sumeyye
Wed 12 September 2012, 02:36 pm GMT +0200
14. BÖLÜM NAMAZIN SAHÎH OLMA ŞARTLARI
66. Namazın Sahîh Olma Şartları:
Kılınan namazın sahîh (geçerli) olmasıyla ilgili şartları, genel ve özel şartlar şeklinde ikiye ayırabiliriz. [159]
1- Genel Sıhhat Şartları:
Namazın sahîh olmasıyla ilgili genel şartlar da, teklifin ge nel şartlarının dışındaki şartlar ve namazla ilgili şartlar şeklinde üç grupta ele alınabilir:
Teklifin Genel Şartları:
İslâm:
a) ÜM’e göre, namaz mükellefinin müslüman olması, namazın vucûb (farz oluş) şartlarındandır. Şafiî Mezhebine göre, namaz kâfire farz değildir, kıldığı da sahih olmaz; mürtede ise namaz farzdır, çünkü ilk hali itibariyle müslümandır.
b) Malikî Mezhebine göre, namaz mükellefinin müslüman olması, namazın sıhhat şartlarındandır. Kâfirler namazla mükelleftir, ancak kıldıkları namaz sahih değildir.
Akıl:
a) Hanefî ve Şafiî Mezhebine göre, akıllı olmak, namazın vucûb şartlarındandır.
b) Malikî Mezhebine göre, akıllı olmak, namazın hem vucûb, hem de sıhhat şartlarındandır. Uyku ve gafletin bulunmayışı da böyledir.
c) Hanbelî Mezhebine göre, akıl ve temyiz, namazın sıhhat şartlarındandır.
Davetin Ulaşması:
a) Hanefî ve Şafiî Mezheplerine göre, Resulullah’ın davetinin ulaşması, namazın vucûb şartlarındandır.
b) Malikî Mezhebine göre, namazın hem vucûb, hem de sıhhat şartlarından birisi de, Resulullah’ın davetinin ulaşmasıdır. Bu davetin ulaşmadığı kişiye namaz farz olmaz, kıldığı takdirde namazı sahîh olmaz.
Âdet Ve Lohusalıktan Temizlik:
a) Hanefî ve Şafiî Mezheplerine göre, âdet ve lohusalıktan temizlik, kadın mükelleflere namazın farz olma şartlarındandır.
b) Malikî Mezhebine göre, âdet ve lohusalıktan temizlik, namazın hem vucûb, hem de sıhhat şartlarındandır.
[159] Kâsânî, BS, c. I, s. 114 vd; İbn Kudâme, Mugnî, c. II, s. 7-8; Cezirî, Fame, c. I, s. 177-179.