- Mücadele Sûresindeki Mensuh Ayetler

Adsense kodları


Mücadele Sûresindeki Mensuh Ayetler

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
müzzemmil
Fri 16 September 2011, 06:49 pm GMT +0200
3- Mücadele Sûresi'ndeki Mensuh Ayetler

"Ey İnananlar, siz Peygamberle gizli konuşacağınız zaman, konuşmadan önce bir sadaka verin...."[925]
Mücadele Sûresi'nde yer alan bu ayetin, aynı suredeki "Hususi konuşmanızdan önce, sadaka vermekten çekindiniz mi? ki bunu yerine getiremediniz. Ama Allah teubenizi kabul etmiştir..."[926] ayetiyle nesh edildiği kabul edilir.[927] Kaynaklarda yer alan bu bilgiler Hz. Ali'ye dayandırılır. Hz. Ali, Kur'an'da bir ayetin bulunduğunu, onunla kendinden önce kimsenin amel etmediğini, dolayısıyla o aye­tin neshedildiğini belirterek,[928] ondan sonrada kimsenin amel etme­diği rivayet edilmektedir. Söz konusu ayet Mücadele Süresindeki 12. ayettir. Diğer taraftan, benzer rivayetler İkrime ve Hasan (R.A.) dan da gelir.[929]
Buraya aldığımız ayet hakkında, tefsir ve Kur'ân ilimleriyle ilgili eserlerde geniş nakiller zikredildikten sonra nesih görüşünün ağırlık kazandığı gözlenir.[930] Dolayısıyla, ayetin neshinde bir ittifak söz ko­nusudur. "En-Nesh fi'l Kur'ân" müellifi de, ayetin mensuh olduğunu ve bu konuda farklı görüşlerin bulunmadığını işaret etmektedir.[931]
Kur'an'da neshin olamayacağını belirten alimlerin dışında incele­meye aldığımız ayetin neshi hususunda görüş birliği bulunmaktadır İki ayeti karşılaştırdığımızda, birinci ayette Peygamberle konuşmak iste­yenlerin sadaka vermeleri istenmektedir. İkinci ayette ise, "Fısüdaşmanızdan Önce sadaka vermenizden korktunuz mu? Mademki yapmadınız Allah'ta sizin kusurunuzu bağışladı..." buyurularak sa­daka veremeyenlerin affedildiği belirtilmiş olur. Daha sonraki zaman­larda, Hz. Peygamberle konuşmak için sadaka verildiği bilinmemektedir. Zamanımızda da neshe konu olan ayetin uygulanma imkanı yoktur.
İncelemeye vesile olan ayetin neshini şu şekilde özetleyebiliriz:
- Ayetin mensuh haberi Hz. Ali'ye dayanır.
-  Birinci ayette "sadaka veriniz" denilirken, ikinci ayette vereme­yenlerin affedildiği belirtilir.
-  Müfessirlerin büyük çoğunluğu ayeti mensuh kabul etmektedir­ler. Dolayısıyla, neshin şartlarını bu ayette açık bir şekilde görmemiz mümkündür.[932]


[925] Kur'ân-ı Kerim, Mücadele Sûresi 58/12.
[926] Kur'ân-ı Kerim, Mücadele Süresi, 58/13,
[927] Bkz. Hibetullah a.g.e.. Vrk. 42 ab, İbn Hazm, a.g.e.. s. 197-198; Suyutî. a.g.e.. 11/30: Zerkanî, II/268
[928] Bkz. Taberî. XXVIİI/20; İbn Kesir. İV/326: Alûsi. XXVIII/31.
[929] Bkz. Taberi. XXVIII/21; İbn Kesir İV/327; Kasımı. XVI/5724.
[930] Bkz. Taberî. XXVIII/19-22; İbn Arabî, İV/1762; İbn Kesir. IV, 326-27: Alûsî. XXVIII; Kasımı, XVI,5724; Elmalılı, VII, 5798-99.
[931] Zeyd, a.g.e., s. 819.
[932] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 160-161.