- Riya Ve Şöhret İçin Çarpışan Kimse

Adsense kodları


Riya Ve Şöhret İçin Çarpışan Kimse

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
saniyenur
Wed 16 November 2011, 06:34 pm GMT +0200
43- Riya Ve Şöhret İçin Çarpışan Kimsenin Cehennemi Hak Etmesi


1750- Süleyman b. Yesâr'dan rivayet edilmiştir:

“İnsanlar, Ebû Hüreyre'nin yanından dağıldılar. Bunun üzerine şamlıların nâmı, Ebu Hureyre'ye:

“Tamam!” dedi. Sonra da ben, Resulullah (s.a.v)'i şöyle buyururken işittim.

“Kıyamet gününde aleyhinde ilk hüküm verilecek olan kimseler şunlardır;

1- Şehîd edilen kimse. Bu kimse, Allah'ın huzuruna getirilir.

“Senin uğrunda çarpıştım.Nihayet şehîd edildim” der. Yüce Allah, ona:

Yalan söyledin! Fakat sen kendine  'cesur denilmesi' için çarpıştın. Gerçekten cesur denildi de' buyuracak.

Sonra onun hakkında emir verilir, bu kimse yüz üstü sürüklenir, nihayet cehen­neme atılır.

2- Sonra hesabı ilk görülecek diğer birisi de, ilim öğrenmiş, öğrendiğini başkalarına öğretmiş ve Kur'an okumuş olan kimsedir. Bu da, Allah'ın huzu­runa getirilir. Allah, ona, kendisine verdiği nimetlerini anlatır. O da, onları tanır. Allah, ona:

“Bu nimetlere karşı ne amel yaptın?” diye sorar. Adam:

“İlim  öğrendim ve  öğrendiklerimi başkalarına öğrettim.  Senin  rızân için Kur'ân'ı da okudum” der. Yüce Allah, ona:

“Yalan söyledin! Fakat sen ilmi, “O âlimdir” denilmesi için bu ilmi öğ­rendin. Kur'ân'ı da, “O kâri/okuyan kimse” denilsin diye okudun. Gerçekten senin hakkında dünyada bu denildi de!” buyuracak.

Sonra onun hakkında emir verilir, bu kimse yüz üstü sürüklenir, nihayet cehen­neme atılır.

3- Yine hesabı ilk görülecek diğer birisi de, Allah'ın, kendisine nimetleri bolca verdiği ve kendisine malın her çeşidinden ihsan ettiği kimsedir. Bu da, Allah'ın huzuruna getirilir. Allah, ona, verdiği nimetlerini anlatır. O da o nimetleri tanır. Allah, ona:

“Bu nimetler karşılığında ne amel yaptın?” diye sorar. Adam:

“Uğrunda mal sarf edilmesini dilediğin hiç bir yol bırakmayıp bu malları bütün bu yollarda senin İçin harcadım!” der. Yüce Allah:

“Yalan söyledin! Fakat sen, “O cömerttir” denilmesi için bu malı bura­larda harcadın. Gerçekten senin hakkında dünyada bu denildi de!” buyura­cak.

Sonra onun hakkında emir verilir, bu kimse yüz üstü sürüklenir, nihayet cehen­neme atılır. [1137]

Riya: İş, söz ve davranışlarda gösterişe yer verme; bir İyiliği veya salih bir ameli Allah'ın rızasını kazanmak niyetiyle değil, insanların beğenisi için yapma. Bu davranışta bulunan kimseye riyakâr veya müraî denir.

Riya, insanlar arasında manevî nüfuz, şan ve şöhret, maddî çıkar sağlamak için yapılır. Dünyaya âit bu tür maddî ve manevî çıkarları elde etmek için, dinin insanlar tarafından kutsal değerlere karşı beslenen bağlılık ve hürmet duygularının âlet edilmesi, riyanın en kötü şeklidir. Bu tür davranışlar, hilekârlık ve yalancılıktır. İnsan şeref ve haysiyetine hakarettir.

Riyanın her çeşidi ahlaksızlık olduğu halde, ibadetlerde riyakâr olmak çok daha büyük bir ahlâksızlıktır. Çünkü ibadet, Allah için yapılır. Allah'ın rızası dışında bir amaçla; gösteriş olarak ibadet yapmak, Allah nzasını ortadan kaldırır. Gösteriş için ve bir çıkar düşüncesiyle Kur'ân okumak, namaz kılmak, oruç tutmak, zekât vermek, hacca gitmek, sadaka vermek, ibadetleri boşa çıkarır.


[1137] Nesâî, Cihad 22; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 2/32l.