- Ölen Bir Kimse Adına Orucun Kaza Edilmesi

Adsense kodları


Ölen Bir Kimse Adına Orucun Kaza Edilmesi

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
saniyenur
Thu 8 December 2011, 09:41 pm GMT +0200
27- Ölen Bir Kimse Adına Orucun Kaza Edilmesi


1069- Hz. Âişe (r.anhâ)'dan rivayet edildiğine göre, Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurmaktadır:

“Kim üzerinde oruç borcu olduğu halde ölürse onun yerine o orucu velisi tutar.” [236]

1070- Abdullah İbn Abbâs (r.a)'dan rivayet edilmiştir: “Bir kadın, Resulullah (s.a.v.)'e gelip ona:

“Ey Allah'ın resulü! Annem, üzerinde nezir orucu olduğu halde öldü. Onun yerine bu orucu ben tutabilir miyim?” diye sordu. Resulullah (s.a.v.):

“Eğer annenin başka bir borcu olsa, bu borcu, ödeseydin, bu borç onun adına geçer miydi?” buyurdu. Kadın:

“Evet!” dedi. Resulullah (s.a.v.):

“Öyleyse annenin yerine orucu tut” buyurdu. [237]

Açıklama:

Hadisin zahiri, ölünün borçlarının ödenmesini gerekli olduğuna delildir. Ancak borcun çeşidi ve cinsine göre alimler arasında farklı görüşler vardır.

Eğer borç, kullara ait malî bir borç ise ölünün terekesinden bu borç verilir. Bu konuda herhangi bir ihtilaf sözkonusu değildir.

Borç, adaktan dolayı ise, bu adak, ya malîdir yada bedenîdir. Adak da, ya Öldüğü za­manki hastalığı esnasında olmuştur yada önce olmuştur.

1- a- Eğer adak, malî ise ve ölümü anındaki hastalığından önce olmuş ise, Şâfiîlere göre; ölen vasiyet etmemiş olsa bile bıraktığı terekeden ödenir. Miktarın, az yada çok olması­na bakılmaz. Hanefi ile Mâlikilere göre ise; ölen, adak borcunun ödenmesini vasiyet etmişse, o takdirde varisler bunu ödemek zorundadırlar. Aksi halde böyie bir mecburiyetleri yoktur. Bunda vasiyet şart olduğuna göre, terekenin üçte birini geçerse varisler fazlasını ödemek zorunda değildirler. Bu görüşte olanlar, Hz. Peygamber (s.a.v.)'in, Sa'd'e:

“Onun yerine sen öde” [238] buyurmasındaki emri, mendubluk şeklinde anlamış­lardır.

b- Adak, ölenin ölüm hastalığında olmuş ise; Şafii’lere göre bu adak malın üçte birinden olmalıdır. Ölen, malî olan adağın ödenebileceği kadar mal bırakbırakmamışsa, varislerin bunu ödeme zorunlulukları yoktur. Ancak ödemeleri müstehabtır. Bu konuda dört mezheb ittifak halindedir.

2- Adak, bedenî ibadetlerle ilgili ise; genelde prensip olarak bu adak, başkası tara­fından eda edilemez. Çünkü bedenî ibadetlerde niyabet caiz değildir. Hz. Peygamber (s.a.v.), Nesâî'nin rivayet ettiği bir hadiste:

“Bir kimse, bir başka kimsenin yerine namaz kılmasın ve yine bir kimse başka bir kimsenin yerine oruç tutmasın”, Abdullah İbn Ömer'den bir hadiste ise “Bir kimse, üzerinde Ramazân orucu borcu olduğu hal­de ölürse, onun için her günün yerine bir fakir doyursun” [239] Aişe'den gelen hadiste ise;

“Ölülerinizin yerine oruç tutmayın. On­ların adına yemek yedirin (sadaka verin)” buyurmuştur. Ayrıca bu görüşte olanlar; Buhârî'de dahil konu ile İlgili hadislerin muzdarib olduğunu, muzdaribliğin ise bir vehmin eseri olduğunu, vehmin ise hadisi zayıflatan amillerden olduğunu belirtmişlerdir.

İmam Mâlik, İmam Ebu Hanîfe ile İmam Şafiî'nin bir görüşü bu doğrultudadır. Bunlara göre; orucun yerine fakir doyurulur Ahmed b. Hanbel'e ve İmam Şafiî'nin diğer bir görüşüne göre, oruçta niyabet caizdir. Haçta ise ittifakla niyabet caizdir, Bir kimse, bir başkasını yerine haccedebilir.


[236] Buhârî, Savm 42; Ebu Dâvud, Siyam 41, 2400; Nesâî, Sünenü'l-Kübra, 2919; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 6/69; İbn Huzeyme, Sahih, 2052.

[237] Buhârî, Savm 42; Ebu Dâvud, Eymân 24, 3317, 3318, 3320; Tirmizî, Savm 22, 716; Nesâî el-Müctebâ, Vesayâ 8, 9, Eymân 34, 35, el-Kübrâ, Siyam 2/174, 2915, 2917; İbn Mâce, Sıyâm 51, 1758, Keffârât 19, 2132; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/224, 227, 258, 362.

[238] Ebu Dâvud, Eymân 24, 3317.

[239] Tirmizî, Savm 23, İbn Mâce. Sıyâm 50.


ceren
Tue 5 April 2016, 03:03 pm GMT +0200
Esselamu aleykum.Uzerine farz olan orucun kazasini tutamayan ve kazasini yapmadan ölen kisi yerine oruc tutulmaz.Peygamber efendimizlz oruc tutulmayacagini ama onun yerine borcu oldugu gun kadar fakir doyrulmasini soylemistir.Rabbim razi olsun bilgiler den kardeşim...

HALACAHAN
Mon 25 July 2016, 12:04 am GMT +0200
Aleykum selam..Oruç borcu olupta vefat eden birinin yerine oruç tutulamaz ancak tutamadığı gün kadar fidyesi verilir..Rabbim huzuruna borçlarımızı ödemiş olarak ve kul hakkına bulaşmadan çıkmamızı nasip eylesin ..

Bilal2009
Mon 25 July 2016, 03:45 am GMT +0200
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah. Ölen kimse adına oruç tutulabilir bunu önceden duymuştum . Rabbim payalaşım için razı olsun.

Yağmur Gmş
Mon 25 July 2016, 11:27 am GMT +0200
Bismillah...
Ölen kimse adına oruç tutmada her hangi bir sakınca yoktur. Rabbim oruçlarımızı kabul etsin inşallah...

melda 6D
Mon 25 July 2016, 01:05 pm GMT +0200
Selamun aleykum . Borçlu ölen bir kişinin borcunu varisi ödeyebilir. Rabbim borçlu bir şekilde canımizı almasın inşallah...