sumeyye
Thu 20 September 2012, 03:04 pm GMT +0200
Namazın Kazaya Kalmasını Mubah Kılan Özürler:
Aşağıdaki özürler de, namazın vaktinden sonraya kalmasını mubah kılar, fakat namazın borçtan düşmesini sağlamaz.
(1) Uyku (ittifakla),
(2) Baygınlık ve cinnet,
(3) Unutmak ve vaktin girdiğinden gafil olmak (ittifakla). Şafiî Mezhebine göre, bu durumların kendi kusuru olmaksızın meydana gelmesi gerekir[79].
(4) Hastalık,
(5) Kasıtlı Terk. [80]
(a) Cumhur’a göre bu kimse günahkârdır ve namazı kaza etmesi farzdır.
(b) Davud ez-Zâhirî, İbn Hazm ve bunların görüşündeki Şafiî hukukçular ile İbn Teymiye, Şevkânî ve Sıddık Hasan Han’a, zeydîlerden el-Kâsım ve en-Nâsır’a göre, günahkârdır, fakat namazı kaza etmesi gerekmez.
(6) Herhangi bir tehlike ile karşılaşacağını tahmin etmek,
(7) Bunlar derecesinde başka kuvvetli özürler. Ağır ve zarurî işçilik, belki buna örnek olarak verilebilir.
İbn Teymiye, Şevkânî ve Sıddık Hasan Han, uyku, unutma, savaş gibi özürler dolayısıyla kılınamayan namazların sonradan kılınmasını kaza değil, edâ olarak adlandırırlar.
Namazı bile bile, basit bahanelerle ve hiç bir özrü yokken vaktinden sonraya bırakmak büyük günahtır. Bunun için, daha sonra mükellef, hem tevbe etmeli, hem de hemen namazı kaza etmelidir.
[79] Cezîrî, Fame, c. I, s. 391.
[80] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 143; Şevkânî, ed-Derâri'l-Mudiyye, c. I, s. 179-181; Sıddık Hasan Han, er-Ravdatu'n-Nediyye, c. I, s. 131-132.