hafiza aise
Thu 2 December 2010, 11:13 am GMT +0200
6) Nişan Yüzüğü Takmak
Bazı erkekler nişan yüzüğü adı altında parmaklarına altın yüzük takmaktadırlar. Bu adet bize Hıristi-yanlardan geldiği için, bunu yapmak öncelikle onlara benzemek olur. İslâm prensiplerine göre, altın takmak ise zaten yasaktır. Bu, ileride de zikredeceğimiz gibi altını kadınlara bile yasak eden hadislere terstir.
a) "Hz. Peygamber (s.a) altın yüzük takmayı yasakladı. [100]
b) İbn Abbas şöyle bildirmektedir:
Rasûlullah bir adamın elinde altın yüzük takılı olduğunu gördü ve kızgınlıkla yüzüğü onun elinden çıkararak yere attı. Sonra da; "Bir ateş parçasını alıp parmağına takmış" diye buyurdu.
Hz. Peygamber gittikten sonra o adama; "Hiç değilse yüzüğünü al, başka bir şekilde ondan yararlanırsın" denildiğinde: "Vallahi, Rasûlullah'in yere attığı bir şeyi, geri almam" diye cevap verdi (ve almadı).[101]
c) Ebu Sa'lebe şöyle anlatır,
Hz. Peygamber, elimdeki altın yüzüğümü görünce, bir dal ile ona vurmaya başladı. Bir ara yüzünü başka bir tarafa çevirince hemen yüzüğümü çıkardım. Hz. Peygamber (s.a); "Galiba canını yaktık ve seni üzdük" dedi. [102]
d) Abdullah b. Amr şöyle anlatmaktadır.
Hz. Peygamber (s.a), ashabtan birinin parmağında altın bîr yüzük gördü ve ondan yüz çevirdi. O da onu atıp, demirden bir yüzük takarak geri geldi. Hz. Peygamber: "Bu daha kötüdür ve ateş ehlinin süsüdür" buyurdu. Bunun üzerine onu da attı ve bu sefer parmağına gümüş bir yüzük takarak geri döndü. Hz. Peygamber bu sefer bir şey demedî.[103]
39. Altın Yii/ük ve Benzerleri Kadınlara da Haramdır.[104]
Haram olma açısından, altın yüzük, bilezik ve gerdanlık takmak hususunda kadınlarla, erkekler arasında bir fark olmadığı bilinmelidir. Söz konusu edilen şeyleri takmak kadınlara da haramdır. Bu hususta birçok hadis varid olmuştur. Mutlak hüküm ifade eden hadislerden bazıları şunlardır:
a) "Dostuna ateşten bir halka giydirmek isteyen, onun parmağına altın bir yüzük taksın. Sevdiği bir kimsenin boynuna ateşten bir gerdanlık takmak isteyen, onun boynuna allın bir gerdanlık taksın. Dostunun koluna ateşten bir bilezik takmak isteyen ise, onun koluna altın bir bilezik taksın. Gümüşten ayrılmayın, ondan şaşmayın, onunla oynayın, onunla oynayın .[105]
b) Sevban (r.a) şöyle anlatır.
Hubeyre'nin kızı, Hz. Peygamber'in yanına geldiğinde, parmaklarında büyük altın yüzükler bulunuyordu. Hz. Peygamber elindeki dal ile onun eline vurarak, şöyle dedi: "Allah'ın parmaklarına ateşten bir yüzük takması seni sevindirir miydi?".
Kadın Hz. Fatıma'ya giderek şikayette bulundu. (Sevban diyor ki): Ben de yanında olduğum halde Hz. Peygamber Hz. Fatıma'nın evine girdi. Hz. Fatıma boynundaki altın gerdanlığı eline alarak; "Bana bunu Ha-san'ın babası (Hz. Ali) hediye etti" dedi. Bunun üzerine, Hz, Peygamber; "Ey Fatıma! Acaba insanların, "Muhammed'in kızı Fatıma'nın elinde ateşten bir parça var" demeleri seni sevindirir mi?" dedi ve onu şiddetli bir dille tenkit etti. Evinde oturmadan dışarı çıktı. Bunun üzerine Hz. Fatıma hemen o gerdanlığı sattı ve parasıyla bir köle satın alarak azad etti. Bu haber Hz. Peygamber'in kulağına gidince, "Fatma'yı ateşten kurtaran Allah'a hamd olsun" dedi.[106]
c) Hz. Peygamber'in hanımı Ümmü Seleme şöyle anlatıyor:
Boynuma altın arpalıklar takıp, Hz. Peygamber'in odasına girdim. Benden yüzünü çevirince; "Ey Allah'ın Rasûlü! Ziynetlerime bakmak istemez misin?" dedim. O da; "Ben zaten seni ziynetlerinden yüz çeviriyorum" diye cevap verdi. Bunun üzerine derhal o gerdanlığı boynumdan çıkardım. İşte o zaman Rasû-lullah bana baktı.
Râvinin [107]başkalarından rivayetine göre Hz. Peygamber, Ümmü Seleme'ye şöyle demiştir: "Siz kadınların gümüşten yapılmış, zaferanla boyanmış gerdanlık ve küpeler takınmasının size bir zararı yok ki!"[108]
[100] Buhari, 10/259, Müslim, 6/135, Müsned-i Ahmed, 4/287
[101] Müslim, 6/149, Taberânî, 3/150
[102] Nesâî, 2/288, Müsned-i Ahmed, 4/195
[103] İbn Kayyım, el-İ'lam, 3/4İ2 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 78-80.
[104] Bu görüş, dört mezhebe de muhaliftir. Çünkü dört mezhebe göre de altın kadınlara helâldir. (Çev.)
[105] Ebtı Davud, 2/199, Müsned-i Ahmed, 2/378
[106] Nesâî, 2/84-285, Tâyalasî, 1/354
[107] (Râvî; Ata b. Ebî Rebah)
[108] Müsned-i Ahmed, 6/315 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 81-83.
Bazı erkekler nişan yüzüğü adı altında parmaklarına altın yüzük takmaktadırlar. Bu adet bize Hıristi-yanlardan geldiği için, bunu yapmak öncelikle onlara benzemek olur. İslâm prensiplerine göre, altın takmak ise zaten yasaktır. Bu, ileride de zikredeceğimiz gibi altını kadınlara bile yasak eden hadislere terstir.
a) "Hz. Peygamber (s.a) altın yüzük takmayı yasakladı. [100]
b) İbn Abbas şöyle bildirmektedir:
Rasûlullah bir adamın elinde altın yüzük takılı olduğunu gördü ve kızgınlıkla yüzüğü onun elinden çıkararak yere attı. Sonra da; "Bir ateş parçasını alıp parmağına takmış" diye buyurdu.
Hz. Peygamber gittikten sonra o adama; "Hiç değilse yüzüğünü al, başka bir şekilde ondan yararlanırsın" denildiğinde: "Vallahi, Rasûlullah'in yere attığı bir şeyi, geri almam" diye cevap verdi (ve almadı).[101]
c) Ebu Sa'lebe şöyle anlatır,
Hz. Peygamber, elimdeki altın yüzüğümü görünce, bir dal ile ona vurmaya başladı. Bir ara yüzünü başka bir tarafa çevirince hemen yüzüğümü çıkardım. Hz. Peygamber (s.a); "Galiba canını yaktık ve seni üzdük" dedi. [102]
d) Abdullah b. Amr şöyle anlatmaktadır.
Hz. Peygamber (s.a), ashabtan birinin parmağında altın bîr yüzük gördü ve ondan yüz çevirdi. O da onu atıp, demirden bir yüzük takarak geri geldi. Hz. Peygamber: "Bu daha kötüdür ve ateş ehlinin süsüdür" buyurdu. Bunun üzerine onu da attı ve bu sefer parmağına gümüş bir yüzük takarak geri döndü. Hz. Peygamber bu sefer bir şey demedî.[103]
39. Altın Yii/ük ve Benzerleri Kadınlara da Haramdır.[104]
Haram olma açısından, altın yüzük, bilezik ve gerdanlık takmak hususunda kadınlarla, erkekler arasında bir fark olmadığı bilinmelidir. Söz konusu edilen şeyleri takmak kadınlara da haramdır. Bu hususta birçok hadis varid olmuştur. Mutlak hüküm ifade eden hadislerden bazıları şunlardır:
a) "Dostuna ateşten bir halka giydirmek isteyen, onun parmağına altın bir yüzük taksın. Sevdiği bir kimsenin boynuna ateşten bir gerdanlık takmak isteyen, onun boynuna allın bir gerdanlık taksın. Dostunun koluna ateşten bir bilezik takmak isteyen ise, onun koluna altın bir bilezik taksın. Gümüşten ayrılmayın, ondan şaşmayın, onunla oynayın, onunla oynayın .[105]
b) Sevban (r.a) şöyle anlatır.
Hubeyre'nin kızı, Hz. Peygamber'in yanına geldiğinde, parmaklarında büyük altın yüzükler bulunuyordu. Hz. Peygamber elindeki dal ile onun eline vurarak, şöyle dedi: "Allah'ın parmaklarına ateşten bir yüzük takması seni sevindirir miydi?".
Kadın Hz. Fatıma'ya giderek şikayette bulundu. (Sevban diyor ki): Ben de yanında olduğum halde Hz. Peygamber Hz. Fatıma'nın evine girdi. Hz. Fatıma boynundaki altın gerdanlığı eline alarak; "Bana bunu Ha-san'ın babası (Hz. Ali) hediye etti" dedi. Bunun üzerine, Hz, Peygamber; "Ey Fatıma! Acaba insanların, "Muhammed'in kızı Fatıma'nın elinde ateşten bir parça var" demeleri seni sevindirir mi?" dedi ve onu şiddetli bir dille tenkit etti. Evinde oturmadan dışarı çıktı. Bunun üzerine Hz. Fatıma hemen o gerdanlığı sattı ve parasıyla bir köle satın alarak azad etti. Bu haber Hz. Peygamber'in kulağına gidince, "Fatma'yı ateşten kurtaran Allah'a hamd olsun" dedi.[106]
c) Hz. Peygamber'in hanımı Ümmü Seleme şöyle anlatıyor:
Boynuma altın arpalıklar takıp, Hz. Peygamber'in odasına girdim. Benden yüzünü çevirince; "Ey Allah'ın Rasûlü! Ziynetlerime bakmak istemez misin?" dedim. O da; "Ben zaten seni ziynetlerinden yüz çeviriyorum" diye cevap verdi. Bunun üzerine derhal o gerdanlığı boynumdan çıkardım. İşte o zaman Rasû-lullah bana baktı.
Râvinin [107]başkalarından rivayetine göre Hz. Peygamber, Ümmü Seleme'ye şöyle demiştir: "Siz kadınların gümüşten yapılmış, zaferanla boyanmış gerdanlık ve küpeler takınmasının size bir zararı yok ki!"[108]
[100] Buhari, 10/259, Müslim, 6/135, Müsned-i Ahmed, 4/287
[101] Müslim, 6/149, Taberânî, 3/150
[102] Nesâî, 2/288, Müsned-i Ahmed, 4/195
[103] İbn Kayyım, el-İ'lam, 3/4İ2 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 78-80.
[104] Bu görüş, dört mezhebe de muhaliftir. Çünkü dört mezhebe göre de altın kadınlara helâldir. (Çev.)
[105] Ebtı Davud, 2/199, Müsned-i Ahmed, 2/378
[106] Nesâî, 2/84-285, Tâyalasî, 1/354
[107] (Râvî; Ata b. Ebî Rebah)
[108] Müsned-i Ahmed, 6/315 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 81-83.