sidretül münteha
Tue 25 January 2011, 03:37 pm GMT +0200
7- ORUÇ KİTABI
Bu bahis -vacib ve mendub oruçlar olmak üzere- önce iki kısma ayrılmaktadır. Vacib olan oruçlar hakkındaki bahis de biri orucun tutulması, diğeri de orucun tutulmaması veyahut bozulması olmak üzere- yine iki kısma ayrılıp birinci kısım -vacib olan orucun çeşitleri ve rükünleri olmak üzere-iki bölümden ibarettir. İkinci kısım da, oruç tutmayan kimselerin, orucu bozan şeylerin ve bunlara dair hükümlerin bilinmesi hakkındadır. Şu halde biz bu bahsin birinci kısmının orucun çeşitleri olan birinci bölümünden başlayalım.
Bilmeliyiz ki serî oruç -farz ve mendub olmak üzere- iki kısımdır, farz olan oruç da üç kısımdır. Birinci kısım zaman dolayısı ile farz olan oruçtur ki Ramazan orucudur. İkinci kısım sebep dolayısı ile farz olan oruçtur ki bu da keffaret oruçlarıdır. Üçüncüsü de kişinin, adamak sureti ile kendisine vacib kıldığı oruçtur ki buna da nezir orucu derler, îkinci kısım olan orucun yeri keffaretler bahsi ve üçüncü kısmın yeri de nezir bahsi olduğu için biz burada yalnız Ramazan orucunu ele alacağız. [1]
32. Farz Oruç
1. Orucun Tutulması: Savm:
A- Ramazan Orucu:
Ramazan ayı orucunun vücubu Kur'an, sünnet ve icma1 ile sabittir., Kur'an delili,
"Oruç sizden öncekilere farz kılındığı gibi kötülüklerden sakınası-nız diye size de farz kılındı" [2] âyet-i kerimesidir.
Sünnet'ten delil, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in
«İslâm dini -Allah'tan başka bir ilâh bulunmadığına ve Muhammed'in Allah'ın Rasûlü olduğuna inanmak, namaz kılmak, zekât vermek, hac etmek ve Ramazan orucu olmak üzere- beş temel üzerinde kurulmuştur»,Arabi'ye,
«İslâm'in temellerinden biri de Ramazan orucunu tutmaktır» gibi hadislerdir.
îcmaa gelince: İmamlardan hiçbirinin Ramazan orucunun farz olmadığını söylediği naklolunmamıştır.
Ramazan orucunun kimlere farz olduğu hususuna gelince: Ramazan orucu erginlik çağına gelmiş ve aklı başında olan ve aynı zamanda hasta ve yolcu olmayan kimseye -eğer şer'î bir mâni yoksa ki o da kadınlarda aybaşı ve lohusalık halleridir- farzdır ve bunda ihtilâf yoktur. Zira Cenâb-ı Hak,
"Sizden kim bu ayı idrak ederse onda oruç tutsun. [3]buyurmuştur. [4]
[1] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/21.
[2] Bakara, 2/184.
[3] Bakara, 2/186.
[4] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/23-24.