- Kibir için giyilen kıyafetin ölçüsü var mıdır

Adsense kodları


Kibir için giyilen kıyafetin ölçüsü var mıdır

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sidretül münteha
Mon 14 March 2011, 09:17 pm GMT +0200
5- Soru:
 



Kibir için giyilen kıyafetin ölçüsü var mıdır? Bir zaman ve bölgede kibir alâmeti sayılan giysi, başka yer ve zaman­da böyle sayılmıyorsa hüküm ne olacaktır?

Cevap: Kibir için giyilen elbiseye bir ölçü tayin etmek zor­dur. Bayağı elbiselerle insan kibre kapılabileceği gibi, çok değerli elbiselerle kibir duymadığı da olabilir.

Allah Resulü, kalbinde zerre miktarı kibir olanın Cennete gi­remeyeceğinden haber verirken, elbise ve benzeri şeylerin güzel olması insanın hoşuna gider diyen sahabiye de, "Bunlar güzel şeylerdir. Allah güzeldir, güzeli sever. Fakat kibir, Hakkı tanıma­mak ve insanları hakir görmektir" buyurmuşlardır. [595]

Aynı anlamda İbn Hacer, "izarını kibirle çekene Allah rah­metle nazar etmez" hadis-i şerifini şerh sadedinde şöyle der:

"Bu konudaki delillerden anlaşılan şudur ki, Allah'ı düşüne­rek, O'na şükrederek, kendisi gibi olmayanları hakir görmeksizin, üzerinde Allah'ın nimetini izhar gayesiyle giydiği güzel elbise­ler, son derece değerli olsalar bile, mubah olan şeyler oldukları sürece kişiye zarar vermez." [596]

Nevevî de, "Hadisin zahiri, elbiseyi kibirle çekmekle mukayeddir. Bu da haramilğin kibre bağlı olduğunu gösterir. Şafiî de bunu böyle tasrih etmiştir" der. [597]

İzz b. Abdisselâm, "Kesinlikle riyaya düşmeyeceğinden eminse, âlim ve sâlihlere has elbiseleri giymekte bir beis yoktur. Ama bu konuda endişeli ise, âlîm ve sâlih olsa bile, bu özel kıyafetleri terketmeli" [598] derken kibrin elbise şeklinden çok, kişinin ni­yetiyle alâkalı olduğunu anlatır.

Ebu'l-Abbas el-Kurtubî de bu sadedde, "Kişinin nefsini be­ğenmesi (kibir) Rabbi'nin nimetlerini unutmak, kendisini kâmil ve güzel mülâhaza etmektir. Eğer kendini yüceltip başkasını ha­kir görürse, işte mezmûm kibir budur." [599]

Hidâye'de, "Terini, abdest ıslaklığını vb. silmek için taşıdığı mendil, bîr çeşit büyüklenme ve kibirlenme olduğundan mek­ruhtur" dendikten sonra, "Kibir için değil de, ihtiyaca binaen taşınsa mekruh değildir" denmektedir. [600] Kibrin olmayışını "el­biseyi giydikten sonra da giymeden önceki psikolojik hal üzere olma" şartıyla belirlemeye çalışan İbn Abidin ise, daha net bir sı­nır çizer. [601]

Ancak işin ifratı ve tefriti, zannı gâlible kibre medar olacağın­dan, ya haram ya da mekruh görülmüş ve Allah Resûlü'nün, "kim şöhret elbisesi giyerse, kıyamet günü Allah ona horluk el­bisesi giydirir; sonra da onun içerisinde ateşe atılır" [602] hadisi şerifleri bu konuda delil gösterilmiştir.

Selef, şöhret elbisesini en lüks ve en paspal olmak üzere işin iki ucu olarak anlamıştır. [603] Bu yüzden (hoş karşılanmayan bir beldede) yamalı elbise giymenin şer"an mekruh olduğu, bunun, zühdünü izhar için giyilmesi ve talep aracı olarak kullanılması ha­linde ise, haram bile olabileceği söylenmiştir. [604]

İzz b. Abdisselâm, "Yenleri uzun tutmak sünnete muhalif bir bid'attir ve israftır" demiş [605], Kâdî lyâz da ulemâdan naklen, "Elbisede ihtiyacı ve mutad olanı aşan uzunluk ve genişlik gibi herşeyin mekruh olduğunu" söylemiştir. [606]

Allah Resulü, elbisesini kibirle çekene Allah'ın rahmetle bak­mayacağını söylerken, Hz. Ebu Bekir'in elbisesinin sarkık olduğu­nu söylemesi üzerine, Resûlullah "Sen bunu kibirden ötürü yap­mıyorsun" buyurmuştur. [607]




[595] Muhammed ez-Zebîdî, age., VII/347-4&

[596] İbn Hacer, age r XI1/372

[597] Muhammed ez-Zebîdî, age., Vll/347-48

[598] İbn Hacer el-Heytemî, el-Fetâva'l-Kübrâ, 1/265

[599] Muhammed ez-Zebîdî, age., VI11/346

[600] el-Mergınanî, el-Hidâye, Kerâhiyât.

[601] İbn Abidin, age., V/223.

[602] İbn Kayyim el-Cevziyye, Zâdü'l-Meâd, 1/37

[603] Aynı kaynak.

[604] Şihâbu'd-dîn el-Hafacî, age., 1/590

[605] Süyûtî, e1-Hâvîr l/l I 3

[606] Muhammed ez-Zebîdî, age., VII1/347.

[607] Aynı kaynak. Doç. Dr. Faruk Beşer, Fetvalarla Çağdaş Hayat, Nün Yayıncılık, İstanbul 1997: 225-227.