- Nerede o çok böbürlenen yeryüzünün melikleri?

Adsense kodları


Nerede o çok böbürlenen yeryüzünün melikleri?

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
SevD@_GüLü
Wed 30 March 2011, 04:01 pm GMT +0200
              Nerede o çok böbürlenen yeryüzünün melikleri?

Mülkün sahibi Rabbimizdir, mülkünde dilediği gibi tasarruf eder Hiçbir hakkımız yoktur O vahiddir küllî olarak tüm kâinat O’nu gösterir, her şeyin idaresi onun tasarrufundadır Malik O iken, kim çıkıp da ‘Benim’ diyebilir ki!
Bazen insanın aklına değişik sorular gelir; ‘Cemâl ve kemâl Sahibi’nin kendi cemâl ve kemâlini göstermek istemesi nedendir?’ Bu, insanın aklına gelebilecek bir sorudur ve aynı zamanda bir sorunun da cevabıdır
Cenab-ı Hak kâinatı ve bizi niçin yarattı? Niçin şu âlemi bir panayır gibi enzâr-ı âleme arz etti? Niye Cenab-ı Hak, ağaçların başında değişik türden sofralar hazırladı? Neden her yanı sofralar haline getirdi? Niye zemini bir çemenzâr olarak insanların seyr ü seyahatlerine müheyyâ kıldı? Yer niçin bizim için zelûl (sırtına binip gezeceğimiz bir hayvan gibi itaatkâr) oldu? Bütün bunlara cevap verdiğimiz zaman, sorunun cevabını da bulmuş oluruz Her cemâl ve kemâl sahibi, cemâl ve kemâlini göstermek istemesine binaen, Cenab-ı Hak da mutlak kemâlini ve kemâl derecesine varan mutlak cemâlini görmek ve göstermek istemiş ve bunun için kâinatı yaratmıştır Kısaca, kâinatın yaratılması tezahür-ü Rububiyet içindir “Cin ve insi yarattım ta ki Beni bilsinler ve Bana kulluk yapsınlar diye” (Zâriyât Sûresi, 51/56) buyuran Cenab-ı Hak, kâinatı Kendisini bildirmek, şuûnâtını göstermek ve bir de başka aynalarda Kendisini müşahede etmek için yaratmıştır
Soruda, insan aklına gelen, Cenab-ı Hakk’ın Kendisini göstermek istemesidir Bu isteme meselesine karşı insanın içinden gelen reddiye de, insanın kendisinin görme ve görünme istediği zaman riyakârlık yapması keyfiyetidir

“Ben melikler melikiyim!”
Evvela, Cenab-ı Hakk’ı mahlûkata kıyas etmek doğru değildir Bizde su-i edep olabilecek bir kısım durum ve keyfiyetler ve akla gelen noksanlıklar O, mülkün sahibi olduğundan O’nda (cc) olmaz Yani biz kalkıp ‘Şunu biz yaptık, şu işe sahibiz’ desek, bu edebsizlik olur Çünkü biz kendi adımıza, o işin yüzde birine dahi müdahale edemeyiz Ama Cenab-ı Hak, -bir kudsî hadiste de dediği gibi- “Ben melikim Ben melikler melikiyim Bütün meliklerin kalbi elimdedir Bana itaat ettiğiniz zaman onların kalblerini lehinize çeviririm, isyan ettiğiniz zaman aleyhinize çeviririm Öyleyse kimseyi değil, nefsinizi kötüleyin!” dese bu, O’nun azametine uygun bir söyleyiş olur
Evet, Allah, yarattıklarından farklı ve yücedir O’nun bazı sıfatları insanlarda cüz’i olarak görülse de Allah mütealdir (her şeyden aşkındır) Nitekim Efendimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) bir kudsî hadiste Allah’ın azametinden bahsederken şöyle buyurur: ‘Ben Allah, Melik ve Cebbar’ım! Her şeyin üzerinde mutlak saltanat ve hâkimiyetim vardır Kimse benim taht-ı tasarrufum dışına çıkamaz Nerede yeryüzünün melikleri ve orada büyüklük taslayanlar?”
İşte bunlar, Kendisini anlatmada Cenab-ı Hakk’ın ifadeleridir Sahabi, Allah Resûlü’nün bu ifadeleri anlatışını resmederken der ki, ‘Birdenbire minber lerzeye geldi, Efendimiz düşecek diye korktuk’ (Müslim, Münafikîn, 25) O, bu meseleyi o kadar şuurlu ve içten söylüyordu ki, adeta orada her şeyi lerzeye getirecek ve neredeyse cami çökecek gibi oluyordu Allah Teala, Kur’an-ı Kerim’de de çokça anlatır Zâtını “Limeni’l-mülk - Mülk kimin?” diye sorar Cevabı da çok nettir: “Lillâhi’l-Vâhidi’l-Kahhâr” (Vâhid ve Kahhâr olan Allah’ın) (Gâfir Sûresi, 40/16)
O, her şeyi siliyor, süpürüyor, adeta bütün mahlukat üzerine bir sünger çekiyor, sonra da ‘Kimin bu mülk?’ diyor ve cevap veriyor: ‘Vâhid ve Kahhâr olan Allah’ın’ Şimdi bu arz ettiğim hususların herhangi birini bir insan söylese gurur ve kibir alameti olur Ama Cenab-ı Hak “Kibriyâ benim sıfatım, lâzımım, benden ayrılmaz bir şeydir” manasına “el-kibriyâü ridaî” (Kibriya benim ridâmdır) buyuruyor Rida, insanın sırtına giydiği cübbemsi bir şeydir Allah, bu türlü şeylerden münezzehtir Ama bir insan kalkıp bunları söylese kibir ve gurur izhar etmiş olur Çünkü haddizatında insan, o mülke sahip değildir
***
Süm’a ve ucb hastalığı nedir?
Bir insanın, sahip olmadığı bir meseleyle ortaya çıkıp kendisini göstermesi demek olan ‘riya’, bir kibir ve gurur alametidir Bir insanın sahip bulunmadığı bir meseleyi duyurması, yani vaziyetini başkalarına işittirmesi ‘süm’a’, kendisine ait olmayan bir meseleyi içinde gizleyip ‘ben bu güzelliğe mazharım demesi’ de ‘ucb’ alametidir İnsan riya ile amel ederken esasen sahip bulunmadığı bir şeyi satıyor demektir


MFethullah Gülen