sumeyye
Fri 11 February 2011, 02:07 pm GMT +0200
Peygamberlerin Tebliğ Metotları:
Bu konuda peygamberlerin tuttukları yollar farklı farklı olmuştur. Allah Teâlâ’nın Hz. İbrahim’e indirdiği metodun esasını “Allah Teâlâ’nın üstün âyetleri ve yüce sıfatları, iç ve dış âlemle ilgili nimetleri üzerinde düşündürme ve onları hatırlatma” prensibi teşkil etmektedir. Böylece Allah Teâlâ, bu metotla kendisinin sığınılacak tek yer olduğu düşüncesini kullarının zihninde uyandırmayı murad etmiş; kendi adını başkalarının adını anmaya tercih etmelerini, büyük bir sevgi ile kendisine bağlanıp, üstün bir gayretle kullukta bulunmalarını ve ibadet etmelerini sağlamak istemiştir.
Allah Teâlâ, Hz. Musa’ya bunların yanı sıra “Allah’ın günlerinin hatırlatılması” metodunu da vermiştir. Bu yol, Allah Teâlâ’nın, dünya hayatında itaatkârları nasıl ödüllendirip isyankârları cezalandırdığını, nimetleri nasıl azap haline dönüştürdüğünü hatırlatmaktır. Bununla, insanların kalplerinde günahlara karşı bir korku; emirleri yerine getirmeye karşı da güçlü bir arzu oluşması amaçlanmıştır.
Bizim Peygamberimizin (s.a.) Metodu:
Bizim peygamberimize ise, davet metodu olarak öncekilere ilâveten “kabir ve sonrası âhiret alemiyle ilgili haller ile uyarma ve müjdeleme, iyilik ve kötülüğün özelliklerini açıklama”dır. Sonra bunları sadece bilmiş olmak yeterli değildir; aksine onların mutlaka sürekli tekrarlanması ve her an göz önünde bulundurularak üzerinde düşünülmesi ve böylece ilmî melekelerin bunlarla dopdolu olması ve bunun sonucu olarak da organların onlara itaatinin sağlanması gereklidir.
Bu üç metot [290] yanında iki yöntem daha vardır: Bunlar:
a) Vacip, haram.., gibi hükümlerin açıklanması,
b) Kâfirlere düşmanlık beslenmesidir.
Böylece beş dal ortaya çıkar ki, bunlar, Kur’ân-ı Kerîm ilimlerinin esasını teşkil ederler.
[290] Yani:
1. Allah'ın nimetlerinin hatırlatılması yöntemi,
2. Allah'ın günlerinin hatırlatılması yöntemi,
3. Korkutma ve müjdeleme, iyilik ve kötülüğün özelliklerini açıklama yöntemi.