sumeyye
Tue 8 November 2011, 04:10 pm GMT +0200
BÖLÜM: 63
ÖPME ABDESTİ BOZMAZ
86- Âişe (r.anha)dan rivâyete göre: Rasûlullah (s.a.v.) hanımlarından bazısını öper ve abdest almadan namaza çıkardı. Hadisin râvîsi Urve diyor ki: Âişe (r.anha)ya o hanımı mutlaka sen olmalısın dediğimde Âişe (r.anha) güldü, demiştir. (Ebû Dâvûd, Tahara: 68; Nesâî, Tahara: 121)
Tirmîzî: Rasûlullah (s.a.v.)in ashabından ve sonraki dönemlerdeki ilim adamlarının bu görüşte oldukları rivâyet edilmiştir. Sûfyân es Sevrî ve Küfeliler de bu görüştedirler yani Öpmeden dolayı abdest almak gerekmez.
Mâlik b. Enes, Evzâî, Şâfii, Ahmed ve İshâk öpmekten dolayı abdest almak gerekir diyorlar. Sahabe ve Tabiinden bir kısım kimseler de bu görüştedirler.
Hz. Âişe nin Rasûlullah (s.a.v.)den rivâyet ettiği bu hadisi hadisçilerin kabul etmemeleri sened yönünden sıhhatli görmemelerinden dolayıdır.
Ebû Bekir el Attar el Basrî nin, Ali b. el Medînî den naklen şöyle dediğini işittim: Yahya b. Saîd el Kattan bu hadisi zayıf bulmuş ve hiç hükmünde olduğunu söylemiştir.
Diğer taraftan Muhammed b. İsmail bu hadisi zayıf görmüş ve Habib b. ebî Sabit, Urve den bir şey işitmemiştir demiştir.
İbrahim et Teymî Âişe (r.anha)dan şöyle rivâyet etmiştir: Rasûlullah (s.a.v.), öptü ve abdest almadı. Bu hadiste yukarıdaki gibi sahih değildir. Çünkü İbrahim et Teymî nin, Âişe (r.anha)dan hadis işittiğini bilmiyoruz. Bu konuda Rasûlullah (s.a.v.) sahih olarak bir hadis rivâyet edilmemiştir.
BÖLÜM: 64
KUSMA, BALGAM VE BURUN KANAMASINDAN DOLAYI ABDEST ALMAK GEREKİR Mİ?
87- Ebû'd Derdâ (r.a.) den rivâyet edildiğine göre: Rasûlullah (s.a.v.) kustu, orucunu bozdu ve abdest aldı. Râvî diyor ki: Şam mescidinde Sevbân ile karşılaştım ve ona bu hadisi anlattım. Dedi ki: Doğrudur ben de abdest suyunu dökmüştüm. (Dârimî, Savm: 24; Ebû Dâvûd, Sıyam: 32)
Tirmîzî: İshâk b. Mansur: Ma'dan b. Talha diyor. Halbuki: İbn ebî Talha ismi daha doğrudur.
Tirmîzî: Peygamber (s.a.v.) in ashabı ve tabiinden pek çok kimselerin görüşü: Kusma, balgam ve burun kanamasından dolayı abdest gerekir demişlerdir.
Sûfyân es Sevrî, İbn'ül Mübarek, Ahmed ve İshâk da bu görüştedirler. Bazı ilim adamları şöyle diyor: Kusma, balgam ve burun kanamasından dolayı abdest gerekmez. Mâlik ve Şâfii'nin görüşü de budur. Hüseyin el Muallim bu hadisin ceyyid olduğunu söylemiştir. Bu konuda Hüseyin in hadisi en sahih olanıdır.
Mamer bu hadisi Yahya b. Kesir den rivâyet etmekte ve senedinde yanılarak şöyle demektedir: Yeîş b. Velid den, Hâlid b. Madandan ve Ebû d Derdâ'dan bir yönden senedinde el Evzaî yi söylemiyor diğer yönden de Hâlid b. Ma dan demektedir. Halbuki bu Ma dan b. ebî Talha'dır.