- Şâfiîlerin Görüşü

Adsense kodları


Şâfiîlerin Görüşü

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sumeyye
Mon 23 July 2012, 03:46 pm GMT +0200
B)   Şâfiîlerin Görüşü:


Şafiî mezhebine göre, altın ve gümüşte ribâ illeti pa­ra olma (semeniyet) özelliğidir. Bunların basılı para olup olmamaları sonucu etkilemez.

Diğer dört ribevî maddede ise illet «yiyecek mad­desi» olmalarıdır. Şâfiîler yiyecekleri de üç kısma ayır­mışlardır :

1) Temel gıda maddeleri: Buğday, mercimek ve tat­lı su gibi..

2) Meyveler : Hurma, üzüm, elma, armut, zeytin gi­bi. Hadiste meyveleri temsil etmek üzere «kuru hurma»

zikredilmiştir.

3) Yiyecekleri iyileştirmeye veya insanı tedavi et­meye yarayan maddeler: Hadiste «tuz» zikredilmiş olup, bu nitelikteki maddeler bu gruba girer. [191]

Şâfiîler bu ölçüyü koyarken bazı nasslara da dayan­mışlardır. Onlara göre, hüküm türemiş bir sözcüğe bağlı olunca, kök anlam bu hükmün illeti olur. Meselâ;

«Hırsızlık yapan erkekle, hırsızlık yapan kadının el­lerini kesiniz» [192] ayetindeki «sirkat (hırsızlık yapmak)», el kesme cezasının illetidir.

Saîd b. Abdillah, Hz. Peygamber'in şöyle dediğini nakletmiştir :

 «Yiyecek karşılığında yiyecek ancak mis­li misline olur» [193] Burada hükmün kendisine bağlan­dığı kelime «gıda» sözcüğüdür. Çünkü «yiyecek madde­si» anlamına gelen «taam» kelimesi «ta'm» kökünden tü­remiştir. Bu da yiyecek kabilinden olan şeyleri kapsa­mına alır ki, altın ve gümüş dışındaki dört maddede uy­gun olan nitelik budur.

İşte yukarıdaki maddeler ölçü veya tartı ile satılan­lardan olup da aynı cinsten ise, peşin veya vadeli mü­badelede «fazlalık», cinsleri değişik olursa «vade» faiz olur. [194]



[191] el-Cezirî, Kitâbü'1-Fıkh ale'l-Mezâhibi'l-Erbaa,  c.   II,  s. 250, 251; ez-Zühaylî, a.g.e, c. I, s. 479 vd.

[192] Mâide, 38.

[193] eş-Şevkânî, Neylü'l-Evtâr, c. V. s. 193; Zeylaî, a.g.e, c. IV, s. 37.

[194] ez-Zühaylî, a.g.e, c. I, s. 479.

Dr. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar, İklim Yayınları: 83-84.