sumeyye
Thu 27 September 2012, 12:41 pm GMT +0200
Namazında Bozukluk Bulunana İktida:
Şafiî Mezhebine göre -muktedînin itikadınca bile olsa- namazında bozukluk bulunana -meselâ sabah namazında Kunûtu terkedene, rükûdan önce Kunût okuyana veya birinci teşehhüdde Hz. Peygamber'e salavâtı terk edene- uymak sehiv secdesini gerektirir. Bu durumda sadece imamın selâmından sonra, kendi selâmından önce sehiv secdesi yapılır.[262]
24. Yapılması:
Hükmü.[263]
Sebeblerine Göre:
Sehiv secdesinin hükmünü, gerektiren sebeplere ve mükelleflere bağlı olarak ele almak uygundur.
Hükmün Sabit Olması:
Sehiv secdesi Hanefî Mezhebine göre vacip, Maliki Mezhebine göre ise sünnettir.
Vacip Olduğu:
a) Hanefî Mezhebine göre, sehiv secdesi vaciptir; bazı hanefî hukukçular sünnet olduğu görüşündeyse de, sahih olan birinci görüştür. Sehiv secdesinin vacip olması için, vaktin namaza elverişli olması gerekir. Bu sebeble, sabah namazından sonra güneş doğar veya ikindi namazındayken güneşin rengi kırmızılığa girerse, namaz sonrasında namaza devam etmeye engel bir iş yapılırsa -meselâ kasıtlı olarak abdest bozulursa, konuşulursa, camiden çıkılırsa- sehiv secdesi düşer, namazın yeniden kılınması gerekmez; ancak namaza aykırı iş, kasıtlı olarak yapılırsa namazın iadesi gerekir.
b) Caferi Mezhebine göre, gerektiren hallerin meydana gelmesi durumunda sehiv secdesi yapmak vaciptir. İhtiyat olan, namazda ilgili yerinde hatırlamadığı her fazlalık ya da eksiklik için secde yapılmasıdır, ancak hatırlanmayanlar için kuvvetli olan secdenin vacip olmayışıdır.
Sünnet Olduğu:
Maliki Mezhebine göre, imam ve münferid, bazı hanefî hukukçulara göre bütün namaz kılanlar için sehiv secdesi yapmak sünnettir.
[262] Cezîrî, Fame, c. I, s. 461.