sumeyye
Thu 20 September 2012, 03:42 pm GMT +0200
Mal Veya Can Emniyetinin Bulunmaması:
(a) Hanefî Mezhebine göre, imam, namazdayken bir zarar dokunacağından veya malının çalınacağından korktuğunda istihlâf sahih olmaz, namazı keser, cemaat de yeniden niyetlenerek namazı kılar.
(b) Malikî Mezhebine göre, ister kendine, ister başkasına ait mal ve can emniyetinin bulunmaması halinde, namazı kesmek vacip, istihlaf caizdir.
Şiddetli Hastalık:
Hanbelî Mezhebine göre, namazı tamamlamaya engel şiddetli hastalık halinde istihlaf uygulanır.
3- Hükmü:
(a) Hanefî Mezhebine göre, sebebi gerçekleşince istihlafı uygulamak, geniş vakitte caiz ve efdal, dar vakitte vaciptir.
(b) Şafiî Mezhebine göre, cuma dışındaki namazlarda halifenin imamete ehil olması şartıyla menduptur. Cuma namazında ise, birinci rekâtte iken istihlaf vacip, bir rekât tam olarak kılındıktan sonra ise istihlaf mendup olur, cemaat de iktidadan ayrılmaya niyet eder ve namazı münferîd olarak kılar. Cuma namazı ise birinci rekâtte iken istihlaf vacip, bir rekât tam olarak kılındıktan sonra ise istihlaf mendup olur, cemaat de iktidadan ayrılmaya niyet eder ve namazı münferîd olarak kılar. Cuma namazmdaki istihlaf için, iki şartın gerçekleşmesi gerekir:
(1) Halifenin istihlaftan önce imama iktida etmiş olması (Bu durum diğer namazlarda sahihtir.)
(2) Rükû gibi kısa bir rüknü yapacak kadarlık bir süreden az zaman içerisinde olması.
(c) Malikî Mezhebine göre, istihlaf menduptur, sebebi gerçekleştiğinde istihlafı uygulamamak mekruhtur.
(d) Hanbelî Mezhebine göre, sebebi gerçekleşince istihlaf caizdir.
4- Sahih Olma Şartları: [45]
(a) Şafiî Mezhebine göre, cuma dışındaki namazlarda şart aranmaz. Cuma namazındaysa, birinci rekâtten sonra cemaat iktidaya niyeti bozup, kalanı yalnızca kılabilir.
(b) ÜM’e göre istihlaf için bazı şartlar bulunmaktadır.
[45] Cezîrî, Fame, c. I, s. 448-450; Seybânî, Asl, c. I, s. 173, 180, 253; Serahsî, age, c. I, s. 178-182, 245; Kâsânî, BS, c. I, s. 226-232; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 60-61; İbn Kudâme, Mugnî, c. II, s. 102-104.