus Salat: 1)
ž Tirmîzî: Bu konuda Ömer, Ali, Ýbn Abbâs, Enes, Imrân b. Husayn ve Âiþe’den de hadis rivâyet edilmiþtir.
Tirmîzî: Ýbn Ömer hadisi hasen garibtir. Bu hadisi böylece Yahya b. Süleym rivâyetinden bilmekteyiz.
Muhammed b. Ýsmail diyor ki: Bu hadis Ubeydullah b. Ömer’den, Suraka ailesinden bir adamdan ve Ýbn Ömer’den rivâyet edildi.
Tirmîzî: Atýyye el Avfî yoluyla Ýbn Ömer’den Rasûlullah (s.a.v.)’in yolculukta sünnet kýldýðý rivâyet edilmiþse de Rasûlullah (s.a.v.), Ebû Bekir, Ömer ve Osman’ýn ilk dönemlerinde yolculukta namazlarý kýsalttýklarý sahih olarak sabittir.
Rasûlullah (s.a.v.)’in ashabýndan ve baþkalarýndan pek çok ilim adamý bu hadisle amel etmiþlerdir. Âiþe (r.anha)’nýn yolculukta tam kýldýðý da rivâyet edilmiþtir.
Uygulama, Rasûlullah (s.a.v.) ve ashabýndan gelen rivâyete göredir. Þâfii, Ahmed ve Ýshâk ayný görüþte olup Þâfii þu ilaveyi yapar: “Yolculukta kýsaltma ruhsattýr, tam kýlýnýrsa da caiz olur.”
545- Ebû Nadre (r.a.)’den rivâyete göre, þöyle demiþtir: Imrân b. Husayn’a yolculuk namazýndan soruldu o da þöyle dedi: “Rasûlullah (s.a.v.) ile Hac yaptým, Hac esnasýnda hep iki rek’at kýldý. Ebû Bekir ile Haccettim iki rek’at kýldý. Ömer ile Haccettim iki rek’at kýldý. Osman’ýn halifeliðinin altý ve yedinci senesinde Haccettim; O’da iki rek’at kýldý.” (Nesâî, Taksirus Salat: 4)
Tirmîzî: Bu hadis hasen sahihtir.
546- Mâlik b. Enes’in þöyle dediði iþitilmiþtir: “Rasûlullah (s.a.v.) ile Medîne’de öðleyi dört rek’at, Zülhüleyfe’de ikindiyi iki rek’at olarak kýldýk.” (Nesâî, Taksirus Salat: 4)
Tirmîzî: Bu hadis sahihtir.
547- Ýbn Abbâs (r.a.)’den rivâyete göre: “Rasûlullah (s.a.v.), Medîne’den Mekke’ye yola çýktý hiçbir düþman korkusu yokken sadece Alemlerin Rabbinin korkusu varken namazlarý iki rek’at kýldý.” (Nesâî, Taksirus Salat: 4; Muvatta, Kasrus Salat: 2)
Tirmîzî: Bu hadis hasen sahihtir.