- Mülkiyet Ayırımı Yapmayanlar

Adsense kodları


Mülkiyet Ayırımı Yapmayanlar

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sumeyye
Wed 22 August 2012, 12:52 pm GMT +0200
B. Mülkiyet Ayırımı Yapmayanlar:

Hanbelî Mezhebine göre, müslüman, bulduğu defineyi tek ba­şına almağa muktedir ise, kendisinin olur ve zekât ödemez. [959]

Klasik hukukçuların, dar-ı harpteki gerek madenler, gerekse defineler için yaptıkları bu açıklamalar, kendi zamanları için ge­çerliydi. Günümüzde devletler, egemenlik haklarına dayanarak, bu gibi konuları çok sıkı bir denetim altında tutmakta, maden ve de­fine aramaya sıkı şartlarla izin vermekte, vergilemeyi de milletle­rarası anlaşmalara ve gelişmelere göre yapmaktadırlar.

 
Kenz-i Müştebeh: [960]

 

Müslümanlara veya gayrimüslimlere ait olduğu konusunda hiçbir işaret bulunmayan defineler Kenz-i Müştebeh adını alır:

a) Hanefî Mezhebi içinde, kenz-i müştebeh iki şekilde hüküm alır:

1) Kuvvetli görüşe göre, bunlar kenz-i cahilî hükmüne tâbi­dir.

2) İkinci görüşe göre, bunların müslümanlara ait olma ih­timali fazladır, onun için lukata hükümleri uygulanır.

b) Malikî Mezhebi hanefîlerin ilk, Şafiî ve Hanbelî Mezhebleri ikinci görüşünü benimsemektedir.


77. Tarife [961]


 

a) ÜM ve MaJik'e göre, zekâta tâbi defineler için, % 20 ora­nında zekât ödenir.

b) Malikî Mezhebine göre, ağır ve masraflı çalışmayla elde edilen için % 2.5, basit çalışmayla elde edilen için % 20. oranında ze­kât ödenir.

 
78. Ödeme [962]

 

Defineler için, havelân-ı havl şart koşulmadığından, zekât­ları hemen ödenir. Maden ve definelerin zekâtı ödendikten sonra, bir yıl geçip, nisabı buldukları takdirde yeniden zekât ödenmesi ge­rekir.                               

 
79. Tahsis [963]

 

a) Cumhur'a göre, definelerden elde edilen gelirin harcama yeri, fey ve ganimet gibidir.

Hanefî Mezhebine göre, maden ve define vergisinin mükel­lefçe devlete ödenmeyip fakir anne-baba ile çocuklara sarfedilmesi caizdir. Hatta kalan % 80'lik kısım 200 dirhemi bulmadığı tak­dirde, bizzat muhtaç mükellefçe kendisine bile harcanabilir. Bu ko­nuda Hz. Ali'nin “% 20'si bulana, bırakılır” görüşü, “mükellef muhtaçsa” şeklinde yorumlanır. Ancak son devir hanefî hukukçusu İbn Abidin, bu görüşe katılmayıp, ona göre, defineyi bulan muhtaç ol­duğu takdirde, -kalan kısma bakılmaksızın- tamamını kendine harcayabilir.

Defineyi bulan mükellefin % 20 oranındaki vergiyi devlete vermeyip fakirlere bizzat tasadduk etmesi caizdir, bu mükelleften -zekât ve öşrün aksine- ikinci kez vergi alınmaz. [964]

b) Şafiî Mezhebi ile bir nakilde Ahmed'e göre, defineler zekât gibi harcanır.

c) Maliki Mezhebine göre, % 2.5 oranındakiler zekât, %20 oranındakiler ganimet gibi harcanır.




[959] İbn Kudame, age, c. II, s. 615.

[960] Bilmen, HFK, c. XV, s. 103; Kâsânî, BS, c. II, s. 65; Cezîrî, Fame, c. II, s. 87; Makdisi, age, c. II, s. 594; Mavsılî, age, c. I, s. 117-118; Mergınânî, age, c. I, s. 109; Serahsi, age, c. II, s. 214; Sıddıki, age, s. 135-136; Şerbînî, age, c. I, s. 396.

[961] İbnu'l-Munzir, Kitabu'l-İcma,  s. 32; Yavuz, İZM,  s, 203; Malik: Zekât, 9; Buharî: Zekât, 66.

[962] Kardavî, FZ, c. I s. 435; Mavsıli, age, c. I, s. 117; Mergınânî, age, c. I, s. 108; Tahâvî, Muhtasar, s. 49.

[963] Bilmen, HFK, c. IV, s. 103; Kardavî, FZ, c. I ,s .436; Kâsânî, BS, c. II, s. 66; Maverdî, age, s. 120; Sıddıki, age, s. 135; Şeybanî, Asl, c. II, s. 151. Fey'in harcama yerleri konusunda geniş bilgi için bkz. Yeniçeri, İslâm'da  Devlet Bütçesi, s. 234-249.

[964] İbn Abidin, age, c. II, s. 48; Kâsânî, BS, c. II, s. 68.