müzzemmil
Fri 16 September 2011, 06:06 pm GMT +0200
Mensûh Ayetler Hakkında
Mensûh ayetlere gelince, ifade edelim ki bir kaçı hariç, müçtehit ve müfessirler, Kur'anda nesheden ve neshedilen ayetlerin varlığını kabul tmişlerdir. Ancak bunların bâzıları, görüleceği üzere ihtilaflıdır. [46]
İçinde Nasih-Mensûh Bulunmayan Süreler 43 Adettir Şunlardır
Fatiha, Yusuf, Yâsîn, Hucurat, Rahman, Hadîd, Saf, Cumu'â, Tahrîm, Mülk, Hakka, Nuh, Cin, Muraselât, Nebe, Naziât, İnfitar, Mütaffifîn, İnşikak, Buruc, Recr, Beled, Şems, Velleyl, Vedduha, Elem Neşrah, Kalem, Kadr, İnfikâk, Beyyine, Zelzele, Adiyat, Kariâ, Tekâsür, Hümeze, Fil, Kureyş, Ereeyte, Kevser, Tebbet, İhlas, Felek, Nas. [47]
İçinde Yalnız Nasîh Ayet Bulunan Sûreler 6'dir. Şunlardır
Feth, Haşr, Münafıkîn, Teğabun, Talak, Âlâ. [48]
İçinde Yalnız Mensûh Ayetler Bulunan Sûreler 40'dır, Şunlardır :
Nisa, Enam, Araf, Yunus, Hud, Hicr, Nahl, Esra, Tâhâ, Muminûn, Nemi, Kases, Ankebût, Rum, Lokman, Mesabîh, Melâike, Saffat, Sad, Zümer, Zuhruf, Duhan, Casiye, Ahkaf, Muhammed, Basikat, Necm, Kamer, Mümtehine, Nün, Maaric, Müddessir, Kıyame, İnsan, Abese, Tank, Gaşiye, Tin, Kâfirûn. [49]
İçinde Hem Nasih, Hemde Mensûh Ayetler Bulunan Sûreler 25'dir. Şunlardır :
Bakara, Aliimran, Maide, Enfal, Tevbe, İbrahim, Kehf, Meryemğ Enbiya, Hac, Nur, Fürkan, Şuara, Ahzap, Sebe, Mümin Şrâ, Zariyat, Tur, Vakıa, Mücadele, Müzzemmil, Tekvir, Kevser, Asr. [50]
Neshedilmeyen Ayetlerdekî Nitelikler
Su üç unsurdan birisinin bulunduğu ayetler, neshedilemezler :
1- Allâh'u Taâlâmn zat ve sıfatını beyan eden,
2- Hükmünde ebedîlik bulunan,
3- Geçmişe veya geleceğe ait olayları bildiren ayetler. Doğrudan doğruya değil de, dolaysiyle emir veya yasak
niteliğindeki ayetlerin neshedilebileceğine inanan alimler de vardır. Mesela meali yazılan şu ayet gibi :
“Zina eden erkek, zina eden yahut putperest olan kadından başkasiyle evlenmez. Zina eden kadın, zina eden yahut putperest olan erkekten başkasıyla evlenmez. Bu (gibi evlenmeler) iman etmişlere haramdır» [51]
Görüldüğü üzere bu ayet, zina eden veya putperestlerin, ancak birbiriyle evlenebileceklerini haber vermektedir. Buna rağmen ayetin sonundaki hüküm, bu haberin yasak anlamında olduğunu ortaya koymaktadır. Nur Sûresinde de okunacağı üzere, haber niteliğinde olan bu ayet, başka ayetle neshedilmiştir. [52]
İstîsnali Ayetler
Şunu da ifade edelim ki, bâzı ayetlerde bulunan “illâ» kelimesinden sonra gelen cümlenin taşıdığı hükmün, bir önceki cümlenin taşıdığı hükmü neshetmekte olduğunu iddia edenler de vardır. Ama bu görüş, cumhurı ulema tarafından reddedilmiştir. Esasen bu görüş mantığa da uymuyordu. Zira ayni anda inen bir ayetin, bir diğer yarısını ayni anda neshetmesini akıl kabul etmez. [53]
[46] Ahmet Gürkan, Kur’an’ın Nasih Ve Mensuh Ayetleri, Yeni İlahiyat Kitabevi, Ankara, 1980: 22.
[47] Ahmet Gürkan, Kur’an’ın Nasih Ve Mensuh Ayetleri, Yeni İlahiyat Kitabevi, Ankara, 1980: 22.
[48] Ahmet Gürkan, Kur’an’ın Nasih Ve Mensuh Ayetleri, Yeni İlahiyat Kitabevi, Ankara, 1980: 22.
[49] Ahmet Gürkan, Kur’an’ın Nasih Ve Mensuh Ayetleri, Yeni İlahiyat Kitabevi, Ankara, 1980: 23.
[50] Ahmet Gürkan, Kur’an’ın Nasih Ve Mensuh Ayetleri, Yeni İlahiyat Kitabevi, Ankara, 1980: 23.
[51] Nur: 24/3.
[52] Ahmet Gürkan, Kur’an’ın Nasih Ve Mensuh Ayetleri, Yeni İlahiyat Kitabevi, Ankara, 1980: 23-24.
[53] Ahmet Gürkan, Kur’an’ın Nasih Ve Mensuh Ayetleri, Yeni İlahiyat Kitabevi, Ankara, 1980: 24.