sumeyye
Thu 30 August 2012, 03:10 pm GMT +0200
Mu’tekifle İlgili Şartlar:
Mu’tekifle ilgili sahih olma şartlarını, genel ve özel şartlar biçiminde iki grupta ele alabiliriz:
Genel Şartlar:
İslâm:
İ’tikafın sahih olması için, müslüman olmak şarttır.
Akıl:
İ’tikaf bir ibadet olduğundan, sahih olması için mükellefin akıllı olması gerekir.
Kadının Kocasından İzin Alması:
a) Hanefî ve Hanbelî Mezheplerine göre, kadın, kocası izin vermediği takdirde, -vacip bile olsa- kesinlikle i’tikafa giremez; eşine verdiği izinden koca dönemez.
b) Şafiî Mezhebine göre, kadın, kocasından izin almadan i’tikafa girerse, bu sahihtir; ancak, kadın günahkârdır.
c) Malikî Mezhebi ile İbn Ömer ve İbn Abbas’a göre, kocasının kendisine ihtiyacı varsa, kadının ondan izinsiz i’tikaf yapması caiz değildir; fakat, bozunca kazası yine kocanın iznine bağlıdır.
Niyet:
Hanefî ve Hanbelî Mezheplerine göre, her ibadet için olduğu gibi, i’tikaf için de niyet şarttır; Şafiî ve Malîki
Mezheplerine göre, niyet rükündür.
Özel Şartlar:
Özel şartlar, vacip i’tikaflar için sözkonusudur, sünnet i’tikaflarda özel şart yoktur:
Cünüplükten Temizlik:
a) Hanefî ve Malikî Mezheplerine göre, cünüpken yapılan i’tikaf, haram olarak sahih olur. Çünkü, cünüplükten temizlenmek, i’tikafın helal olması için şarttır. Böyle bir durumda, i’tikaftan hemen çıkılır, gusledilir ve aralıksız biçimde i’tikafa dönülür.
b) Şafiî ve Hanbelî Mezheplerine göre, bütün i’tikaflar için, cünüplükten temiz olmak şarttır.
Hayız Ve Nifastan Temizlik:
a) Hanefi Mezhebine göre, vacip i’tikaf için hayız ve nifastan temizlenmek şarttır. Sünnet i’tikaf için, hayız ve nifastan temizlenmek şart değildir. Fakat, i’tikafa temizlenmeden girmek, -sahih olmakla birlikte- haramdır.
b) Şafiî ve Hanbelî Mezheplerine göre, bütün i’tikaflar için, hayız ve nifastan temizlenmek şarttır.
c) Malikî Mezhebine göre, vacip i’tikaf için, hayız ve nifastan temizlenmek şarttır. Durumu düzelince, kadınlar, vacip i’tikafı gününe gün kaza ederler; sünnet i’tikafları niyetlerine göre kaç günse -bu halle karşılaştıkları gün dışında- ona göre tamamlamaları gerekir.
Oruçlu Olmak:
a) Hanefî, Mezhebine ve Malik’e göre, vacip i’tikaflar için, oruçlu olmak şarttır; sünnet olanlar için şart değildir.
b) Şafiî Mezhebi, Hz. Ali ve İbn Mes’ud’a göre, vacip i’tikaflarda da oruç tutmak şart değildir; Şafiî Mezhebine göre müstehaptır, Hz. Ali ve İbn Mes’ud’a göre mu’tekif seçimlidir.
c) Malikî Mezhebine göre, her çeşit i’tikafta oruçlu olmak şarttır.