sidretül münteha
Thu 17 February 2011, 04:09 pm GMT +0200
31. Ölülerin Defni
Vücubunda ihtilâf edilmeyen ölüleri defnetmenin aslı,
"Biz yeryüzünü dirilerin ve ölülerin toplantı yeri yapmadık mı?" [101] ve
"Allah, kardeşinin ölüsünü nasıl gömeceğini göstermek üzere, ona yeri eşeleyen bir karga gönderdi" [102] âyet-i kerimeleridir.
îmam Mâlik ile İmam Şafii «Kabirleri ces (kireç) ile sıvamak mekruhtur», îmam Ebû Hanife ise «Caizdir» demişlerdir.
Kimisi «Kabirler üzerinde oturmak da mekruhtur», kimisi de «Nehye-dilen oturmaktan maksat kaza-i hacet için oturmaktır» diyerek caiz olduğunu söylemiştir.
Bunların nehyi hakkında varid olan hadislerden biri Câbir b. Abdullah'ın «Peygamber (s.a.s) mezarları ces ile sıvamaktan, mezar tasları üzerinde yazı yazmaktan, mezarlar üzerinde oturmaktan ve bina yapmaktan nehyetti» [103] mealindeki hadisidir. Biri de, Amr b. Hazm'ın «Peygamber (s.a.s) benim bir kabir üzerinde oturduğumu gördü bana «Kabir üzerinden ne senin kabir sahibini incitmeğe hakkın, ne de onun seni incitmeğe hakkı vardır» dedi» [104]mealindeki hadisidir.
Mezarlar üzerinde oturmayı caiz görenler, Ziyâd b. Sâbit'ten «Peygamber (s.a.s) mezarlar üzerinde oturmaktan -ancak malum olan iki tabii ihtiyaçtan birini gidermek için olduğu zaman- nehyetmiştir» mealinde rivayet olunan hadis ile ihticac etmiş ve «Ebû Hüreyre'den «Peygamber (s.a.s):
«Kim bir kabir üzerinde kaza-i hacet yapmak için oturursa bir ateş közü üzerinde oturmuş gibi olur» [105]mealinde rivayet olunan hadisi de bunu te'yid etmektedir» demişlerdir, imam Mâlik, İmam Ebû Hanife ve imam Şafii de bunu benimser. [106]
[101] Mürselât, 77/25-26.
[102] Mâide,5/31.
[103] Müslim, Cenâiz, 1/32, no: 970; Ebû Dâvûd, Cenâiz, 15/76, no: 3225.
[104] Tahâvî, Şerhu Meâni'l-Âsâr, 1/515.
[105] Tahâvî,a.£.«., 1/517.
[106] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/465-466.