müzzemmil
Fri 16 September 2011, 08:47 am GMT +0200
Neshediciyken, Sonra Neshedilen Ayetler
Kur'anda iki ayeti kerime vardır ki onların, neshedicilik vasıfları sonradan değiştirilerek, kendileri de neshedilmişlerdir ve şunlardır :
1- “Sizler gerek hafif, gerek ağırlıklı olarak birlikte (savaşa) çıkın. Allah yolunda mallarınızla, canlarınızla savaşın. Eğer bilirseniz bu, sizin için hayırlıdır.» [591]
Kılıç ayetleri ile hükümleri neshedilip hükümleri değiştirlien ayetleri yukarda yazdık. Umumiyetle bu ayetler, Müslümanlara, durup dururken savaş çıkarmaya sebep olacak davranış ve sözlerden sakınmayı tavsiye ediyorlardı. Ne zaman ki, müslümanlar, çoğalıp kuvvet buldular, işte o zaman bu kahramanlar, toptan savaş açmak ve bunun için gerekli seferberlikte bulunmak emrini üstteki ayetle aldılar. Görülüyor ki Kılıç ayeti gibi bu ayet de, müslümanlara müsamahakâr davranmayı emreden ayetleri nesh etmiş durumdadır. Bununla beraber bu ayet de, meali altta yazılan ayetle neshedilerek bâzı müslümanlar, savaş seferinden geri bırakılmışlardır. [592]
“Allah ve Peygamberinin lehinde vâzu nasıhatta bulunduklarında, ne zayıfların, ne hastaların, ne de seferde harcayacaklarını bulamayanların üzerlerine (geri kalmakta) zorluk yoktur.» [593]
2- Müzzemmil Sûresine ait bölümde okunduğu üzere, bu sûrenin 20. son ayeti, baştaki ayetlerin hükümlerini neshederek değiştirmiş ve gece namazlarını hafifletmişti. Fakat daha sonra bu ayet de, meali altta yazılan ve boş vakit namazı emreden ayetle neshedilmiştir. [594]
“Güneşin kayması anından (zevalinden) gecenin karanlığına kadar, güzelce namaz kıl. Sabah namazını da (kıl) Muhakkak ki sabah namazı meşhutdur.» [595]
Namaza ait şekillerini ise Peygamber Efendimiz “namazı benim kıldığımı gördüğünüz gibi kılın» emriyle bize göstermiştir. Bu konuda, yukardaki ayetin mealinde görüldüğü gibi Kur'anda tafsilat yoktur. [596]
[591] Tevbe: 9/41.
[592] El İtkan Fil Kur'an : C. 2, S. 24
[593] Tevbe: 9/91.
[594] El İtkan Fil Kur'an : C. 2, S. 24
[595] Esra: 78
[596] Ahmet Gürkan, Kur’an’ın Nasih Ve Mensuh Ayetleri, Yeni İlahiyat Kitabevi, Ankara, 1980: 166-167.