sümeyra
Sun 22 January 2012, 10:20 am GMT +0200
Ömer Nesefî
Akaid'de, İmam Mâtürîdî'nin yolunu takip edenlerin en meşhurlarından birisi, İbnü Muhammed Ebu Hafs Ncemüddin Ömer En-Nesefî'dir. Ömer Nesefî, Hicrî 461 tarihinde Nesefde doğmuş, 537 tarihinde Semerkant'da vefat etmiştir.
Ömer Nesefî, çok meşhur bir Hanefi fakîhidir. Tefsir, Hadis, Kelâm, Fıkıh» Usulü Fıkıh, Belagat ve Tarih ilimîerinds büyük bir ihtisası vardı. Fıkıh ilmini Ebıı'l Yiter Muhammed Pezdevî'den okumuştur. Malûmatının çokluğundan ve ilminin her tarafa yayılmacından dolayı, Ömer Nesefî'ye, KMüftî'r.-S'Jtalcyn» (İns ve Cİnnin müftisi) unvanı verilmiştir.
Rivayete göre, yüze yakın eseri vardır. Eser-Urinden bazıları şunlardır: «Et-Tcysîr fi't-Tcfsir», «ICI-Miımzîiınc»; hadise ve fıkıha dairdir. «Kitabü'l-McvAkît», «Tılbctü't-Talo.bc»; fıkıh ıstılahlarına dairdir. «Tarih-u Buhara», «Kitabu'1-Kand fî ule-nıâi .Sctnerknnd» ve yirmi ciltlik «El-îş'âr bi'l-Muhtari mine'l-Eş'âr».
Eserlerinin en meşhurlanndan birisi de «Akaid» risalesidir. Bu eser, İslâm kültür müesseselerinin müstesna bir metni olmuştur. Osmanlı medreselerinde ve İslâm âleminin muhtelif yerlerinde de rs kitabı olarak okutulmuş, gerçek bir İslâm klasiğidir. Halen El-Ezher üniversitesinde «Ilmü Kelâm» kitabı olarak okutulmaktadır.
incelememizin esasım, Ömer Nesefi'nin bu «Akaid» risalesi teşkil etmektedir. Risale, yeni bir tertibe konulmuş, Nesefî'nin risalesinden alınan kısımlar «italik» harflerle yazılarak diğer şerh ve İzahlardan ayrılmıştır. Teftazânî'nin şerhinden de kısmen istifade edilmekle beraber, çoğu şerh ve izahlar, İslâm kültürünün diğer muteber kaynaklarına müracaat edilerek yeniden yapılmıştır. [16]
Akaid'de, İmam Mâtürîdî'nin yolunu takip edenlerin en meşhurlarından birisi, İbnü Muhammed Ebu Hafs Ncemüddin Ömer En-Nesefî'dir. Ömer Nesefî, Hicrî 461 tarihinde Nesefde doğmuş, 537 tarihinde Semerkant'da vefat etmiştir.
Ömer Nesefî, çok meşhur bir Hanefi fakîhidir. Tefsir, Hadis, Kelâm, Fıkıh» Usulü Fıkıh, Belagat ve Tarih ilimîerinds büyük bir ihtisası vardı. Fıkıh ilmini Ebıı'l Yiter Muhammed Pezdevî'den okumuştur. Malûmatının çokluğundan ve ilminin her tarafa yayılmacından dolayı, Ömer Nesefî'ye, KMüftî'r.-S'Jtalcyn» (İns ve Cİnnin müftisi) unvanı verilmiştir.
Rivayete göre, yüze yakın eseri vardır. Eser-Urinden bazıları şunlardır: «Et-Tcysîr fi't-Tcfsir», «ICI-Miımzîiınc»; hadise ve fıkıha dairdir. «Kitabü'l-McvAkît», «Tılbctü't-Talo.bc»; fıkıh ıstılahlarına dairdir. «Tarih-u Buhara», «Kitabu'1-Kand fî ule-nıâi .Sctnerknnd» ve yirmi ciltlik «El-îş'âr bi'l-Muhtari mine'l-Eş'âr».
Eserlerinin en meşhurlanndan birisi de «Akaid» risalesidir. Bu eser, İslâm kültür müesseselerinin müstesna bir metni olmuştur. Osmanlı medreselerinde ve İslâm âleminin muhtelif yerlerinde de rs kitabı olarak okutulmuş, gerçek bir İslâm klasiğidir. Halen El-Ezher üniversitesinde «Ilmü Kelâm» kitabı olarak okutulmaktadır.
incelememizin esasım, Ömer Nesefi'nin bu «Akaid» risalesi teşkil etmektedir. Risale, yeni bir tertibe konulmuş, Nesefî'nin risalesinden alınan kısımlar «italik» harflerle yazılarak diğer şerh ve İzahlardan ayrılmıştır. Teftazânî'nin şerhinden de kısmen istifade edilmekle beraber, çoğu şerh ve izahlar, İslâm kültürünün diğer muteber kaynaklarına müracaat edilerek yeniden yapılmıştır. [16]