- Mübah ve caiz kurbanlar bölümü

Adsense kodları


Mübah ve caiz kurbanlar bölümü

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sumeyye
Wed 1 August 2012, 01:27 pm GMT +0200
5. BÖLÜM MUBAH VE CAİZ KURBANLAR

27. Akika Kurbanı:
 
1- Akika Kavramı:

 
Sözlükte, “yeni doğan çocuğun veya yavrunun başında bulu­nan ana tüyüne akîka (ç.akaik) adı verilir. [798] İşte bu mânâya uygun olan yeni doğan çocuğundan dolayı, tüylerini kesip, adını verdik­ten sonra Allah'a bir şükür vesilesi ve nişanesi olsun diye kesilen kurbana da Akîka Kurbanı denmektedir. Aynı kelime, ana-babaya asi olmak ve karşı gelmek mânâsına gelen “ukuk” kelime­sinden türemiş es-sıfatu'1-muşebbeheye benzediğinden, akîka yerine Nesîke demek daha uygundur ve doğrudur.
Yeni doğan çocuk için kurban kesme âdeti, cahiliye devrin­deki Araplarda da vardır. Fakat onlar akîkayı, yalnız erkek ço­cukları için keserdi. Kız çocukları olduğu, zaman, fena halde sinir­lenirler, hatta bazı kabileler onları diri diri toprağa gömerlerdi. [799] Erkek çocukların doğumunun yedinci günü, başını tıraş ederler ve kurban keserler, bu kurbanın kanından da çocuğun başına sürer­lerdi. Zaten akîka kurbanı da, adını bu tüylerden almaktadır.
Hz. Peygamber (sav) cömertlik çağrısına uyup, cimriliği red­detmek, hıristiyanların vaftizine karşılık bir fiilin, lıaniflerce de benimsenmesini istihbab, hac sırasında yapılan tıraş ve kurban iş­lerine benzeyerek millet-i İbrahim'e mensup olunduğunun ilan edilmesi hikmetleriyle, bu âdeti benimseyerek kız çocuklarına da uygulanmasını sağlamıştır. [800] Çocuğun başına sürülen kan âdetini kaldırmış, yerine safran sürmeyi yerleştirmiştir. Ayrıca, kesilen tüylerin ağırlığınca altın veya gümüş tasadduk etme âdetini getirmiştir.  Günümüzde çeşitli sebeplerle kesilen kurbanların kanından sürme, bu cahiliye âdetinin yeniden canlanmasıdır.
 
2- Hükmü: [801]
 
Akîka kurbanının hükmü konusunda, bazı hukukçular ço­cuklar arasında cinsiyet ayırımı yaparken, bazıları böyle bir ayı­rım yapmaz:
 
Çocuklarda Cinsiyet Ayrımı Yapmayanlar:
 
Akîka kurbanının kesilmesinde, çocuklar arasında cinsiyet ayırımı yapmayan hukukçular, kesim zamanında  sınırlama açı­sından iki grupta ele alınabilirler.


[798] Kâsânî, BS, c. V, s. 69; Ebyârî, age, c. II, s. 622.
[799] en-Nahl: 16/58.
[800] Canan, Hz. Peygamber'iu Sünnetinde Terbiye, s. 86.
[801] İbn Rüşd, BM, c. I, s. 375-376; Kâsânî, BS, c. V, s. 69; Zebîdî, Tecrid-i Sarih, c. XI, s. 403, H. No: 1871; Canan, Hz. Peygamberin Sünnetinde Terbiye, s. 87.