sidretül münteha
Thu 27 January 2011, 06:13 pm GMT +0200
3. Nafile Namazlar
Ulema, nafile namazlar ikişer rek'at olarak mı, yoksa üçer veya dörder rek'at olarak mı kılınır diye ihtilâf etmişlerdir.
imam Mâlik ile imam Şafii «Gece kılınsın, gündüz kılınsın nafile namazları ikişer rek'at olup her iki rek'at'ta selam verilir» demişlerdir.
imam Ebû Hanife, «Kişi muhayyerdir, -aralarında selam vermemek şartı ile- isterse ikişer rek'at, isterse üçer, isterse dörder veyahut altışar ya da sekizer rek'at olarak kılabilir» demiştir.
Kimisi de, gece ile gündüzü birbirinden ayırarak: «Gece namazları ikişer, gündüz namazları ise dörder rek'at'tır» demiştir. Bu ihtilâfın sebebi, bu mevzuda varid olan hadis mefhumlarının çeşitli olmasıdır. Zira İbn Ömer'den rivayet olunduğuna göre adamın biri Peygamber (s.a.s) Efendimiz'e gece namazını sormuş, Efendimiz (s.a.s):
«Gece namazı ikişer ikişer rek'attir. Ancak biriniz sabah olacağından korktuğu zaman, kılmış olduğu rek'atları tekleştirecek bir tek rek'at daha kilar» [506] diye cevap vermiştir.
Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in öğle namazından önce ikişer ikişer, öğle namazından sonra ikişer ikişer, ikindi namazından önce ikişer ikişer, akşam ve Cum'a namazlarından sonra ikişer ikişer rek'at olarak namaz kıldığı da sabit olmuştur [507]
Gündüz ve gece namazlarının ikişer ikişer rek'at olduğunu söyleyenler, işte bu iki hadise dayanmışlardır.
Hz. Âişe (r.a.)'den geldiği sabit olan hadise göre ise, Hz. Âişe (r.a.) Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in namazını tarif ederken,
«Dört rek'at kılardı ki onların güzellik ve uzunluğundan sorma, sonra dört daha kılardı ki onların da güzellik ve uzunluğundan sorma, sonra üç rek'at daha kılardı. Kendisine 'Ya Rasûlallah, vitir namazını kılmadan mı yatıyorsun?' sorunca: uyur, fakat kalbim uyumaz» buyurdu»[508] demiştir.
Ebû Hüreyre yolu ile de Peygamber (s.a.s) Efendimizin, «Kim Cum'anın farzından sonra namaz kılacak olursa dört rek'at kılsın» buyurduğu sabit olmuştur.
Esved'in rivayetine göre de, Hz. Âişe (r.a.) «Rasûlullah (s.a.s) geceleri, önce dokuz rek'at namaz kılardı. Fakat yaşlanıp (tâkâti azalınca) yedi rek'at'a indirdi» demiştir. Bu hadislerin zahirini alanlar da, aralarında selam vermemek kaydı ile dört ve üç rek'at kılmayı caiz görmüşlerdir. Cumhur, bir tek rek'at namaz kılmayı caiz görmemiştir. Fakat -zannedersem- bunda şâzz bir ihtilaf vardır. [509]
[506] Buhârî, Vitr, 14/1, no: 990. (2) Buhârî, Cum'a, 11/39, no: 937.
[507] Buhârî, Teheccüd, 19/16, no:l 147.
[508] Müslim, Cum'a, 7/18, no: 881; Ebû Dâvûd, Salât, 2/244, no: 1131.
[509] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 1/403-404.