- Kasıtlı yeme içmenin keffaret gerektirmesi

Adsense kodları


Kasıtlı yeme içmenin keffaret gerektirmesi

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
sidretül münteha
Mon 24 January 2011, 04:43 pm GMT +0200
a- Kasıtlı Yeme-İçmenin Keffaret Gerektirmesi:



îmam Mâlik ile tabileri, îmam Ebû Hanife ile tabileri, Süfyan Sevrî ve bir kitle, 'Cima' ile orucunu bozan kimseye hem kaza, hem keffaret lâzım geldiği gibi, mazeretsiz olarak orucunu yemek içmekle bozan kimseye de hem kaza hem keffaret lâzım gelir' demişlerdir. İmam Şafii, imam Ahmed ve Zahirîler ise, keffaretin ancak cima ile lâzım geldiği görüşündedirler.

Bu ihtilâfın sebebi, orucunu yemek içmekle bozan kimseyi, cima ile bozan kimseye kıya etmekte ihtilâf etmeleridir. «Keffareti gerektiren ci­ma', nasıl oruç ibadetinin ulviyetini hiçe saymak ve saygısızlıksa, yemek içmekte de aynı saygısızlık vardır» diyenler, cima' ile yiyip içmeğe aynı hük­mü vermişlerdir. «Keffaret her ne kadar saygısızlığa karşı bir ceza ise de, bu ceza diğer şeylerden çok, cima'a uygundur. Zira cezadan maksat kötülüğü önlemek olduğuna göre en büyük ceza nefsin en çok arzuladığı kötülüğe kar­şı koyulur. Diğer şeylere nazaran nefsin en çok tatmin etmek istediği ise, cin­si arzudur ve oruçtan maksat da insanların dînî emirleri benimsemeleri ve iyi duygularla bezenmelerini sağlamaktır.

Nitekim Cenâb-ı Hak,

"Sizden önceki ümmetlere oruç farz kılındığı gibi size de farz kılın­dı. Tâ ki kötülüklerden korurlasınız" [77] buyurmuştur diyenler ise: 'Bu ağır keffaret cima'a mahsustur' demişlerdir.

Ramazan'da orucunu bozan bir adama, Pey­gamber (s.a.s) Efendimiz'in keffareti emrettiğine dair Muvatta'da rivayet olunan hadis de bu hususta hüccet olamaz [78]. Zira bu hadis mücmel olup adamın orucunu ne ile bozduğu hadiste açıklanmamıştır. Mücmelde ise umum yoktur ki hüccet olsun. Ne var ki bu hadisi hüccet gösterenler, ravinin, Ramazan orucunu bozmak - ne ile olursa olsun- keffareti gerektirir kanaatin­de olduğu yönünden hüccet göstermişlerdir. Zira eğerravi bu görüşte olma­saydı, adamın ne ile orucunu bozduğunu açıklayacaktı. [79]


[77] Bakara, 2/185.                                           

[78] Mâlik, Styâm, 18/9, no: 28.

[79] İbn Rüşd Kadı Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüşd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayınları: 2/52.


ceren
Thu 16 January 2020, 03:20 pm GMT +0200
Esselamu aleyküm.rabbim bizleri hakkıyla orucunu tutan kullardan eylesin inşallah...

Sevgi.
Thu 16 January 2020, 11:12 pm GMT +0200
Aleyküm selâm. Rabbim bizleri orucunu rızasına uygun şekilde tutanlardan eylesin inşaAllah

es-Sabur
Fri 17 January 2020, 05:26 am GMT +0200
Mazeretsiz orucu bozanlara hem kaza hem kefaret gerekir

Bilal2009
Sat 18 January 2020, 03:20 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun