sumeyye
Thu 10 November 2011, 01:25 pm GMT +0200
BÖLÜM: 81
RAMAZAN GECELERINI DEÐERLENDIRMEK
RAMAZAN GECELERINI DEÐERLENDIRMEK
806- Ebû Zerr (r.a.)’den rivâyete göre, þöyle demiþtir: “Rasûlullah (s.a.v.) ile beraber oruç tuttuk Ramazan ayýnýn son haftasýna kadar bize farz namazdan baþka bir namaz kýldýrmadý. Ramazan’ýn bitmesine bir hafta kala gecenin üçte biri geçinceye kadar namaz kýldýrdý altýncý gün namaz kýldýrmadý beþinci gün gecenin yarýsýna kadar bize namaz kýldýrdý. Bizde dedik ki: “Ey Allah’ýn Rasûlü bu gecenin geri kalan kýsmýnda da bize nafile namaz kýldýrsanýz?” Bunun üzerine þöyle buyurdu: “Her kim imam namazý bitirinceye kadar onunla namaz kýlarsa geceyi ibadet etmiþ gibi sevap yazýlýr.”
Sonra Ramazan ayýnýn son üç günü kalýncaya kadar bize namaz kýldýrmadý üçüncü gün kýldýrdý çoluk çocuðunu da çaðýrdý ve “Felah” geçirme korkusuna düþünceye kadar bize namaz kýldýrdý. Ebû Zerr’e “Felah” nedir? dedim. “Sahur” dedi. (Nesâî, Sehv: 103; Ýbn Mâce, Ýkame: 173)
ž Tirmîzî: Bu hadis hasen sahihtir.
Ramazan gecelerindeki ibadet konusunda ilim adamlarý farklý görüþler ortaya koymuþlardýr. Bir kýsmý vitr ile birlikte “kýrk bir” rekat kýlýnmasý görüþündedirler. Medîneliler bu görüþte olup Medîne’de bu uygulama geçerlidir. Ýlim adamlarýndan pek çoðu ise: Peygamber (s.a.v.)’in ashabýndan Ömer, Ali ve baþkalarý tarafýndan rivâyet edilen “yirmi” rekat kýlýnmasý görüþündedirler. Sevrî, Ýbn’ül Mübarek ve Þâfii’de bu görüþtedir.
Þâfii diyor ki: Memleketimiz olan Mekke’de ben “yirmi” rekat kýlýndýðýna þâhid oldum.
Ahmed ise: Bu konuda pek çok görüþler vardýr diyor ve hiçbiri hakkýnda bir hüküm ortaya koymuyor.
Ýshâk ise: Übey b. Ka’b’tan rivâyet edilen “kýrk bir” rekat kýlmayý tercih ederim demektedir. Ýbn’ül Mübarek, Ahmed ve Ýshâk Ramazan da gece namazýnýn imamla kýlýnmasý gerektiðini tercih etmiþtir.
Þâfii ise: Okumasý düzgün olan kimsenin kendi baþýna kýlabileceðini tercih etmektedir. Bu konuda Âiþe, Numân b. Beþîr ve Ýbn Abbâs’tan da hadis rivâyet edilmiþtir.