hafiza aise
Thu 4 August 2011, 03:35 pm GMT +0200
12— Namazdan Sonra Cenazeyi Takibi:
Hz. Peygamber (s.a.) bir ölünün cenaze namazını kıldırdığı zaman önünde yürüyerek mezarlığa kadar takip ederdi. Kendisinden sonraki Râşid Halifelerinin âdetleri de buydu. Cenazeyi takip eden kimsenin şayet binitli ise gerisinden, eğer yaya ise cenazeye yakın olarak ya arkasından veya önünden yahut sağından yahut da solundan takip etmesini sünnet kılmıştır. Cenazeyi hızla, hatta koşarcasına götürmelerini emretmiştir. Zamammızdaki insanların yavaş yavaş, adım adım yürümeleri sünnete aykırı olup Ehl-i Kitab'tan yahudilere benzeyişi içeren çirkin bir bid'attir. Ebu Bekre, böyle yapan kimseye kırbacı kaldırır ve: "Yemin olsun, ben Allah Rasûlü (s.a.) ile birlikte koşuşturduğumuz (günleri) gördüm." derdi.[1286]
İbn Mes'ûd (r.a.) anlatıyor: Peygamberimize (s.a.) cenazenin yanında nasıl yürüneceğini sorduk. "At gibi hızlı gitmekten daha yavaş" cevabını verdi. Bu hadisi Sünen sahipleri rivayet etmiştir.[1287] Cenazeyi takip ettiğinde yaya yürür ve "Melekler yürürken ben binemem" derdi.[1288] Takip ten ayrıldığında bazan yürür, bazan hayvana binerdi.
Takibe koyulduğunda cenaze konuluncaya kadar oturmazdı. "Cenazeyi takip ettiğinizde konuluncaya kadar oturmayın" buyurdu.[1289]
Şeyhülislâm İbn Teymiye (r.h.): "Yere konması kastedilmiştir." dedi. Ben diyorum ki: Ebu Davud şöyle diyor: Bu hadisi Sevrî, Süheyl - Süheyl*-! in babası - Ebu Hureyre senediyle rivayet etmiştir. Burada "Yere konuluncaya kadar oturmayın" denilmektedir; Ebu Muâviye ise Süheyl'den: "Kabrin yanında kıble tarafına oyulan yarığa konuluncaya (lahd) kadar oturmayın" şeklinde nakletmektedir. Süfyân es-Sevrî, Ebu Muâviye'den daha hafızdır.
Ebu Davud ve TirmizFnin rivayetine göre Ubâde b. Sâmit diyor ki: "Allah Rasûlü (s.a.), lahde konuluncaya kadar cenaze için ayakta durur-du."[1290] Ancak bu hadisin senedinde Bişr b. Râfi' vardır; onun hakkında Tirmizî; "Hadiste güçlü değil", Buharî: "Hadisine mutâbaat edilmez.", Ahmed: "Zayıftır", İbn Maîn: "Münker hadisler rivayet etmiştir.", Ne-sâî: "Güçlü değil" ve İbn Hibbân: "Kasıtlıymışçasına uydurma şeyler rivayet eder." demişlerdir. [1291]
[1286] Ebu Davud, 3182; Nesâî, 4/43; Tayâlisî, 883; Ahmed, 5/36, 38; Tahâvî, 1/276. İsnadı sahihtir. Hâkim (1/355) bu hadisi sahih saymış, Zehebî de ona muvafakat etmiştir. İmam Nevevî de el-Mecmû (5/272)'da sahih olduğunu söylemiştir.
[1287] Ahmed, Müsned, 1/394, 415, 419 492; Tirmizî, 1011; Ebu Davud, 3184. Hadis zayıftır.
[1288] Ebu Davud, 3177. tsnâdı sahihtir. Hâkim sahih saymış, Zehebî de ona muvafakat göstermiştir.
[1289] Buharî, 23/49; Müslim, 959; Ebu Davud, 3173.
[1290] Ebu Davud, 3176; Tirmizî, 1020; îbn Mâce, 1545. Hadis zayıftır.
[1291] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/493-494.
Hz. Peygamber (s.a.) bir ölünün cenaze namazını kıldırdığı zaman önünde yürüyerek mezarlığa kadar takip ederdi. Kendisinden sonraki Râşid Halifelerinin âdetleri de buydu. Cenazeyi takip eden kimsenin şayet binitli ise gerisinden, eğer yaya ise cenazeye yakın olarak ya arkasından veya önünden yahut sağından yahut da solundan takip etmesini sünnet kılmıştır. Cenazeyi hızla, hatta koşarcasına götürmelerini emretmiştir. Zamammızdaki insanların yavaş yavaş, adım adım yürümeleri sünnete aykırı olup Ehl-i Kitab'tan yahudilere benzeyişi içeren çirkin bir bid'attir. Ebu Bekre, böyle yapan kimseye kırbacı kaldırır ve: "Yemin olsun, ben Allah Rasûlü (s.a.) ile birlikte koşuşturduğumuz (günleri) gördüm." derdi.[1286]
İbn Mes'ûd (r.a.) anlatıyor: Peygamberimize (s.a.) cenazenin yanında nasıl yürüneceğini sorduk. "At gibi hızlı gitmekten daha yavaş" cevabını verdi. Bu hadisi Sünen sahipleri rivayet etmiştir.[1287] Cenazeyi takip ettiğinde yaya yürür ve "Melekler yürürken ben binemem" derdi.[1288] Takip ten ayrıldığında bazan yürür, bazan hayvana binerdi.
Takibe koyulduğunda cenaze konuluncaya kadar oturmazdı. "Cenazeyi takip ettiğinizde konuluncaya kadar oturmayın" buyurdu.[1289]
Şeyhülislâm İbn Teymiye (r.h.): "Yere konması kastedilmiştir." dedi. Ben diyorum ki: Ebu Davud şöyle diyor: Bu hadisi Sevrî, Süheyl - Süheyl*-! in babası - Ebu Hureyre senediyle rivayet etmiştir. Burada "Yere konuluncaya kadar oturmayın" denilmektedir; Ebu Muâviye ise Süheyl'den: "Kabrin yanında kıble tarafına oyulan yarığa konuluncaya (lahd) kadar oturmayın" şeklinde nakletmektedir. Süfyân es-Sevrî, Ebu Muâviye'den daha hafızdır.
Ebu Davud ve TirmizFnin rivayetine göre Ubâde b. Sâmit diyor ki: "Allah Rasûlü (s.a.), lahde konuluncaya kadar cenaze için ayakta durur-du."[1290] Ancak bu hadisin senedinde Bişr b. Râfi' vardır; onun hakkında Tirmizî; "Hadiste güçlü değil", Buharî: "Hadisine mutâbaat edilmez.", Ahmed: "Zayıftır", İbn Maîn: "Münker hadisler rivayet etmiştir.", Ne-sâî: "Güçlü değil" ve İbn Hibbân: "Kasıtlıymışçasına uydurma şeyler rivayet eder." demişlerdir. [1291]
[1286] Ebu Davud, 3182; Nesâî, 4/43; Tayâlisî, 883; Ahmed, 5/36, 38; Tahâvî, 1/276. İsnadı sahihtir. Hâkim (1/355) bu hadisi sahih saymış, Zehebî de ona muvafakat etmiştir. İmam Nevevî de el-Mecmû (5/272)'da sahih olduğunu söylemiştir.
[1287] Ahmed, Müsned, 1/394, 415, 419 492; Tirmizî, 1011; Ebu Davud, 3184. Hadis zayıftır.
[1288] Ebu Davud, 3177. tsnâdı sahihtir. Hâkim sahih saymış, Zehebî de ona muvafakat göstermiştir.
[1289] Buharî, 23/49; Müslim, 959; Ebu Davud, 3173.
[1290] Ebu Davud, 3176; Tirmizî, 1020; îbn Mâce, 1545. Hadis zayıftır.
[1291] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/493-494.