- Salati Vüsta (Orta Namaz)

Adsense kodları


Salati Vüsta (Orta Namaz)

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
reyyan
Sat 21 August 2010, 07:55 am GMT +0200
Salat-i Vüsta (Orta Namaz)

 

İkindi namazı "salat-i vüsta" mıdır?

Bilindiği gibi, Kur'ân-ı Kerîm'de özellikle "salat-i vüsta" üzerin­de durulmuştur. Bakara sûresi 238. âyette şöyle buyuruluyor:

"Namazlara, özellikle orta namaza devam edin, onu gerektiği gibi koruyun ve Allah'a saygı ve korku dolu bir gönül ile elbağlayıp du­run!"

Hadîslerde de o nisbette bu namazın fazileti üzerinde durulmuş ve ümmetin dikkati, namazı, özellikle orta namazı muhafazaya çekil­miştir.

Bunun  birtakım  sebep ve hikmetleri vardır.

a) İkindi vakti duaların en çok kabul olunduğu bir zaman par­çasıdır.

b) Şehir ve kasabalarda alım-satımın en çok hareketlendiği bir dönemdir. Kendini dünyalığa kaptıran her mü'minin o saatte işini bırakıp Hakk'a yönelmesi kadar eğitici, yönlendirici, ahlâk ve fazilet verici bir şey yoktur.

c) Köylerde tarla ve bahçede havanın serinlemesinden yarar­lanılarak daha verimli bir çalışmaya girişilir, yorgunluk başlar. Böy­le bir sırada abdest alıp ikindi namazını kıldırmak kadar ruh ve be­deni dinlendiren başka bir şey düşünülemez.

d) Rahmet meleklerinin sabahleyin ve bir de ikindi vakti en çok inip, rahmet saçtığı vakitlerdir. Bundan yararlanmak için, bu namazları vaktinde gönül huzuru içinde kılmak gerekir.

Konuyla ilgili hadîsler:

Hz. Ali'den (r.a.) yapılan rivayette, Peygamber (a.s.) Efendimiz'in Ahzâb savaşında şöyle dediği tesbit edilmiştir:

"Onlar bizi gü­neş batıncaya kadar salât-i vüsta'dan meşgul edip alıkoydukları gi­bi, Allah onların kabirlerini ve evlerini ateş doldursun."[84]

Müslim, Ebû Dâvud ve Ahmed'in tesbitinde hadîsin son cümlesi şu lâfızla rivayet edilmiştir:

"Bizi salât-i vüsta -ikindi namazın­dan- meşgul edip alıkoydular..."

Yine Hz. Ali (r.a.) diyor ki:

"Biz, salât-i vüsta'yı sabah namazı olarak biliyorduk. Bunun üzerine Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, "O, ikindi namazıdır" buyurdu."[85]

İbn Mes'ud (r.a.)'den yapılan rivayette, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'i, Hendek savaşında müşrikler o kadar meşgul ettiler ki, güneş kızarmaya veya sararmaya yüztuttuğu halde, O hâlâ ikindi nama­zını kılamamıştı. Bunun üzerine Resûlüllah (a.s.) şöyle bedduada bulundu:

"Bizi salât-i vüsta ikindi namazı'ndan alıkoyup meşgul et­tiler; Allah onların içlerini ve kabirlerini ateşle doldursun. Allah onların içlerini ve kabirlerini vakşetle doldursun!"[86]

İbn Mes'ûd (r.a.) diyor ki, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, "Salâ­t-i vüsta ikindi namazıdır" buyurdu.[87]

Semure b. Cündüb (r.a.)'den yapılan rivayette, Peygamber (a.s.) Efendimiz şöyle buyurmuştur:

"Salât-i vüsta (orta namaz), ikin­di namazıdır."[88]

Ahmed b. Hanbel'in yaptığı rivayette, Peygamber (a.s.) Efen­dimiz buyurdu ki:

"Namazlara, özellikle salat-i vüsta (orta namaza) devam ediniz!"

Böylece Peygamber (a.s.) bize onun ikindi namazı olduğunu ismen bildirdi.[89]

Berâ' b. Azıb (r.a.)'den yapılan rivayette, demiştir ki: "Namaz­lara, özellikle ikindi namazına devam edin..." mealindeki âyet indi, biz de onu Allah'ın dilediği kadar okuduk. Sonra o âyeti neshetti ve "Namazlara özellikle orta namaza devam edin, onu gerektiği gibi koruyun..." mealindeki âyet indi. O zaman bir adam şöyle dedi: O takdirde, salat-i vüsta ikindi namazıdır.[90]

Ebû Yunus Mevlâ, Hz. Aişe (r.a.)'den yapılan rivayette, demiş­tir ki:

"Hz. Aişe kendisine bir mushaf yazmamı emretti ve şöyle tenbihte bulundu: Namazlara, özellikle orta namaza devam edin, mea­lindeki âyete geldiğinde bana haber ver! Ben de o âyete gelince ona haber verdim. Bana o âyeti şöyle yazdırdı: "Namazlara, özellikle orta namaza ve ikindi namazına devam edin..."

Hz. Aişe  (r.a.)  devamla şöyle dedi:

"Ben bunu Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'den işittim..."[91]

Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:

1- Salât-i vüsta, ikindi namazıdır. Biz buna "orta namaz" di­yoruz.

2- Orta namazın ayrı bir fazileti ve başka bir hususiyeti var­dır.

3- İkindi namazını -müşriklerin saldırısından dolayı- ka­çıran Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in çok üzüldüğü ve bu yüzden müşriklere betduada bulunması, namazın ve özellikle ikindi nama­zının önemini yansıtmaktadır.

Hadîsler üzerinde tahliller ve görüşlerle rivayetler:

49 nolu Hz. Ali (r.a.) hadîsi sahihtir. Muhalefet eden olmamıştır.

50 nolu yine Hz. Ali (r.a.) hadîsini İbn Mehdi şu tarikle rivâyet etmiştir: Ubeyde'ye dedim ki, Hz. Ali'den salât-ı vûsta'yı sor. O da sorduğunda Hz. Ali (r.a.) şöyle demiştir:

"Bizler salât-i vüsta'yı sabah namazı olarak görüyorduk. Ama Hendek günü Rasûlüllah'ın şöyle dediğini işittim:

"Bizi salât-i vüsta, ikindi namazından alıkoyup meşgul ettiler!"

Bu rivayet de, salât-i-vüsta'nın ikindi namazı olduğuna açık ve net biçimde delâlet ediyor.

Bununla beraber bu rivayetlerin hilâfına bazı rivayetler daha tesbit edilmiştir:

Zeyd b. Sabit (r.a.)'den yapılan rivayette, demiştir ki:

"Resûlül­lah (a.s.) Efendimiz öğle namazını günortasında sıcağın iyice art­tığı bir zamanda kılardı. Hiçbir namaz bundan daha çok ashaba ağır gelmezdi. Bunun üzerine "Namazlara, özellikle orta namaza devam edin..." mealindeki âyet indi ve Resûlüllah (a.s.) şöyle buyurdu:

"Şüphesiz ki, öğle namazından önce iki namaz, sonra da iki namaz vardır."

Böylece salât-i vüsta, öğle namazı oluyor.[92]

Üsâme b. Zeyd (r.a.)'den yapılan rivayette salât-i vüsta hakkında şöyle demiştir:  "O, öğle namazıdır. Resûlüllah (a.s.) Efendimiz öğle namazını günortasında iyice sıcakta kılardı da arkasında ancak bir veya iki saf cemaat bulunurdu. İnsanların çoğu sıcaktan gölgeliğe çekilmiş ve ticaretiyle meşgul bulunurlardı. Bunun üzerine Allah, Bakara sûresi 238. âyeti indirdi."[93]

O bakımdan ilim adamları "salât-ı vüsta" hakkında farklı yo­rum ve görüşler ortaya koymuşlardır. Bunları şöyle sıralayabiliriz:

1- Salât-i vüsta -orta namaz- ikindi namazıdır. Ashab-ı kirâm'dan Hz. Ali, Ebû Eyyub, Abdullah b. Amir b. As, Hz. Aişe, Hz. Hafsa, Hz. Ümmü Seleme; tabiînden Ubeyde es-Selmanî, Hasan el-Basrî, İbrahim Nahaî, Kelbî, Katâde, Dehhak, Mukatil, Ebû Hanife, Ahmed, Davud b. Münzir bu görüştedirler.

2- Salât-i vüsta, öğle namazıdır.

el-Vahidî bunu Zeyd b. Sabit'ten, Ebû Said el-Hudfîden, Usâme b. Zeyd'den, Hz. Aişe'den rivayet etmiştir. İbn Müzir de Abdullah b. Şeddad'dan, el-Mehdı Bahır'da Hz. Ali'den (r.a.) rivayet etmiştir.

3- Salât-i vusta sabah namazıdır.

Bu, imam Şafii'nin görüş ve ictihadıdır. Nevevî aynı hususu Ömer b. Hattab'dan, Muaz b. Cebel, İbn Abbas, İbn Ömer, Câbir, Atâ', İkrime, Mucahid, Rebî' b. Enes, İmam Mâlik b. Enes ve Şafii'nin he­men bütün arkadaşlarından rivayet etmiştir. Maverdî ise, Şafiî'nin mezhebi onun ikindi namazı olduğu hakkındadır. Çünkü bu konu­da sahih hadîsler mevcuttur, demiştir.

İmam Şafiî'nin, "sabah namazıdır" demesine gelince, ikindi na­mazı olduğu hakkındaki sahih hadisler ona o zaman ulaşmamış bulu­nuyordu. Oysa o hadîslerden haberli olsaydı, mutlaka, salât-ı vüs­ta, ikindi namazıdır, derdi. Çünkü onun mezhebi, daha çok hadîsle­re dayanmaktadır.

4- Salât-i vüsta akşam namazıdır. Kubeyse b. Züayb bu görüştedir.[94]

5- Salât-i vüsta yatsı namazıdır.

İbn Seyyidünnas bunu bazı ilim adamlarına nisbet etmiştir. el-Mehdî ise el-Bahır adlı kitapta, İmamiyye mezhebinin görüşünün de bu doğrultuda olduğunu belirtmiştir.

6- Cuma günündeki cuma namazıdır. Diğer günlerde ise öğle namazıdır. Bunu Kadı İyaz, bazı ilim adamlarından nakletmiştir.

7- Bu da beş vakit namaz içinde kapalı kalıp bilinmeyen hu­suslardan biridir, yani hangi vakit namazı olduğu kesinlikle bilinmemektedir. Bunu, İbn Seyyidünnas, Zeyd b. Sâbit'ten, Rebi' b. Haysem' Saîd b. Müseyyeb Nâfi', Şürayh ve benzeri ilim adamlarından nakletmiştir.

8- Beş vakit namazın hepsidir.

Bunu Kadı ile Nevevî nakletmişlerdir. Aynı zamanda İbn Seyyidünnâs bazı ilim adamlanndan rivayet etmiştir.

9- Yatsı ve sabah namazlarıdır.

Bunu İbn Muksim kendi tefsirinde nakledip Ebû Derda'ya (r.a.) nisbet etmiştir.

10- Sabah ve ikindi namazlarıdır.

Bu, Ebûbekir el-Ebherî'nin görüşüdür.

11- Cemaatle namaz kılmaktır.

Bu, İmam Ebû Hasan el-Mâverdî'den nakledilmiştir.

12- Korku namazıdır.

Bu, Dimyatî'nin görüşüdür ki, şöyle demiştir:

"İlim ehlinden gü­venilir kişiler bu yorumu bize bildirdi..."

13- Vitir namazıdır.

Bu, Ebû Hasan Ali b. Muhammed es-Sahavî'nin görüşüdür.

14- Kurban bayramı namazıdır.

İbn Seyyidinnas Tirmizi şerhinde nakletmiştir.

15- Ramazan bayramı namazıdır. Bunu Dimyatî nakletmiştir.

16- Sadece Cuma namazıdır. Bunu İmam Nevevî zikretmiştir.

17- Kuşluk namazıdır.

Bunu Dimyatî bazı şeyhlerden nakletmiştir.

Birincilerin delili, konunun başında Enes (r.a.) ile Büreyde hadisidir. Sahih olan da budur. İlim adamlarının çoğunun ittifakı var­dır. Öğle ve diğer vakitler olduğu hakkındaki rivayetler, sözü edilen sahih ve muttafakun aleyh hadîs karşısında istidlale pek salih gö­rülmez.

İkinciler ise, öğle namazının tam ortada bulunduğunu, aynı za­manda Müsned-i Ahmed'de "salât-i vüsta" ile ilgili âyetin iniş se­bebini dikkate almışlardır ki hem o hadîs, hem iniş sebebi üzerin­de ittifak yoktur.

Üçüncüler ise, sabah namazının uykunun iyice tatlı olduğu za­mana rastladığını ve mutlaka kaçırılmaması hakkında sahîh riva­yetlerin bulunduğunu delîl göstermişlerse de, bu da sözü edilen sahîh hadîsler karşısında hüccet sayılmaz.[95]

Diğerlerinin de seçtikleri delillerin çoğu yetersizdir. Böylece or­ta namazın ikindi namazı olduğu hem ağırlık, hem sıhhat kazan­mıştır.

52 nolu İbn Mes'ûd hadîsi sahihtir ki, Müslim tahric etmiştir.

53 nolu Semure hadîsini Tirmizi hasenlemiştir. Aynı zamanda tefsir bölümünde sahih olduğunu kaydetmiştir. Ancak Hasan'ın Semüre'den işittiği ihtilâf konusudur:

a) Şu'be'ye göre, ondan işitmemiştir.

b) Buhari ve Ali b. Medenî'ye göre, Hasan'ın ondan işittiği sahîhtir. O bakımdan hadisin hasen ve sahih olduğu ağırlık kazan­mış oluyor.

54 nolu Ahmed b. Hanbel rivayetine gelince, Hafız İbn Seyyi­dünnas Tirmizî şerhinde ondan söz  etmişse de üzerinde pek konuşmamıştır. Ancak Sahihayn'deki sahih rivayetler ona şehadet et­mektedir.

55 nolu Berâ' hadîsini Müslim, Şakıyk b. Akabe tarikiyle tahrîc etmiştir. Ancak Müslim'de Şekıyk'den bundan başka hiçbir rivayet nakletmemiştir.

56 nolu Amir b. Nâfi' hadîsi, salât-i vüsta'nın ikindi namazı ol­duğuna dair âyet bulunduğuna delâlet ediyor. Zira Hz. Aişe (r.a.)'nin yazdırdığı ilk hatıra gelen ancak Kur'ân âyetlerinden bir parça olabilir. Oysa Kur'ân âyetleri tevatür yoluyla sabit olmuştur. Amir b. Nafî' ise "haber-i vahid" sınırında kalmıştır. O halde Hz. Aişe'nin; "ve salâtü'1-asri" sözü âyet olamaz. Sadece salât-i vüsta'nın ikindi namazı olduğuna delâlet eden bir rivayet derecesinde kalır.

57 ve 58 nolu Zeyd ve Üsâme hadislerine gelince: Birincisi hak­kında Ebû Dâvud ve Münzir'i susup konuşmamışlar. Buharı Tarih'de tahric etmiş, Nesâi ise sıkat (güvenilirler) sayılan ricale isnad ederek rivayet etmiştir. Buna benzer bir rivayeti Muvatta'da gör­mekteyiz. Tirmizî de Zeyd'den rivayet etmiştir.

İkincisini ise, Nesâî, İbn Meni', İbn Cerir rivayet etmiş, ez-Ziya ise, Muhtarat'te nakletmiştir. Ricali ise,  Nesâi'nin  Sünen'inde  geç­tiği üzere güvenilir kişilerdir.

Hadislerin sahih olduğu kabul edilse bile, ikindi namazı olduğuna dair rivayetler derecesinde iddia edilemez. Nitekim ilim adamlarının çoğunun da görüş ve tesbiti bu doğrultuda görülmüştür.

sumeyye
Sun 6 April 2014, 12:17 am GMT +0200
Esselamu aleykum ; konu çok geniş ve güzel anlatilmiş.Aydinlatici olmuş..Rabbim c.c. Salât-ı Vüsta namazini daimi aksatmadan kilanlardan eylesin inşaallah.Allah c.c razi olsun kardeşim.

cerendemir
Sun 6 April 2014, 12:31 am GMT +0200
Bilgilerden dolayı Allah razı olsun inşallah.

Hanife 8.D
Sun 6 April 2014, 08:09 am GMT +0200
Esselamu aleykum ; konu çok geniş ve güzel anlatilmiş.Aydinlatici olmuş..Rabbim c.c. Salât-ı Vüsta namazini daimi aksatmadan kilanlardan eylesin inşaallah.ALLAH c.c razi olsun kardeşim.

Ve aleyküm selam;evet katılıyorummmmm Sümeyye ablacım,
''Rabbim c.c. Salât-ı Vüsta namazini daimi aksatmadan kilanlardan eylesin inşaallah.''    
AMİN AMİN ECMAİN ABLAMM

Rabbim bu güzel paylaşımınızdan dolayı sizden razı olsun inşALLAH.

8-D fatma zehra
Tue 8 April 2014, 03:00 pm GMT +0200
Bilgilerden dolayı ALLAH razı olsun inşALLAH.

MEHMET/8/A/ENES
Tue 8 April 2014, 03:08 pm GMT +0200
Ve Aleykümus Selam
Yüce Allah (c.c.) namazlarımızı hayatımızdan eksik etmesin inşAllah...

yagmur_7-c
Thu 10 July 2014, 02:49 pm GMT +0200
Esselamu aleykum ve rahmetullah;
Abdul­lah b. Ömer (r.a.)’dan nakledilen bir hadis-i şerifte Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurdular: “İkindi namazını kaçıran kimse sanki ailesi ve malı helak edilmiş kimse gibidir.” (Camiu’l Ehadis)

Allah c.c. razı olsun..İkindi namazını kaçırmamak önemli...Aydınlatıcı bilgiler için teşekkürler..

mevlüdekalınsaz
Sat 6 September 2014, 04:51 pm GMT +0200
Ve aleykumusselam ; aydınlatıcı bir yazı ..Rabbim razı olsun..Rabbim bütün namazlarımızı ve orta namazlarımızı daima zamanında ve tastamam edaedebilmeyi nasip etsin inşallah..

Rüveyha
Tue 24 March 2015, 06:04 pm GMT +0200
Ve aleykumusselam.Âmin ecmain İnşaAllah.Orta namazın hangi vakit namazı olduğuna dair alimler aradında bir ittifak yok.Elhamdülillah bu farklılıklar İslama çok şey katıyor.İnşaAllah tüm namazlarımıza hakkıyla değer verip,hakkıyla eda edenlerden oluruz.Rabbim razı olsun kardeşim.

Kaan8/B
Tue 24 March 2015, 06:11 pm GMT +0200
Ve Aleykümus Selam
Yüce Allah (c.c.) namazlarımızı hayatımızdan eksik etmesin inşAllah...

Bilal2009
Tue 1 September 2015, 02:45 am GMT +0200
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah,  Her namazın ayrı bir güzelliği var . Sabah namazının başka bir yeri , yatsı namazının ise daha başka bir yeri var hayatımızda . Rabbim ( celle celaluhu ) bizlere bütün namazları güzellikleri ile kılmayı nasib eylesin.

ikranur 7d
Tue 1 September 2015, 09:21 am GMT +0200
Ve aeykumusselam ve rahmetullah. Allah razi olsun bilgilendirdiginz icin.

[Muhammed]
Thu 3 September 2015, 01:04 pm GMT +0200
Ve Alleykümselam Ve Rahmetullah Ve Berekatuh.Rabbim c.c razı olsun İnşaAllah bu değerli bilgiler için.Rabbim bizleri namazlarımızı hakkıyla kılmayı daima dost doğru kulardan olmayı nasip eylesin İnşaAllah.Allah c.c razı olsun İnşaAllah...

Mevlüde
Sun 3 July 2016, 10:02 am GMT +0200
Orta namaz ve buna devam etmek digerlerine gore daha
cok uzerinde durulmus.Rabbim namazlarimizi hakkiyla eda edebilmeyi nasip eylesin insallah

Rüveyha
Mon 26 February 2018, 11:06 am GMT +0200
Orta namaz konusunda güzel bir paylaşım olmuş.Rabbim razı olsun

Sevgi.
Mon 26 February 2018, 02:08 pm GMT +0200
Bu güzel bilgiler için Allah Razı olsun. Mevlam bizlere de hakkıyla kılmayı nasip etsin. Amin ecmain