Rüveyha
Sun 22 February 2015, 12:26 am GMT +0200
Müşterinin, görmeden satın aldığı bir malı daha sonra gördüğünde, alış-veriş akdini feshedebir mi?
Müşterinin, görmeden satın aldığı bir malı, daha sonra gördüğünde, alış-veriş akdini feshetme hakkı vardır. Buna “hıyaru’r-ru’ye” (görme muhayyerliği) denilir. Peygamberimiz (s.a.s.): “Görmediği bir şeyi satın alan kimse, onu gördüğü zaman muhayyerdir.” (Beyhaki, es-Sünenü’l-Kübra, Mekke, 1994, V, 268; Darekutni, Sünen, Beyrut, 1966, III, 4) buyurmuşlardır.
Ancak görme muhayyerliğinin sabit olması için, akde konu olan malın, fesih işlemine elverişli durumda olması gerekir. Malın, buğday-arpa gibi tahıl ürünleri ve sıfır otomobilde olduğu gibi misli (standart/değişken olmayan) olması durumunda tek bir örneğinin görülmesi yeterlidir. Hayvan veya ikinci el otomobillerde olduğu gibi kıyemi (standart olmayan, değişken) mallarda ise, her bir mal ya da ürün için ayrı ayrı görme muhayyerliği vardır. Görme muhayyerliği sadece alıcı için söz konusudur. Satıcı görmediği bir malını satarsa onun için görme muhayyerliği olmaz (Merğinani, el-Hidaye)
Müşterinin, görmeden satın aldığı bir malı, daha sonra gördüğünde, alış-veriş akdini feshetme hakkı vardır. Buna “hıyaru’r-ru’ye” (görme muhayyerliği) denilir. Peygamberimiz (s.a.s.): “Görmediği bir şeyi satın alan kimse, onu gördüğü zaman muhayyerdir.” (Beyhaki, es-Sünenü’l-Kübra, Mekke, 1994, V, 268; Darekutni, Sünen, Beyrut, 1966, III, 4) buyurmuşlardır.
Ancak görme muhayyerliğinin sabit olması için, akde konu olan malın, fesih işlemine elverişli durumda olması gerekir. Malın, buğday-arpa gibi tahıl ürünleri ve sıfır otomobilde olduğu gibi misli (standart/değişken olmayan) olması durumunda tek bir örneğinin görülmesi yeterlidir. Hayvan veya ikinci el otomobillerde olduğu gibi kıyemi (standart olmayan, değişken) mallarda ise, her bir mal ya da ürün için ayrı ayrı görme muhayyerliği vardır. Görme muhayyerliği sadece alıcı için söz konusudur. Satıcı görmediği bir malını satarsa onun için görme muhayyerliği olmaz (Merğinani, el-Hidaye)