- Mustalik Oğulları Gazvesi

Adsense kodları


Mustalik Oğulları Gazvesi

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sumeyye
Fri 18 December 2009, 10:51 pm GMT +0200
Mustalik Oğulları Gazvesi


Ifon İshak´ın anlattığına göre, bu gazve hicretin altıncı yılın da, Şaban ayında, bir başka rivayete göre ise, hicretin beşinci yılının Şaban ayanda yapılmıştır. Vakıdi, Tarih´inde bu gazve nin hicretin beşinci yılında, Şaban ayının ikinci gecesinde ya­pıldığını söyler.

Çağdaş yazarlardan bazılarının anlattığına göre, bu gazve nin hicretin altıncı yılında yapılmış olması mümkün değildir. Çünkü bu gazvenin arkasından îfk hadisesi meydana gelmiştir. Anlatıldığına göre bu hadisede Sa´d bin Ubade ile Sa´d bin Muaz arasında tartışma meydana gelmiştir. Sa´d bin Muaz ise, Kurayza gazvesinden sonra hicretin beşinci yılında daha Önce aldığı bir yaranın etkisiyle vefat etmiştir.

Yalnız bu tartışma, Sa´d bin Ubade ile Sa´d bin Muaz ara sında değil, Üseyd bin Hudayr ile Sa´d bin Ubade arasında meydana gelmiştir. Şu halde Ifk hadisesini delil göstererek bu gazvenin hicretin beşinci yılında meydana geldiğini söylemeye imkan yoktur. Aslında bu raviyetlerden herhangi birini tercih edecek bir sebep de bulamamaktayız. Ancak biz bu gazvenin hicretin beşinci yılında olduğu görüşünden yanayız. Bu gazve nin Hendek savaşından önce yapıldığını söyleyenlerin görüşü nü tercih etmemizi gerektiren bir gösterge yoktur. Biz İbn İs hak´ın bu konudaki kronolojisine dayanarak bu gazvenin Hen dek savaşından sonra yapıldığını söylemekteyiz. Çünkü biz, si-ret ilminde ibn Ishak´a uymanın daha güvenilir olduğunu ka bul ediyoruz. Nitekim İmanı Şafii de, insanların siret ilminde Muhammed İbn İshak´ın çocukları durumunda olduklarını söylemiştir.

Hz. Peygamber, Mustalik Oğullarının kendisine karşı asker topladıklarını ve Huzaalılarla işbirliği yaptıklarını öğrenmişti. Prensip olarak Hz. Peygamber, kendisine bir kavmin saldıraca ğım kesinlikle öğrendiği zaman, onların saldırmalarına fırsat vermeden kendisi onları bastırırdı. Çünkü kendi yurtlarında baskına uğrayan milletler mutlaka zillete düşerler. Hz. Pey gamber Medine´den çıkarken yerine vekil olarak Ebu Zer el-Grfari´yi bıraktı. Vakidi´nin de dediği gibi, yediyüz sahabisiyle birlikte Mustalik Oğullarına doğru yola çıktı. Nihayet Müreysi denen ve Mustalik Oğullarına ait olan bir suyun yanma gelip konakladı. Muhacirlerin sancağı Ebu Bekir es-Sıddık´ın elin de, Ensarın sancağı da Sa´d bin Ubade´nin elinde idi. Bir baş ka rivayete göre muhacirlerin sancağı Ammar bin Yasir´in elindeydi.

Hz. Peygamber, Mustalik Oğullarına şöyle denilmesini em retti: "La ilahe illallah" deyin, kendinizi ve mallarınızı koru yun!" Bu çağrıya icabet etmediler ve savaşacaklarını bildirdi ler. Bunun üzerine Hz. Peygamber, mü´min mücahitlerle onla ra hücum etti ve on kişiyi öldürdü. Kalanlarım ve çoluk çocuk larını da esir aldı. Onlardan kurtulan olmadı. Bu gazvede mü´minlerden Hişam bin Sababe adındaki bir şahsı, düşman lardan kanı helal biri zannederek, ensardan bir kişi öldürmüş tür. Bu, yanlışlıkla yapılan bir işti ve dolayısıyla akrabalarına sağlam bir diyet verilmesi gerekiyordu. Nitekim Hz. Peygam ber, bunun diyetini Mekke´den gelerek müslüman olduğunu söyleyen kardeşi Makis bin Sababe´ye Ödemiştir. Çünkü Ma-kis, Medine´ye gelerek kardeşinin diyetini istemişti. Diyeti al dıktan sonra bir müddet Medine´de mü´minlerle beraber yaşa mıştı. Nihayet günün birinde fırsatını bularak kardeşinin kati lini Öldürmüştü. Oysa daha önce de belirttiğimiz gibi, bu öldür me olayı yanlışlıkla meydana gelmişti. Bu olaydan sonra da dinden çıkarak Mekke-i Mükerreme´ye geri dönmüştü. Böyle yapmakla iki suç işlemişti. Biri diyeti aldıktan sonra kardeşi nin katilini öldürmesidir. Aslında bu durumda kısas tatbikine gerek yoktu. Böyle yapmakla haddi tecavüz edip günaha gire rek kardeşinin öcünü almıştı, ikinci suç ise müslüman olduğu nu açıkladıktan sonra dinden çıkmasıydı. Bu iki suçundan do layı da Öldürülmesi gerekiyordu. Bunun üzerine Hz.Peygam-ber, onun kanını mubah kıldı. Böylece Makis bin Sababe, Mekke fethedildiğinde kanı mubah kılman kimseler listesine girmişti, "Bunlar, Kabe´nin örtüsüne tutunsalar bile öldürüle ceklerdi. Bu olay dinden çıkan kimsenin Öldürülmesi gerekti ğini ifade etmektedir. Nitekim bu gibi kimseler, Hz. Peygambe rin şu buyruğunun da kapsamına girmektedirler: "Dinini de ğiştiren kimseyi öldürünV

Makis bin Sababe´nin kardeşinin katilini öldürmesi, ya da kendisinin dinden çıkması nedeniyle kanının mubah kılmma-sındaki delalet, kanının mubah kılınmasını gerektiren sebebin belirlenmesi bakımından ihtimal manasını taşıyan bir delalet tir.