- Kıraata ücreti caiz gibi gösteren deliller

Adsense kodları


Kıraata ücreti caiz gibi gösteren deliller

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sidretül münteha
Sat 19 March 2011, 08:53 pm GMT +0200
b- Kıraata Ücreti Caiz Gibi Gösteren Deliller Ve Tartışması
 
ba. Naslor
 
1- İbni Abbâs'tan Rivayet Edilen "Lediğ" Hadisi:




Rasûlullah'ın ashabından bir grup, bir suyun yanına uğramıştı. Orada bulunanlardan birini yılan sokmuştu. Bir adam onlara ge­lip:

"İçinizde 'rukye' (okuyarak tedavi) yapan kimse var mı? Buradakilerden birini yılan soktu" deyince içlerinden birisi çıktı ve bir koyun karşılığı 'Fâtiha'yı okudu. Koyunu alıp arkadaşlarının yanı­na gelince, onlar bunu hoş görmediler ve:

'Allah'ın Kitabı karşılığı ücret aldın ha?' dediler. Medine'ye döndüklerinde de, Rasûlüllah'a (sav):

Bu adam Allah'ın Kitabı'na ücret aldı" diye şikayette bulundular. Bunun üzerine Rasûlüllah (sav):

"Ücret almanıza en lâyık olan şey Allah'ın Kitabı'dır" buyurdular. [131]

Münakaşası:

Bu hadîs-i şerîf, ifadenin umumîliğine bakıldığında, Kur'ân-ı Kerîmi hem öğretme, hem de okuma karşılığı ücret almayı caiz kılar gibi görülür. Ancak az sonra sıralayacağımız, haram kılan hadislerden sonra, onlarla çatışır gibi görünen bu hadîs-i şerîfin şu mânâda olduğu anlaşılır:

a- Burada karşılığında ücret almak caiz olan şey, Kur'ân oku­mak değil, rukye yapmaktır. [132] Rukye'de Kur'ân'dan unsurlar bulunması, bu hükmü değiştiremez. [133] Ayrıca rukye tedavi için yapılır. Tedaviden ücret almak ise caizdir. [134]

b- Bu nassın Kur'ân okuma karşılığı ücret almayı tecviz ettiği düşünülse bile, -biraz sonra kaydedileceği üzere- ücreti men eden bir kısım haberler de vardır. "Birisi haram, diğeri helâl kılan iki haber tearruz ettiğinde, helâl kılanın mensuh olduğuna hükmedilir.” [135]

c- İbnü'l-Cevzi de, kendi mezhep imamlarından naklen, buna şöyle cevap vermiştir:

"Suyun yanında bulunan ve rukye yaptıran insanlar kâfir idiler. Kâfirin malını almak caizdir. Sonra misafiri ağırlamak farzdır; onlar buna riayet etmemişlerdi. Binaenaleyh, misafir, kendisini ağırlamayanın malından, ihtiyacı miktarı alabilir. Ayrıca rukye, salt ibadet değildir. Yani rukyeye ücret alınabilir."

Kurtubî de; "Rukyeden ücret almanın caiz olmasını, Kur'ân'dan ücret almanın cevazına delil kabul etmeyiz" diyor. [136]

d- Hanefîlerden bazıları: "Ücret almanıza en lâyık olanı Al­lah'ın Kitabı'dır" sözü, ifadenin gelişine bakarak, "rukye yapmak istediğinizde..." takdiriyle düşünülmelidir, demişlerdir. [137]

Bazıları buradaki "ücret"ten muradın "sevab" olduğunu söylemişlerse de, hadîs-i şerîfin söyleniş sebebi buna engeldir. Yine bu hadîs-i şerîfin ücreti men eden diğer hadîs-i şerîflerle neshedildiği görüşü de, "sırf ihtimalle nesh sabit olmaz" denilerek ten­kide uğramıştır. [138]



[131] Şevkânî, Neylü'l-evtâr, Mısır, el-Bâbıl-Halebî, 1391 (1971), V/3251; Buhârî, ll/121; el-'Aynî, 'Umdetü'l-Kârî, Dârül-İhyai't-türâsi'l-Arabî (tarih­siz, ofset), Xll/95

[132] Şevkânî, age, V/326.

[133] Aynî, age, VII/96.

[134] el-Cezîrî, el-fıkhu 'ale'l-mezahibi'l-erba'a, Mısır. I 392,111/128.

[135] Aynî, age, Xll/96.

[136] Aynî, age, XlI/96; İbni Âbidîn, Şifâu'l-'alîl, s. 155, Raddü'l-Muhtar, Vl/57.

[137] 'Aynî, age, XII/96.

[138] Şevkânî, age, V/326; 'Aynî, age, XII/96. Doç. Dr. Faruk Beşer, Fetvalarla Çağdaş Hayat, Nün Yayıncılık, İstanbul 1997: 67-69.