sumeyye
Sat 22 September 2012, 03:52 pm GMT +0200
Kılınan Namazların Aynı Olması (Namaz Birliği): [40]
Farzların Aynı Olması:
(a) Hanefî ve Malikî Mezheblerine göre, imametin sahih olması için, imamla muktedînin kıldıkları farz namazların aynı olması gerekir. Yani, her ikisinin de kıldıkları namaz, gerek vakit içinde kılman, gerek kazaya kalan bir namaz olsun, aynı olmalıdır, aksi halde muktedînin namazı sahih olmaz.
Örnekler:
(1) İmam öğle namazının farzını kılarken, ikindiyi kılacak muktedî ona uyamaz.
(2) İmam kazaya kalan öğleyi kıldırırken, muktedî günün öğle namazını kılmak için ona uyamaz.
(3) Çarşamba günü kazaya kalan öğle namazını kıldıran imama, muktedî perşembe gününün kazaya kalan öğle namazı için uyamaz. Böyle bir durumda imamın namazı salıihtir. Muktedî ise, bir nakle göre kendi namazına başlamış, diğerine göre başlamamıştır.
(b) Şafiî ve Hanbelî Mezheblerine göre, bu örneklerdeki durumlarda iktida sahihtir. Hanbelî Mezhebine göre, birinci örnekteki durum sahih değildir. Şafiî Mezhebine göre, imamla muktedînin namazının şekil ve düzen yönünden bir olması şarttır. Meselâ öğle kılan cenaze namazı kılana, sabah namazını kılan küsuf namazı kılana uyamaz.
Hanefî Mezhebine göre, vakit çıktıktan sonra yolcunun mukim imama uyması sahih değildir; ÜM’e göre vakit içinde de dışında da sahihtir. [41]
[40] Cezîrî, Fame, c. I, s. 426-128; Mergınânî, Hidâye, c. I, s. 58; Kâsânî, BS, c. I, s. 144.
[41] Cezîrî, Fame, c. I, s. 426.