hafız_32
Tue 16 November 2010, 04:37 pm GMT +0200
Nişanlanmak
İnsanlar arasında örfen bilinen vesilelerle, bir kadından evlilik talep etmektir. Talebe olumlu cevap verilmesiyle birlikte nişan gerçekleşmiş olur. Buna göre nişan, sadece evlenme vaadinden ibarettir. Bu nedenle nişanlı erkek ve kadın birbirlerine hiçbir surette helal olmazlar. Nikâh akdi kıyılıncaya kadar birer yabancıdırlar.[430]
1. Bir kızla evlilik talebi kime iletilir?
a) Evlilik talebinin kızın velisine iletilmesi asıldır. Urve (radi-yallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve selîem), Aişe ile evlenmek için Ebû Bekir'e talepte bulundu ve; «Ebû Bekir, benim Allah'ın dininde ve kitabında kardeşimdir (kan bağıyla kardeşim değildir, bu nedenle); kızı(yla evlenmem) bana helaldir» buyurdu.[431]
b) Reşîd/Yetİşkin kızlara evlilik talebinde bulunulması caizdir.
Ümmü Seleme (radİyalİâhu anhâ) anlatıyor; 'Ebû Seleme vefat ettiğinde, Peygamber {saUallâhu aleyhi ve sellem) bana, Hâtib bin Ebî Beltea'yı dünür olarak gönderdi. Ben; «benim bir kızım var ve ben kıskanç biriyim» dedim.[432]
c) Kız velisinin, Salih kimselere evlilik teklifi götürmesi caizdir.
Sâlİh kul, Mûsâ aleyhisselâm'a; 'Bana sekiz yıl çalışmana karşılık, bu iki kızımdan birisini sana nikahlamak istiyorum' dedi.[433] Ömer bin Hattâb, dul kızı Hafsa ile evlenmesi için, önce Osman'a, sonra da Ebû Bekir'e teklif görürdü. Her ikisi de evlenmek istemediğini belirtti. Daha sonra Rasulullah (saUallâhu aleyhi ve sellem) onunla nişanlandı.[434]
Ali bin Ebî Tâlib (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (saUallâhu aleyhi ve sellem)'e; «Yâ Rasulullah! Neden bizi(m kızlarımızı) değil de, Kureşi(n kızlarını) tercih ediyorsun?» dedim. «Sizde, (evlenebileceğim) biri var mı?» buyurdu. Ben; «Evet, Hamza'nın kızı var» dedim. Bunun üzerine; «O, bana helal olmaz. Çünkü o benim sütkardeşimin kızıdır» buyurdu.[435]
d) Kızın kendisinin, sâlih bir kişiye evlilik teklifi götürmesi caizdir.
Enes (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Bir kadın, Rasulullah (sal-lallâhu aleyhi ve sellem)'e geldi, kendisiyle evlenmesini teklif etti ve; «Yâ Rasulullâhl Bana ihtiyacın var mı?» dedi. [Bu hadisi dinleyen] Enes'in kızı; «Ne utanmaz, kötü bir kadmmışl» dedi. Bunun üzerine Enes (radiyalîâhu anh) «O, senden daha hayırlıdır. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve seHemj'i arzulamış ve kendisini ona arz etmiştir» dedi.[436]
Bir kızın evlilik teklifinde bulunması, fitne çıkması endişesi olmadığı takdirde caizdir. Aksi halde fitne ve fesada neden olur. Hiç şüphesiz Allah, fesattan hoşlanmaz.
2. Erkeğin evleneceği kıza bakması:
Bir bayanla evlenmeyi düşünen kişinin ona bakması mubahtır. Bu konuda âlimler ittifak etmiştir. Bu konudaki mubahh-ğın delilleri şunlardır;
Yüce Allah şöyle buyurmuştur; 'Bundan sonra artık başka kadınlarla evlenmen, bunları başka hanımlarla değiştirmen, güzellikleri hoşuna gitse bile sana helal değildir.[437] Hiç kuşkusuz bir kadının güzelliği, ancak ona bakılması durumunda anlaşılır.
Ebû Hureyre (radiyalîâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in yanında bulunuyordum. Bir adam geldi ve Ensar'dan bir kadınla evlendiğini söyledi. Rasuluîlah (sallallâhu aleyhi ve sellem) ona; «kadına baktın mı?» diye sordu. Adam; «hayır» dedi. Bunun üzerine; «git, ona bak. Kuşkusuz En-sâr'm gözlerinde bir şeyler vardır» buyurdu.[438]
Sehl bin Sa'd {radiyalîâhu anh) anlatıyor; 'Bir kadın Rasu-lulîah (sallallâhu aleyhi ve sellem}'e geldi ve; «kendimi sana hibe etmek için geldim» dedi. Bunun üzerine Rasuluîlah (sallallâhu aleyhi ve sellem), kadına bakarak onu tepeden tırnağa süzdü. Sonra başını eğdi.[439]
Câbir {radiyalîâhu anh) anlatıyor; 'Rasuluîlah (sallallâhu aleyhi ve sellem)'i şöyle buyururken işittim; «Herhangi biriniz, bir kadınla nişanlanmak istediğinde, imkân bulabiliyorsa (evlenmek için) ihtiyaç duyduğu yerlerine bakmaya çalışsın.[440]
Erkek, Evleneceği Kızın Nerelerine Bakabilir?
Bir erkeğin, evlenmek istediği kadının nerelerine bakabileceği konusunda, âlimler farklı kanaatler belirtmişlerdir. Bunlar;
1. Cumhur-u ulemaya göre, 'yüzüne ve ellerine' bakabilir [441]
2. Hanbeli mezhebine göre, 'yüzü, boynu, elleri, ayaklan gibi çoğunlukla görünen yerlerine' bakabilir.[442]
3. İmam Evzâî'ye göre, 'avret bölgesi -göbeğiyle dizi arası-hariç, istediği yerine bakabilir.[443]
4. İbn Hazm, Dâvûd ve İmam Ahmed bin Hanbel'den yapılan başka bir rivayete göre, 'bütün vücuduna' bakabilir.[444]
Sonuç olarak, cumhuru ulemanın belirttiği gibi, bir erkek evleneceği kıza gittiğinde, kız yüzü ve elleri görünecek şekilde onu karşılar. Ancak kızdan habersiz, evlenmek için ihtiyaç duyduğu yerlerine de bakabilir.
Hatırlatma:
Erkeğe, evleneceği kızın fotoğrafının veya video görüntülerinin gösterilmesi yeterli değildir. Çünkü bunlarda kandırmak için değişiklik yapılabilir. Kuşkusuz böyle bir davranış hilekarlıktır.
[430] El-Vedz, 280.
[431] Buhârî,5081.
[432] Müslim, 918; Nesâî, 6/81.
[433] Kasas, 27.
[434] Buhârî, 5122.
[435] Müslim, 1446; Nesâî, 6/99.
[436] Buhârî, 5126; Müslim, 1425,
[437] Ahzab, 52.
[438] Müslim, 1424; Nesâî, 6/69.
[439] Buhârî, 5126; Müslim, 1425.
[440] Ahmed, 3/360; Ebû Dâvûd, 2082; el-Hâkim, 2/165; Beyhakî. 7/84; Ha-sen rivayettir.
[441] Fethu'l-Bârî, 9/182; Bedâiu's-Sanâi, 5/122; el-Mecmûu, 16/38.
[442] B-İnsâf, 8/19.
[443] El-Feth, 9/182.
[444] Ei-Feth, 9/182; el-Muhallâ, 10/30.