reyyan
Mon 28 May 2012, 04:22 pm GMT +0200
Kitap ve Babları
M. Muhyiddin Abdülhamid neşri ile Concordance'ın vcrdiği kitap ve bab isim ve sayılarının farklı olduğunu belirttik.Şimdi bu farkı bir liste halinde göstermeye çalışacağız. Zira Sünen'den istifade edecek olanların bu durumu bilmelerinde büyük fayda vardır.[51]
Kitap (bölüm)
Concordance'da
M. Muhyiddin
Neşrinde
Adı
Kit. No: Bab
Sayısı
Kit. No: Bab Sayısı
et-Tahâre
1
139
1
143
es-Salat
2
251
2
367
Salâtu'l-istiskâ
3
11
—
—
Salâtu's-sefer
4
20
—
—
Salâtu't-tatavvu*
5
27
—
—
Şehru Ramazan
6
10
—
—
Sücudu’l-Kur’an
7
8
—
—
Vitr
8
32
—
—
ez-Zekât
9
46
3
47
el-Lukata
10
—
4
—
el-Menâsik
11
96
5
98
en-Nikah
12
49
6
50
et-Talak
13
50
7
50
es-Savm
14
81
8
81
el-Cihad
15
170
9
182
el-Edâhî (dahâyâ)
16
25
10
20
es-Sayd
—
11
4
el-Vasâyâ
17
17
12
17
el-Feraiz
18
18
13
17
el-Harâc ve’l-imâre ve'l-fey 19
41
14
40
el-Cenâiz
20
80
15
84
Eymân ve'n-nüzûr
21
25
16
32
el-Büyû’
22
90
—
—
el-Buyü’ ve'icâre
—
—
17
92
el-Akdiye
23
31
18
30
el-İlm
24
13
19
13
el-Eşribe
25
22
20
22
el-Et'ime
26
54
21
55
el-Tıbb
27
24
22
24
el-Itâk (itk)
28
15
23
15
el-Huruf ve'1-Kırae
29
—
24
—
el-Hammâm
30
2
25
3
el-Libâs
31
45
26
47
et-Terreccül
32
21
271
21
el-Hâtem *
33
8
28
8
el-Fiten
34
7
29
7
el-Mehdî
35
—
30
—
el-Melâhim
36
18
31
18
el-Hudud
37
38
.32
40
el-Diyât
38
18
33
32
es-Sünne
39
29
34
32
el-Edeb
40
169
35
180
Özellikleri
Genellikle bab başlıkları altında oldukça az hadîse yer verir.Bu onun en büyûk özelliğidir. Durumu kendisi, biraz önce tercümesini sunduğumuz Mekkeİilere yazdığı mektubunda; "bir babta bir çok sahih hadis bulunduğu halde, kitabın hacmi büyür düşüncesiyle, bir-iki hadis almakla yetindim. Böylece kitabın daha faydalı olmasını istedim'* diye açıklamaktadır. Nadiren de olsa, bu genel durumun dışına taşıldığ bir kaç sayfalık hadislerin yer aldığı bâb'lar görülebilmektedir. Meselâ "Babu sıfatı haccı'n-Nebiy" yedi sayfa tutmaktadır.[52]
Genelde bab başlıkları (terceme) kısadır ve fakat herhangi bir görüş ortaya koyacak şekilde değildir. Ancak hadisler okununca bâb başlığındaki ifâdelerden ne kasdedildiği anlaşüabUmektedir.Meselâ"Bâbumen edreke mine'l-cumuati rek'aten" başlığı, altındaki hadis okununca, "bir rek'ate yetişen kişinin cundanın tamamına yetişmiş" sayıldığı anlaşılmaktadır.[53] 2 Bazan da "bâb" kelimesi "terceme"sizdir.[54]
Pek sık olmamakla beraber, hadisleri, ilgileri dolayısıyla birkaç bâbta zikrettiği olur. Fakat bu halde asla takti* yoluna gitmez. Sadece hadis uzun ise, o takdirde ilgili kısmım vermekle yetinir.[55]
Gerekli gördüğü yerde şahıs tanıtması yapar (bk. 1, 31,38,251,303,384; III, 12). Bazan bir râvî hakkında ileri sürülen iki ayrı isimle ilgili tercihli-tercihsiz açıklamada bulunur (I, 34, 325). Ya başkalarından naklen veya bizzat kendi görüşü olarak cerh ve ta'dilde bulunur (bk. 1,32,280,281). Tasnif devri müelliflerinde şu veya bu ölçüde görülen "bu kısa kayıtlar, sonraları müstakil bir usûle varmak Üzere inkişâf etmiş olan hadîs tenkidinin ilk misalleri sayılabilir."[56]
Zayıf hadisleri'belirtirken gerekçe zikreder (bk. I, 34, 68, 237, 263). Mekânlar hakkındabilgi verir (bk. 1,49-50). Hadisin sebeb-i vürûduna bildirir (bk. 1,332-333), kelime açıklar (bk. I. 68, 71, 343). Taz'îf ve tashih dışında bazı değerlendirmeler de yapar. Meselâ hadisi belli bir yöre âlimleri rivayet etmişse, bunu belirtir (bk. I, 65, 79, 319).
Hadis ıstılahlarını yer yer kullanır. Bir yerde de m e v k u f yerine m a k s u r terimi kullanmıştır (bk. I; 278), Sürtenlerin genel karakterine bir ölçüde ters düşen "eser" denilen mevkuf veya maktu haberden başka herhangi bir m e r f u hadisin bulunmadığı "bâbu ıhfaYt-teşehhüd" gibi terce-melere de rastlanır.
Sünen'de hic s ü 1 â s î rivayet yoktur.[57] On altı aded k ud s î hadis bulunmaktadır.[58]
[51] Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/XXXV-XXXVI.
[52] bk. Sünen, 11,248-254.
[53] bk. Sünen, I, 400.
[54] bk. Sünen, I, 160.
[55] bk.Sabbağ, a.g.mkl. s. 289.
[56] bk. W. Marcais, “Ebu Davud” , İA. IV, 16.
[57] Mubârekfûrî, MttkaddJmetü TahfetTI-ahverf, I. 349.
[58] bk. d-EfeMf»*l kndsiyye, «c.fihrist (Beyrut, ts.).
Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 1/XXXVII.