- Neshi Tanıma Yolları

Adsense kodları


Neshi Tanıma Yolları

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
müzzemmil
Sat 17 September 2011, 05:06 pm GMT +0200
6- Neshi Tanıma Yolları

Neshi bilme yolarını ifade etmeden önce, Kur'ân-ı Kerim ilimleri­ni derinlemesine incelemeden, konuyla ilgüi görüş belirtmenin doğru olmadığmı düşünmekteyim. Kesin nakii bulunmadan, bir ayetin diğer ayeti nesih ettiğini söylemek, Kur'ân'a uygun bir davranış olmaz. Akıl­la, nazari ta Melerle ve kıyas yoluyla neshin tespitine gidilmesi iimi açı­dan doğru bir yoi değildir. Bu konuda ihtimalin, yanlış iddiaların ve tahminin yeri yoktur. Buna göre kaynaklarda, neshin tanınması için şu konular belirtilir.[197]
 
a) Neshin Sünnetle Bilinmesi
 
Neshi bilme yollarından en önemlisi sünnettir. Sünnet, sözlü ve fi­ili olabilmektedir. Fakat, konuyla ilgili rivayetler yok denecek kadar az­dır. Bazı alimlerin ileri sürdükleri gibi, mensuh ayetler fazla değildir. Gelen nakiller, büyük Ölçüde alimlerin kendi kanaat ve yorumlarıdır.
Hz. Peygamber'den nesih hakkında bir hadis gelmiş ve sağlamlığı ko­nusunda şüphe yoksa, o konuda İttifak söz konusudur.[198]
 
b)  Neshin Sahabe Sözleriyle Bilinmesi [199]
 
Neshi bilme yollarından ikincisi, sahabelerin verdiği bilgilerdir. Sa­habeler, Hz. Peygamber'in seçkin arkadaşlarıdır. Her zaman yanında bulunmuşlar, ayet ve hadisleri en iyi şekilde tefsir etmişlerdir. Onların İslâm'ın yayılmasına büyük katkıları olmuştur. Hz. Peygamber'! gele­cek nesillere tanıtmışlar ve doğru yolu tanımada rehberlik görevi yap­mışlardır. Bu sebeple, o seçkin insanlardan gelen bilgilerin ayetleri an­lamada önemli olduğu bilinmektedir.[200]
 
c)  Neshin İctnâ İle Bilinmesi
 
Nesih konusundaki icmâdan anlaşılan, İslâm alimlerinin, belirli bir meselede, neshin mevcudiyeti üzerinde veya aksi istikamette fikir bir­liğinde olmalarıdır. Söz konusu ittifak, eldeki mevcut rivayetlerin de­ğerlendirilmesi neticesinde ortaya çıkar. Buna göre eldeki verilerin sağlıklı değerlendirilmesi gerekir. Yoksa, sağlam nakil oimadan, ilim adamlarının kendi görüşleriyle ayet ve hadislerin neshini ileri sürme­leri, yanılgıya sebep olabilmektedir.[201] Ayrıca Kur'an'da yer alan bir emrin din adamlarının görüşleri İle değiştirilmesi veya kaldırılması mümkün değildir. Müslüman alimin görevi ayet ve hadîsieri doğru ve tarafsız değerlendirmesidir. Aksi durum, Ehl-i Kitap alimlerin durumu­na düşürülmüş olacaktır.[202]
 
d)  Neshin Kronolojik Olarak Tespiti
 
Kur'ân-ı Kerim'de, aynı konudaki ayetler arasında birbirinden farklı bilgiler bulunursa, sonra gelen ayetin hükmü geçerli kabul edil­mektedir. Bu konuda ayetlerin nüzul sebebi ve tarihi tespit edilir. Ta­rih itibariyle daha sonra gelen ayet nâsih kabul edilir.[203] Neshi elde et­me yollan olarak zikredilen bu maddelerin yanında, başka usuller de ileri sürülebilir. Fakat, konuyla İlgili kaynaklarda bulunan en sağlam nakiller bunlardır. Kronolojik usulle neshin tespitine misal olarak, En-fal Sûresi 66. ayet ve kabir ziyaretine izin verilmesi zikredilir.[204]


[197] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 42.
[198] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 42-43.
[199] Bk. Taberî. Tefsir. 1/475; Serahsî. 11/60.
[200] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 43.
[201] Bk. Zerkânî. (i/209; Zeyd. a.g.e., s  208: Koçkuzu. s. 172.
[202] Bk. Kur ân-ı Kerim. Tevbe. 9/31. Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 43.
[203] Bk. Zeyd. a.g.e.. s. 207.
[204] Bk. Zerkânî, II/209. Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 43-44.