sümeyra
Sat 21 January 2012, 11:46 pm GMT +0200
Îlham, İlim Kaynaklarından Mıdır?
Bazıları, «Sadık haber, akıl ve beş duyu vasıtasıyla meydana gelen ilim, gerçek ilim değildir. Gerçek bilgi; ancak, ferdin, kendini, muayyen zahidâne hareketlerle aşması anında sezinlediği gerçektir. Bu yolun haricinde bilgi öğrenme imkânı yoktur» derler. Eski Yunan'dan zamanımıza kadar, bu telâkki, ısrarla ileri sürülmüştür.
«islâm'a göre ilham; bir şeyin sıhhatini bilme sebeplerinden değildir.»
îlham, feyiz yoluyla kalbe bir mânanın konulmasıdır. Mutasavvıflar ve Rafizîler, ilhamı bir ilim kaynağı olarak kabul ederler. Bu iddialarına delil olarak: «Sonra da, oba hem kötülüğü, hem (ondan) sakınmayı ilham edene M...» [37]âyetini gösterirler.
Aslında, buradaki İlham, umumî mânada kullanılmış olup, «resuller ve kitaplar vasıtasıyla bildirme» demektir. [38]
Bazıları, «Sadık haber, akıl ve beş duyu vasıtasıyla meydana gelen ilim, gerçek ilim değildir. Gerçek bilgi; ancak, ferdin, kendini, muayyen zahidâne hareketlerle aşması anında sezinlediği gerçektir. Bu yolun haricinde bilgi öğrenme imkânı yoktur» derler. Eski Yunan'dan zamanımıza kadar, bu telâkki, ısrarla ileri sürülmüştür.
«islâm'a göre ilham; bir şeyin sıhhatini bilme sebeplerinden değildir.»
îlham, feyiz yoluyla kalbe bir mânanın konulmasıdır. Mutasavvıflar ve Rafizîler, ilhamı bir ilim kaynağı olarak kabul ederler. Bu iddialarına delil olarak: «Sonra da, oba hem kötülüğü, hem (ondan) sakınmayı ilham edene M...» [37]âyetini gösterirler.
Aslında, buradaki İlham, umumî mânada kullanılmış olup, «resuller ve kitaplar vasıtasıyla bildirme» demektir. [38]