sumeyye
Mon 1 October 2012, 01:06 pm GMT +0200
Uygulaması:
I. Yeri Ve Zamanı:
A. Namaz Türüne Göre:
I. Yeri Ve Zamanı:
A. Namaz Türüne Göre:
Farz namazlar ile vacip ve nafile namazlarda kıraatin durumu farklılık gösterir:
a) Farz Namazlarda:[187]
Cumhur'a göre, bütün farz namazlarda kıraat yapılır; İbn Abbas'a göre, öğle ve ikindi namazlarında kıraat yapılmaz:[188]
a) Hanefî Mezhebine göre, kıraati üç ve dört rekatli farzların herhangi iki rekatinde, iki rekatlilerin her iki rekatinde yapmak yapmak farzdır; diğer rekatlarda kıraat yapmak sünnettir. Hatta ilk iki rekatta kıraat yapıldıktan sonra, son iki rekatte Fatiha'yı okumak efdaldir, fakat üç defa teşbih okusa veya sussa namaz sahihtir; kasıt halinde isâet olmadığı gibi, sehiv (unutma) halinde sehiv secdesi gerekmez.[189] Kıraatin, Fatiha gibi namazın ilk iki rekatinde yapılması vaciptir. İlk iki rekatte yapılmamışsa, son iki rekatte yapılması farz olur. Bu yer değiştirme, unutarak olduysa sehiv secdesi gerekir, kasıtlı yapıldıysa namaz sahih olmakla beraber iadesi uygundur. Dilsizler, kıraat miktarınca susarlar.
b) ÜM'e göre, Fatiha'nm farz namazların bütün rekatlerinde okunması farzdır; herhangi bir rekatte kasıtlı terkedilirse namaz bâtıl olur, fakat unutarak terkedilirse sehiv secdesi yapılır.
c) Caferi Mezhebine göre, farz namazların ilk iki rekatında Fatiha'yı okumak farzdır.
b) Vitir ve Nafile Namazlarında:
a) DM'e göre, Nafile namazlar ile vitir namazının bütün rekatlerin-de kıraat yapmak farzdır.
b) Caferi Mezhebine göre, nafilelerde Fatiha'yı okumak namazın sahih olmasının şartıdır.
[187] Kâsânî, BS, c. I, s. 110; Cezîrî, Fame, c. I, s. 229; Merginânî, Hidâye, c. I, s. 67.
[188] Şeybanî, el-Câmiu'l-Sagîr, s. 95-99; Serahsî, Mebsût, c. I, s. 217; Kâsânî, BS, c. I, s. 110-111; Humeynî, Zubdetu'l-Ahkâm., s. 56 (1).