hafız_32
Sat 20 November 2010, 11:02 pm GMT +0200
Ramazan Orucu Ne Zaman Başlar?
Ramazan orucu, Ramazan ayının girmesiyle farz olur. Ramazan ayının girdiği iki şekilde tespit edilir;
1. Ramazan hilalinin görülmesiyle tespit edilir. Çünkü Yüce Allah; '.., Sizden her kim (Ramazan) hilah(ni) görürse, oruç tutsun [390] buyurmuştur.
İbn Ömer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâ-hu aleyhi ve sellem), «Hilali gördüğünüz zaman oruç tutun, onu gördüğünüz de iftar edin/bayram yapın. Eğer hava bulutlu olursa takdir edin1 buyurmuştur.[391]
Hatırlatmalar:
Hilalin anlaşılması, görmeyle olur. Matematiksel veya astronomi hesaplarıyla olmaz. Ayrıca hesaplamalarla hilalin doğacağı yeri ve zamanı belirlemek şer'î açıdan doğru sonuç olarak kabul edilmez.
Adalet sahibi güvenilir bir Müslüman, Ramazan hilalini gördüğünü söylediğinde, onun sözüyle amel edilir. Âlimlerin çoğunun kanaati budur. Buna İbn Ömer'in rivayet ettiği hadis delildir. İnsanlar hilali gözlüyorlardı; Onu ben gördüm ve Rasulullah (sallailâhu aleyhi ve sellem)'e haber verdim. Bunun üzerine oruç tuttu ve insanlara oruç tutmalarını emretti.[392]
Âlimlerin tercih edilen görüşü, bu konuda 'tek kadın ve tek erkeğin haberinin aynı hükümde' olduğudur.
Şevval hilali ancak, iki âdil şahidin olmasıyla isbat olunur. Âlimlerin çoğunluğu bu kanaattedir. Çünkü Peygamberimiz (sallailâhu aleyhi ve sellem); 'iki şahidin tanıkhğıyla oruç tutunuz ve iftar ediniz' buyurmuştur.[393]
2. Şaban ayının otuza tamamlanmasıyla Ramazan orucuna başlanır. Şaban ayının otuzunda, gökyüzünün berrak olmasına ve hilalin görülmesini önleyen her hangi bir engel bulunmamasına rağmen hilal görülmezse; Şaban ayı otuza tamamlanıp, ertesi günü oruca başlanır. İbn Ömer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallailâhu aleyhi ve selem «Ay 29 gecedir. Hilali görmedikçe oruç tutmayın. Eğer hava kapalı/bulutlu olursa otuza tamamlayın [394]
Bir bölgede hilal görüldüğü zaman^aym paraleldeki diğer bölgelerin de oruca başlamaları gerekir. Âlimlerin görüşleri arasında en isabetlisi ve İbn Teymiye'nin tercihi budur.
Kadınların Ramazan Orucunu Tutmadığı Durumlar:
Ramazan orucunu tutmama açısından, kadınların üç durumu vardır;
A. Kadınların Oruç Tutmasının Da, Tutmamasının Da Caiz Olduğu Durumlar:
Aşağıda belirtilen durum' cırdan biri söz konusu olduğunda kadınlar oruç tutup-tutmamada serbest olurlar.
1. Hastalık: Hastaların oruç tutmamasının mubah olduğu konusunda âlimler görüş birliği içindedirler. Bu hüküm âyet-î ke-rîme'de belirtilmiştir; '... Sizden her kim hasta yahut yolcu olursa, tutamadığı günler kadar diğer günlerde oruç tutar.[395]
Hastalık üç şekilde tanımlanmıştır;
I. Hafif soğuk algınlıkları, hafif baş ve diş ağrıları gibi, orucun olumsuz etkilemediği basit hastalıklar. Bu tür hastalıklar nedeniyle oruç tutmamak caiz değildir.
II. Oruç tutması durumunda hastalık artacak veya iyileşme gecikecekse ya da hiçbir zararı olmadığı halde oruç tutmada zorluk olacaksa, orucun tutulmaması müstehap olur.
III. Orucun hastayı ağırlaştırması, zararlı olması ve ölüm tehlikesi bulunması durumunda, oruç tutmak haram olur. Çünkü Yüce Allah; 'kendinizi öldürmeyin [396] buyurmuştur.
2. Yolculuk: Namazların kısaltılmasının meşru kılındığı mesafede yolculuk yapan hanımların, oruç tutmamaları caizdir. Çünkü Yüce Allah; "... Sizden her kim hasta yahut yolcu olursa, tutamadığı günler kadar diğer günlerde oruç tutar' buyurmuştur.
Yolculuk esnasında oruç tutulması da caiz ve sahihtir. Sahabe, tabiîn ve dört mezhep İmamı bu görüştedir.
[390] Bakara. 185.
[391] Buhârî, 1900; Müslim, 1080.
[392] Ebû Dâvûd, 2242; Dârimî. 2/4; İbn Hibbân. 3447; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[393] Nesâî, 1/300; Ahmed, 4/321; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[394] Buhârî, 1907.
[395] Bakara, 183-183.
[396] Nisa, 29.
Ramazan orucu, Ramazan ayının girmesiyle farz olur. Ramazan ayının girdiği iki şekilde tespit edilir;
1. Ramazan hilalinin görülmesiyle tespit edilir. Çünkü Yüce Allah; '.., Sizden her kim (Ramazan) hilah(ni) görürse, oruç tutsun [390] buyurmuştur.
İbn Ömer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâ-hu aleyhi ve sellem), «Hilali gördüğünüz zaman oruç tutun, onu gördüğünüz de iftar edin/bayram yapın. Eğer hava bulutlu olursa takdir edin1 buyurmuştur.[391]
Hatırlatmalar:
Hilalin anlaşılması, görmeyle olur. Matematiksel veya astronomi hesaplarıyla olmaz. Ayrıca hesaplamalarla hilalin doğacağı yeri ve zamanı belirlemek şer'î açıdan doğru sonuç olarak kabul edilmez.
Adalet sahibi güvenilir bir Müslüman, Ramazan hilalini gördüğünü söylediğinde, onun sözüyle amel edilir. Âlimlerin çoğunun kanaati budur. Buna İbn Ömer'in rivayet ettiği hadis delildir. İnsanlar hilali gözlüyorlardı; Onu ben gördüm ve Rasulullah (sallailâhu aleyhi ve sellem)'e haber verdim. Bunun üzerine oruç tuttu ve insanlara oruç tutmalarını emretti.[392]
Âlimlerin tercih edilen görüşü, bu konuda 'tek kadın ve tek erkeğin haberinin aynı hükümde' olduğudur.
Şevval hilali ancak, iki âdil şahidin olmasıyla isbat olunur. Âlimlerin çoğunluğu bu kanaattedir. Çünkü Peygamberimiz (sallailâhu aleyhi ve sellem); 'iki şahidin tanıkhğıyla oruç tutunuz ve iftar ediniz' buyurmuştur.[393]
2. Şaban ayının otuza tamamlanmasıyla Ramazan orucuna başlanır. Şaban ayının otuzunda, gökyüzünün berrak olmasına ve hilalin görülmesini önleyen her hangi bir engel bulunmamasına rağmen hilal görülmezse; Şaban ayı otuza tamamlanıp, ertesi günü oruca başlanır. İbn Ömer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallailâhu aleyhi ve selem «Ay 29 gecedir. Hilali görmedikçe oruç tutmayın. Eğer hava kapalı/bulutlu olursa otuza tamamlayın [394]
Bir bölgede hilal görüldüğü zaman^aym paraleldeki diğer bölgelerin de oruca başlamaları gerekir. Âlimlerin görüşleri arasında en isabetlisi ve İbn Teymiye'nin tercihi budur.
Kadınların Ramazan Orucunu Tutmadığı Durumlar:
Ramazan orucunu tutmama açısından, kadınların üç durumu vardır;
A. Kadınların Oruç Tutmasının Da, Tutmamasının Da Caiz Olduğu Durumlar:
Aşağıda belirtilen durum' cırdan biri söz konusu olduğunda kadınlar oruç tutup-tutmamada serbest olurlar.
1. Hastalık: Hastaların oruç tutmamasının mubah olduğu konusunda âlimler görüş birliği içindedirler. Bu hüküm âyet-î ke-rîme'de belirtilmiştir; '... Sizden her kim hasta yahut yolcu olursa, tutamadığı günler kadar diğer günlerde oruç tutar.[395]
Hastalık üç şekilde tanımlanmıştır;
I. Hafif soğuk algınlıkları, hafif baş ve diş ağrıları gibi, orucun olumsuz etkilemediği basit hastalıklar. Bu tür hastalıklar nedeniyle oruç tutmamak caiz değildir.
II. Oruç tutması durumunda hastalık artacak veya iyileşme gecikecekse ya da hiçbir zararı olmadığı halde oruç tutmada zorluk olacaksa, orucun tutulmaması müstehap olur.
III. Orucun hastayı ağırlaştırması, zararlı olması ve ölüm tehlikesi bulunması durumunda, oruç tutmak haram olur. Çünkü Yüce Allah; 'kendinizi öldürmeyin [396] buyurmuştur.
2. Yolculuk: Namazların kısaltılmasının meşru kılındığı mesafede yolculuk yapan hanımların, oruç tutmamaları caizdir. Çünkü Yüce Allah; "... Sizden her kim hasta yahut yolcu olursa, tutamadığı günler kadar diğer günlerde oruç tutar' buyurmuştur.
Yolculuk esnasında oruç tutulması da caiz ve sahihtir. Sahabe, tabiîn ve dört mezhep İmamı bu görüştedir.
[390] Bakara. 185.
[391] Buhârî, 1900; Müslim, 1080.
[392] Ebû Dâvûd, 2242; Dârimî. 2/4; İbn Hibbân. 3447; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[393] Nesâî, 1/300; Ahmed, 4/321; Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[394] Buhârî, 1907.
[395] Bakara, 183-183.
[396] Nisa, 29.