- Satıcı ve alıcı

Adsense kodları


Satıcı ve alıcı

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
sidretül münteha
Mon 21 February 2011, 08:51 pm GMT +0200
3. Satıcı ve Alıcı



Satışın üçüncü rüknü olan satıcı ile alıcıda da şunlar şarttır:

1- satılan şeye ve alıcının da satış bedeline, ya tam bir mülki­yetle sahip olmaları ya da bunlara sahip olan kimselerin tam bir yetki ile ve­kili bulunmaları.

2- Erginlik çağına ermiş olmaları.

3- Hacir altıpda bulunmamaları. Zira sefih olan kimse kendi malında, köle de efendisinin malında tasarruf edemezler. Meğer köleye alış-veriş için izin verilmiş olsun.

Ulema, bu konuda, kişi başkasına ait bir malı -sahibi kabul ederse kesin­leşmesin, etmezse bozulsun kaydıyla- sattığı zaman veyahut herhangi bir şe­yi -aynı şartla- bir başkasına satın aldığı zaman -ki buna «fuzûlî satışı» deni­lir- satış vaki olur mu, olmaz mı diye ihtilâf etmişlerdir. İmam Şafii her ikisi­ni de caiz görmemiş, İmam Mâlik her ikisini de caiz görmüş, İmam Ebû Ha-nife de ikisi arasında ayırım yaparak, «Satmak caizdir. Satın almak caiz de­ğildir» demiştir.

Mâlikilerin delili, Urvetü'l-Bârikî'den rivayet olunan «Peygamber (s.a.s) Efendimiz, bana bir dinar vererek,

 'Bu sürüden bize bir koyun satın al dedi. Ben bir dinarla iki koyun aldım ve koyunlardan birini bir dinara sata­rak diğer koyun ile dinarı getirip,

'Ya Rasâlallah, bu dinar da, koyun da sizindir' dedim. Peygamber (s.a.s) Efendimiz, bana dua ederek,

'Rabbim, alışverişini bereketli kıl' buyurdu» [114] mealindeki hadistir. Mâlikiler «Peygamber (s.a.s) Efendi-miz'in kendisine emretmediği halde iki koyun alması ve bu koyunlardan biri­ni satması, başkası adına saün almayı caiz görmeyen İmam Ebû Hanife'ye ve_ hem satmayı, hem satın almayı caiz görmeyen İmam Şafii'ye karşı bir huccettir» demişlerdir, îmam Şafii de «Peygamber (s.a.s) Efendimiz, kişiye sa­hibi olmadığı şeyi satmayı yasak etmiştir» demiştir. Mâlikiler ise, bu yasağı kişinin sahibi olmadığı şeyi kendi adına satmasına hamlederek, «Sahibi adı­na satarsa caizdir. Çünkü bu yasak Hakîm b. Hizam hakkında varid olmuş­tur. Hakîm b. Hizam ise -meşhurdur ki- başkasına ait olan mallan kendine sa­tıyordu» demişlerdir.

Bu ihtilâfın sebebi, herhangi biryasak, bir sebebten dolayı varid ol­duğu zaman, o sebebe has mıdır yoksa genel bir yasak mıdır diye meşhur olan ihtilâftır. Bu kısmın ana mes'eleleri işte bunlardır. Kısacası bu kısmın bahisleri aşağı-yukan birinci bölümün bahisleri içine giriyorsa da, ilmî araştırma usu­lü, bu kısma ayn olarak konu etmeyi gerektirmektedir.

Bu bölüm ile ilgili olan konuşmamız, maksadımıza uygun bir şekilde burada sona erdiğinden, üçüncü kısma, yani sahih olan satışların genel hü­kümleri bahsine geçiyoruz. [115]



[114] Buhârî, Menâkıb, 61/28, no: 3642; Ebû Dâvûd, Buyu', 17/28, no: 3384.

[115] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 3/219-220.

 

Sevgi.
Wed 5 February 2020, 05:05 am GMT +0200
Esselâmü Aleyküm. Bilgiler için Allah razı olsun. Rabbim ilmimizi artırsın inşaAllah

es-Sabur
Wed 5 February 2020, 05:26 am GMT +0200
Bir mal satılırken satıcı ve alıcı olur ikisininde rızası ile mal satılır

ceren
Wed 5 February 2020, 04:11 pm GMT +0200
Esselamu aleyküm.rabbim razı olsun paylaşım dan kardeşim...

Bilal2009
Fri 7 February 2020, 06:32 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun