sidretül münteha
Fri 21 January 2011, 02:39 pm GMT +0200
3. Orucun Niteliği:
îmam Mâlik ile İmam Şafii, «Yemine keffaret olarak eğer oruç tutulursa, üstüste tutmak şart olmayıp müstehabtır» demişlerdir. İmam Ebû Hanife ise şart olduğunu söylemiştir.
Bu ihtilâfın sebebi, iki şeydir. Biri, Mushaf ta yazılı bulunmayan ktraatlarla da amel etmek vacib midir, değil midir diye ihtilâf etmeleridir. Zira İbn Mes'ud'un kıraatinde,
«Üstüste» kaydı vardır ki, bu kıraate göre âyet «Üç gün üstüste oruç tutmaktır» mealinde olur. İkinci sebep de, oruca dair olan bu mutlak emir tetabü'e (peşpeşe[40]
4. Doyurulacak Yoksulların Sayısı:
İmam Mâlik ile İmam Şafii'ye göre, yemin keffareti verilen yoksulların on kişiden aşağı olmamaları şarttır. İmam Ebû Hanife ise, «On günlük yiyeceği bir yoksula vermek caizdir» demiştir.
Bu ihtilâfın sebebi, yemin kerTaretinin on yoksula verilmesi gerekli bir hak mıdır yoksa yeminini bozan kimseye, on kişiyi doyurabilecek miktarda vacib olan bir hak mıdır diye ihtilâf etmeleridir.
Sayısı belli olan bir cemaate bir şey vasiyyet edildiği zaman, nasıl o şey o cemaatin hakkı ise, yeminin keffareti de on kişinin hakkıdır diyenler, «Yoksulların on kişiden aşağı olmaması şarttır» demişlerdir.
Yeminini bozan kimseye, on kişiyi doyurabilecek miktarda vacib olan bir haktır diyenler ise, «Hepsinin bir kişiye verilmesi caizdir» demişlerdir. Ayet-i kerime bu her iki mânâ ihtimalini de taşımaktadır. [41]
[40] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/299.
[41] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/299.