sumeyye
Sat 9 January 2010, 02:08 pm GMT +0200
Nübüvvet,Nebi ve Resul
Nübüvvet:
Akıl sahibi kulların, üzerlerindeki dünya ve Âhiret işleri hakkın da, Allah ile kulları arasında yapılan Elçilik demektir.[1]
Nebî:
Kendisine, Melek tarafından vahy veya kalbine ilham olunan, ya da, Salih rü´yâ ile uyarılan zât demektir.[2]
Resul:
Resul ise, Resul olması haysiyetile, Nübüvvet Vahy´inin fevkında özel bir Vahy ile üstün kılınmış olan ve kendisine Cebrail Aleyhisselâmın, Allah tarafın dan özel olarak indirdiği Kitab ile Vahy etmiş olduğu[3], Yüce Allah´ın hükümleri ni, halka, tebliğ etmek üzere gönderdiği Kâmil İnsan, demektir.[4]
Bunun için "Her Resul, Nebî´dir; fakat, her Nebî, Resul değildir." denilmiştir.[5]
Nebîlik Ve Resulluğun Allah Vergisi Oluşu:
Nebîlık ve Resulluk, Allah vergisi olup bunu, Yüce Allah´ın, kullarından, diledi ğine ve lâyık olanına verdiği de, Kur´ân-ı Kerîmde şöyle açıklanır:
"Bir Vahy ile veya bir perde arkasından, yahud bir Elçi (Melek) gönderip te -Kendi izniyle- dileyeceğini, Vahy etmesi olmaksızın, Allah´ın, hiç bir beşere kelam söylemesi vâki olmamıştır.
Şüphesiz ki, O, çok Yücedir, Mutlak hüküm ve hikmet sahibidir. İşte, biz, Sana da, böylece, emrimizden bir Ruh (Kur´an)ı Vahy ettik. Halbuki (bundan önce), Sen, Kitab, nedir? İman, nedir? bilmezdin. Fakat, Biz, onu, bir Nûr yaptık. Bununla, kullarımızdan, kimi dilersek, Ona, Hidâyet veririz.
Şüphesiz ki, Sen, muhakkak, doğru bir yolun Rehberliğini yapıyorsundur"[6]
"O (Allah), Ümmîler (Araplar) içinde, kendilerinden (onlara) bir Resul gönderen dir ki, (O Resul), onlara (Allâhın) âyetlerini okur. onları, temizler, onlara, Kitabı, Hik meti öğretir.
Halbuki, onlar, daha önce, apaçık bir sapıklık içinde idiler."
"Bu (Peygamberlik), Allâhın, kimi dilerse, ona vereceği bir fadi´dır.
Allah, büyük fadl (kerem) Sahibidir."[7]
"Allah, Risâletini (Elçiliğini) nereye vereceğini, çok iyi bilendir."[8]
[1] Râgıb-Müfredatül Kur´an s.482.
M. Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları: 1/7.
[2] M. Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları: 1/7.
[3] Seyyid-Târifât s.162.
[4] Seyyid-Târifât s. 75.
[5] Kadı lyaz-Şifâ c.l, s.206, Fahrurrazi-Tefsir c.23, s.49, Kurtubî-Tefsir c.12, s.80, Seyyid-Târifât s.75.
M. Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları: 1/7.
[6] Şûra: 42/51-52.
[7] Cuma: 61/2, 4.
[8] En´am: 6/124.
M. Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları: 1/7-8.