- Ramazan Orucunun Bozulması

Adsense kodları


Ramazan Orucunun Bozulması

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
ezelinur
Sun 31 January 2010, 05:41 pm GMT +0200

Ramazan orucunu edâ etmekte olan kişinin orucu bozulursa Ra­mazan ayma hürmeten, günün geri kalan kısmında oruçlu gibi davran­ması vâcib olur. Ramazanda oruçlu bulunan bir kişi, hanımıyla oynaşır veya onunla kucaklaşır, ya da öpüşür de menisi akarsa orucu bozulur. Günün geri kalan kısmında oruçlu gibi davranması gerekir; orucunu açması caiz olmaz. Nafile, kefaret, muayyen veya gayr-ı muayyen adak ve Ramazan orucu kazası gibi, Ramazanın edası dışındaki bir orucu tutan kişi; orucu bozulduğu takdirde günün geri kalan kısmında oruçlu gibi hareket etmeye mecbur olmaz. Mâlikîler dışındaki üç mezheb ima­mı bu hususta görüş birliği etmişlerdir.

Malikiler dediler ki: Muayyen bir adak orucu tutan kimse, ka­sıtlı ya da kasıtsız olarak orucunu bozmuş olursa, günün geri kalan kıs­mında yine oruçlu gibi hareket etmek mecburiyetindedir. Ramazan ayı nasıl ki farz olan oruç için tahsis edilmiş bir zamansa, muayyen adak orucunun tutulduğu vakit de tıpkı bunun gibi adak nedeni ile tutulan oruca tahsis edilmiş bir zamandır. Gayr-ı muayyen adak oruçlarla diğer vâcib oruçlara gelince, bunların peşpeşe tutulmaları, bunlar Ramazan oru­cunun kefareti ile bir aylığına oruç tutma adağı yapılması gibi nedenlerden ötürü vâcîb ise, bu oruçların kasden bozulması hâlinde günün geri kalan kısmında oruçlu gibi hareket etmek gerekmez. Bu orucun peşpeşe tutulma şartı, kasden bozulması sebepiyle ihlâl edilmiştir ve dolayısıyla da bu oruca yeni baştan başlanması gerekir. Bu oruç unutarak ya da zorunluluk nedeniyle bozulmuşsa ve bu durum birinci günden sonraki günlerde olmuşsa, günün geri kalan kısmında oruçlu gibi hareket etmek gerekir. Birinci günde ise, günün geri kalan kısmında oruçlu gibi durması mendub olur. Vâcib olmaz. Tutulmakta olan oruç, Ramazanın kazası ve yemin kefareti gibi peşpeşe olması gerekli olmayan oruçlardan ise; bozul­duğu takdirde günün geri kalan kısmında oruçlu gibi durmak da, durma­mak da caiz olur. Bu orucun kasden bozulmuş olmasıyla, kasıtsız olarak bozulmuş olması arasında bir fark yoktur. Çünkü vakit, oruç için tahsis edilmiş bir vakit değildir. Tutulmuş olan oruç nafile olur da unutarak bozulmuş olursa, günün geri kalan kısmında oruçlu gibi durmak vâcib olur. Zîrâ unutarak bozulan bu orucun kaza edilmesi gerekmez. Kasıtlı olarak bozulduğu takdirde bu orucun kaza edilmesi gerekli olduğundan dolayı, günün geri kalan kısmında oruçlu gibi durmak vâcib olmaz.[184]