- Oruçla ilgili hükümler

Adsense kodları


Oruçla ilgili hükümler

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sumeyye
Thu 27 January 2011, 04:23 pm GMT +0200

ORUÇLA İLGİLİ HÜKÜMLER


Oruç, Hilâlin Görülmesiyle Başlar:


Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:


"Hilâli görmedikçe oruç tutmayın; onu görmedikçe bayram da etmeyin. Şayet hava bulutlu olursa, onun miktarını hesap edin bir rivayette sayıyı otuza tamamlayın![528]

Oruç, kameri ayın görülmesi yoluyla belirlenmiştir. Kamerî ay ise, bazen otuz, bazen de yirmi dokuz çeker. Bu durumda hava­nın bulutlu olması sebebiyle ayın girip girmediği konusunda şüphe edilirse, takdir ya da sayının otuza tamamlanması esasına başvu­rulması vacip kılınmıştır.

Şeriatların dayandığı temel esaslardan biri, hükümlerin ümmî kimselere nisbetle açık ve munzabıt olan şeylere bağlanma­sı, astronomi hesaplan gibi inceliklere dahnmamasıdır. Hatta şeri­at, bu tür hesaplara dalınmasını gözardı bile etmiştir. Bu meyanda Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur: "Biz, ümmî bir ümmetiz; hesap kitap bilmeyiz. Ay şöyle, şöyle ve şöyledir. [529]

"İki bayram ayı noksan olmaz; Ramazan ve Zilhicce. [530]

Bu hadisin manası şudur:

i. Bu ayların ikisi birden noksan olmaz. [531]

ii. Gün hesabıyla eksik de olsalar, sevap bakımından otuz gün gibi tam sayılırlar.

Bu ikinci izah, teşrî ilkelerine daha uygundur. Hadisle Rasûlullah (s.a.), sanki herhangi bir kimsenin kalbine böyle bir şeyin gelmesine imkân vermemek istemiştir. [532]

 
Oruçta Nicelik Ve Nitelik Bakımından Aşırılık, İstenen Bir Şey Değildir:
 

Bil ki: Oruç konusunda önemli temel maksatlardan biri, aşırı­lık kapısını kapatmak, aşınlıkçılann ihdas ettikleri şeyleri reddet­mektir. Çünkü bu ibadet şekli, yahudi, hıristiyan ve Arap âbidleri[533] arasında yaygın olarak mevcuttu. Onlar oruçtan asıl maksadın, nefsi kontrol altına almak olduğunu görünce, bu husus­ta aşınhğa kaçmışlar, ona nefsin kontrol altına alınması manasını aşan birçok şey eklemişlerdi. Bu ise, Allah'ın dinini tahrif etmek anlamına geliyordu. Bu ilaveler ya nicelik ya da nitelik bakımın­dan oluyordu. [534]

 
Ramazan Orucunun Karşılanması:
 

Nicelik bakımından ilaveye örnek hakkında Rasûlullah {s.a.) şöyle buyurmuştur:


"Bir veya iki gün oruçla Ramazan'ın önüne geçmeyin. Ancak bir adam, âdet edindiği bir orucu tutuyorsa, onu tutsun. [535]

Rasûlullah (s.a.), yine bu kabilden olmak üzere bayram gü­nünde, yevm-i sekte[536] oruç tutmayı yasaklamıştır. Çünkü bu gün­lerle, Ramazan arasında fasıla yoktur. Aşınlıkçılar tarafından bu günlerde oruç tutulması bir yol edinildiği zaman, sonradan gelen­ler, onlan bu oruçlar üzerinde bulur ve nesiller boyunca bu böyle devam eder. Sonuçta dinde tahrif olur. Aşırılığa kaçılan yerlerden biri de, ihtiyat mahallerinin lâzım sayılmasıdır. Yevm-i şek de bu kabildendir. [537]



[528] Müslim, Sıyâm, 3.

[529] Müslim, Sıyâm, 15.

[530] Müslim, Sıyâm, 31,32.

[531] Yani biri yirmi dokuz ise, öbürü mutlaka otuz olur.(Ç)

[532] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/159-160.

[533] Bunlar cahiliye döneminde putlara tapmayan, semavî din saliklerinden öğrendikleri şekilde Allah'a kulluk etmeye çalışan az sayıda kimselerdi. Hakîm b. Hizam, Varaka b. Nevfel bunlardandı.

[534] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/160.

[535] Müslim, Sıyâm, 21.

[536] Ramazan'dan olup olmadığı hakkında şüphe edilen günde.(Ç)

[537] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/160.