hafız_32
Sat 20 November 2010, 01:37 pm GMT +0200
2. Nafile Oruçlar:
Aşağıda belirtilen günlerde oruç tutulmasını, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) teşvik etmiştir;
1. Şevval ayında altı gün oruç tutmak:
Ebû Eyyûb el-Ensârî {radiyaliâhu anh) anlatıyor; 'Ramazan orucunu tuttuktan sonra, Şeuual ayından altı gün oruç tutan, bütün yılı oruçlu geçirmiş gibi olur.[459]
Hatırlatma:
Ramazan ayından kaza orucu bulunan, Şevval ayında altı gün nafile oruç tutabilir mi? Yukarıda zikredilen hadisin zahiri, bütün yılı oruçlu geçirmiş sevabını, Ramazan orucunu tuttuktan sonra Şevval'den altı gün oruç tutma şartına bağlamıştır. Dolayısıyla, altı gün orucu, Ramazan orucu kazasının öncesine alınamaz. Fakat «Ramazan orucunu tuttuktan sonra, peşine Şevval ayından altı gün oruç tutan...» hadisinde zahir anlamı değil, ağırlıklı olan genel teamül kastedilmiş denilmesi durumunda, Ramazan orucu kaza edilmeden önce de, altı gün orucu tutulabilir. Özellikle kaza orucu tutması durumunda, Şevval ayında altı gün oruç tutamayacak olan kimse bunu tercih edebilir. En doğrusunu Allah bilir.
2-3. Arafe günü -Hac'ta bulunmayanlar için-, Aşure günü ve bir gün öncesi oruç tutmak:
Ebû Katâde (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Arefe günü orucu hakkında Rasulullah (saüaliâhu aleyhi ve se!İem)'e sorulduğunda; «bir önceki yılın ve sonraki yılların (günahlarına) kefaret olur»; Aşure orucu sorulduğunda ise; «bir önceki yılın (günahlarına) kefaret olur» buyurdu.[460]
Arafe günü, haccetmek için haçta bulunmayanlar oruç tutabilir. O gün haccedenler, oruç tutamaz. Çünkü Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) veda haccında arefe günü oruç tutmamıştır.[461]
İbn Abbâs (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem), aşure günü oruç tuttuğunda, oruç tutulmasını emretti. Sahabeler; 'Yâ Rasulullahl Yahudiler ve Hıristiyanlar bu güne tazim gösteriyor!' dediler. Bunun üzerine Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'gelecek yıl inşallah dokuzunda oruç tutarız' buyurdu. Fakat Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) gelecek yıl, gelmeden önce vefat etti.[462]
Hatırlatma:
Muharrem ayının genelinde oruç tutmak müstehaptır. Çünkü Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'e; Ramazan ayından sonra en faziletli oruç, hangi aydır?' diye sorulduğunda;
Muharrem, olarak isimlendirdiğiniz Allah'ın ayında» buyurmuştur.[463]
4. Şaban ayında çok oruç tutmak:
Âİşe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellemj'in Ramazan ayı dışında bütün ayı oruçlu geçirdiğini görmedim ve hiçbir ayda Şaban ayından daha çok oruç tuttuğunu da görmedim.[464]
Hatırlatma:
Orucu, Şaban ayının 15'İne özgü kılmak bidattir. Bu, Şaban ayında çokça oruç tutmayı veya her ay üç gün oruç tutmayı adet edinmemiş kimseler içindir. Çünkü bu konuda Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'den sahih bîr rivayet bulunmamaktadır.
5. Pazartesi ve Perşembe günleri oruç tutmak:
Üsâme bin Zeyd (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Allah'ın Peygamberi (sallallâhu aleyhi ve sellem), Pazartesi ve Perşembe günleri oruç tutardı. Ve bu konuda kendisine sorulduğunda; «Hiç şüphesiz kulların amelleri, Pazartesi ve Perşembe günleri arz olunur» buyurdu.[465]
6. Her ay üç gün oruç tutmak:
Abdullah bin Amr (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) bana; «her ay üç gün oruç tut! Hiç şüphesiz İyilikler on kat olarak yazılır. Böylelikle bütün zamanları oruçlu gibi geçirmiş olursun» buyurdu.[466]
Ebû Zer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem); «her ay üç gün oruç tutacağın zaman, ayın onüçünde, ondördünde ve onbeşinde tut» buyurdu.[467]
7. Bir gün oruç tutup, bir gün tutmamak:
Abdullah bin Amr (radiyallâhu anh) anlatıyor; Peygamber (saİhîîâhu aleyhi veseilem) «Allah'ın en hoşnut olduğu oruç, Dauud aleyhisselam'ın orucudur. O, bir gün tutar, bir gün tutmazdı» [468] buyurmuştur.
Özet:
Hiçbir ayı oruçsuz geçirmemek, müstehaptır. Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; '... Vefatına kadar, Ramazan dışında bütün ayı oruçlu geçirdiğini; aynı şekilde bütün bir ayı oruçsuz geçirdiğini de bilmiyorum.[469]
Bir Kadın, Kocasının Yanında Onun İzni Olmadan Nafile Oruç Tutamaz:
Ebû Hureyre (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sal-lallâhu aleyhi ve sellem) «bir kadın, kocasının yanında onun izni olmadan oruç tutmasın» buyurmuştur.[470] Hadisteki nehîy, haramlık İfade eder. Ancak bu hüküm nafile oruçlara özgüdür. Farz olan oruçlarda, kocadan izin alınmaz.[471] En doğrusu Allah bilir-.
[459] Müslim, 1164; Tirmizî, 756; Ebû Dâvûd, 2416; İbn Mâce, 1716.
[460] Müslim, 1162.
[461] Bu konuyla ilgili olarak Ümmü'1-Fadl (radiyallâhu anhâ)'dan rivayet bulunmaktadır. Bkz. Buhârî, 1988; Müslim, 1123.
[462] Müslim, 1134; Ebû Dâvûd, 2428.
[463] Müslim, 1163; Ebû Dâvûd, 2412; Nesâî, 3/206; Tirmizî, 436.
[464] Buharı, 1969; Müslim, 1156.
[465] Ebû Dâvûd, 2419; Albânî, sahih olarak derecelehdirmiştir.
[466] Buhârî, 1976; Müslim, 1159.
[467] Tirmîzî, 758; Nesâî, 4/222.
[468] Buhârî, 1131; Müslim, 1159.
[469] Ahmed ve Tirmîzî, 728. Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[470] Buhârî, 5192; Müslim, 1026.
[471] Nevevî, Müslim Şerhi, 3/65; Muhallo, 7/30; Fethu'1-Bârî, 9/296.
Aşağıda belirtilen günlerde oruç tutulmasını, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) teşvik etmiştir;
1. Şevval ayında altı gün oruç tutmak:
Ebû Eyyûb el-Ensârî {radiyaliâhu anh) anlatıyor; 'Ramazan orucunu tuttuktan sonra, Şeuual ayından altı gün oruç tutan, bütün yılı oruçlu geçirmiş gibi olur.[459]
Hatırlatma:
Ramazan ayından kaza orucu bulunan, Şevval ayında altı gün nafile oruç tutabilir mi? Yukarıda zikredilen hadisin zahiri, bütün yılı oruçlu geçirmiş sevabını, Ramazan orucunu tuttuktan sonra Şevval'den altı gün oruç tutma şartına bağlamıştır. Dolayısıyla, altı gün orucu, Ramazan orucu kazasının öncesine alınamaz. Fakat «Ramazan orucunu tuttuktan sonra, peşine Şevval ayından altı gün oruç tutan...» hadisinde zahir anlamı değil, ağırlıklı olan genel teamül kastedilmiş denilmesi durumunda, Ramazan orucu kaza edilmeden önce de, altı gün orucu tutulabilir. Özellikle kaza orucu tutması durumunda, Şevval ayında altı gün oruç tutamayacak olan kimse bunu tercih edebilir. En doğrusunu Allah bilir.
2-3. Arafe günü -Hac'ta bulunmayanlar için-, Aşure günü ve bir gün öncesi oruç tutmak:
Ebû Katâde (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Arefe günü orucu hakkında Rasulullah (saüaliâhu aleyhi ve se!İem)'e sorulduğunda; «bir önceki yılın ve sonraki yılların (günahlarına) kefaret olur»; Aşure orucu sorulduğunda ise; «bir önceki yılın (günahlarına) kefaret olur» buyurdu.[460]
Arafe günü, haccetmek için haçta bulunmayanlar oruç tutabilir. O gün haccedenler, oruç tutamaz. Çünkü Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) veda haccında arefe günü oruç tutmamıştır.[461]
İbn Abbâs (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem), aşure günü oruç tuttuğunda, oruç tutulmasını emretti. Sahabeler; 'Yâ Rasulullahl Yahudiler ve Hıristiyanlar bu güne tazim gösteriyor!' dediler. Bunun üzerine Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'gelecek yıl inşallah dokuzunda oruç tutarız' buyurdu. Fakat Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) gelecek yıl, gelmeden önce vefat etti.[462]
Hatırlatma:
Muharrem ayının genelinde oruç tutmak müstehaptır. Çünkü Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'e; Ramazan ayından sonra en faziletli oruç, hangi aydır?' diye sorulduğunda;
Muharrem, olarak isimlendirdiğiniz Allah'ın ayında» buyurmuştur.[463]
4. Şaban ayında çok oruç tutmak:
Âİşe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellemj'in Ramazan ayı dışında bütün ayı oruçlu geçirdiğini görmedim ve hiçbir ayda Şaban ayından daha çok oruç tuttuğunu da görmedim.[464]
Hatırlatma:
Orucu, Şaban ayının 15'İne özgü kılmak bidattir. Bu, Şaban ayında çokça oruç tutmayı veya her ay üç gün oruç tutmayı adet edinmemiş kimseler içindir. Çünkü bu konuda Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'den sahih bîr rivayet bulunmamaktadır.
5. Pazartesi ve Perşembe günleri oruç tutmak:
Üsâme bin Zeyd (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Allah'ın Peygamberi (sallallâhu aleyhi ve sellem), Pazartesi ve Perşembe günleri oruç tutardı. Ve bu konuda kendisine sorulduğunda; «Hiç şüphesiz kulların amelleri, Pazartesi ve Perşembe günleri arz olunur» buyurdu.[465]
6. Her ay üç gün oruç tutmak:
Abdullah bin Amr (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) bana; «her ay üç gün oruç tut! Hiç şüphesiz İyilikler on kat olarak yazılır. Böylelikle bütün zamanları oruçlu gibi geçirmiş olursun» buyurdu.[466]
Ebû Zer (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem); «her ay üç gün oruç tutacağın zaman, ayın onüçünde, ondördünde ve onbeşinde tut» buyurdu.[467]
7. Bir gün oruç tutup, bir gün tutmamak:
Abdullah bin Amr (radiyallâhu anh) anlatıyor; Peygamber (saİhîîâhu aleyhi veseilem) «Allah'ın en hoşnut olduğu oruç, Dauud aleyhisselam'ın orucudur. O, bir gün tutar, bir gün tutmazdı» [468] buyurmuştur.
Özet:
Hiçbir ayı oruçsuz geçirmemek, müstehaptır. Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; '... Vefatına kadar, Ramazan dışında bütün ayı oruçlu geçirdiğini; aynı şekilde bütün bir ayı oruçsuz geçirdiğini de bilmiyorum.[469]
Bir Kadın, Kocasının Yanında Onun İzni Olmadan Nafile Oruç Tutamaz:
Ebû Hureyre (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Peygamber (sal-lallâhu aleyhi ve sellem) «bir kadın, kocasının yanında onun izni olmadan oruç tutmasın» buyurmuştur.[470] Hadisteki nehîy, haramlık İfade eder. Ancak bu hüküm nafile oruçlara özgüdür. Farz olan oruçlarda, kocadan izin alınmaz.[471] En doğrusu Allah bilir-.
[459] Müslim, 1164; Tirmizî, 756; Ebû Dâvûd, 2416; İbn Mâce, 1716.
[460] Müslim, 1162.
[461] Bu konuyla ilgili olarak Ümmü'1-Fadl (radiyallâhu anhâ)'dan rivayet bulunmaktadır. Bkz. Buhârî, 1988; Müslim, 1123.
[462] Müslim, 1134; Ebû Dâvûd, 2428.
[463] Müslim, 1163; Ebû Dâvûd, 2412; Nesâî, 3/206; Tirmizî, 436.
[464] Buharı, 1969; Müslim, 1156.
[465] Ebû Dâvûd, 2419; Albânî, sahih olarak derecelehdirmiştir.
[466] Buhârî, 1976; Müslim, 1159.
[467] Tirmîzî, 758; Nesâî, 4/222.
[468] Buhârî, 1131; Müslim, 1159.
[469] Ahmed ve Tirmîzî, 728. Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[470] Buhârî, 5192; Müslim, 1026.
[471] Nevevî, Müslim Şerhi, 3/65; Muhallo, 7/30; Fethu'1-Bârî, 9/296.