- Kamu Mülkiyetindeki Madenler

Adsense kodları


Kamu Mülkiyetindeki Madenler

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sumeyye
Wed 22 August 2012, 01:11 pm GMT +0200
B. Kamu Mülkiyetindeki Madenler:

a) Hanefî Mezhebine göre, zekâta tâbi madenler, kamu mül­kiyetindeki topraklarda bulunursa, % 20 oranında zekât Ödenir. Bu miktarda zekât ödendikten sonra, geriye kalan bulana ait olur. Zira bu madenler ganimet hükmündedir. Müste’ınenin (yabancı vatan­daşın) bulduğu böyle bir maden herhangi bir anlaşma yoksa tama­men İslâm devletine ait olur, anlaşma varsa şartlara uyulur. [912]

b) Şafiî Mezhebine göre, madenin zekâta tâbi olması İçin ki­şinin kendi toprağında veya mubah arazide bulunması gerekir. [913]

c) Hanbelî Mezhebine göre, sahipsiz (mubah) arazide bulunan madenler, kendisine kolayca, zahmetsiz veya çok az bir zahmetle ulaşılabilen açık madenlerden ise, arazi isterse sahipsiz olsun, isti­fadede herkesin hakkı bulunduğundan, istila ile mülk haline ge­lemez.  Devlet de harhangi birine temlik ve ıkta edemez. Ancak, cemiyet menfaatini gerçekleştirir şekilde, koruması ve işletmesi gerekir. Fakat, külfet ve çalışmakla ulaşılabilen madenler  ise, Hanbelî ve  Şafiî Mezheblerinin  zahirî fikrine  göre,   zaptetmekle malik olunmaz. Burada Şafiî Mezhebinin bir fikri daha bulunmak­tadır ki, Hanbelî Mezhebi de ona dayanır. Ona göre, sahipsiz ma­den zaptetmekle şahsın mülkü olur. Sözü edilen madenlerin hepsi maliksiz arazide bulunduğunda durum böyledir. [914]

d) Maliki Mezhebinin muteber görüşüne göre, fethedilen top­rakların neresinde bulunursa bulunsun, bütün madenlerin sahibi devlettir. Devlet başkanı, içtihadına göre, muayyen bir müddet için veya ömür boyunca intifa etmek üzere, muayyen bir kimseye meccanen veya bedel karşılığında madenleri intifa ve işletmek üzere verebilir. Müslümanlar namına işletmek üzere vekil de tayin ede­bilir.  İmam,  madenleri muayyen bir şahsa verdiğinde, madenler altın veya gümüş ise, o şahıs onların zekâtını öder. İmam, maden­lerin beytülmale ayrılmasını emrederse, ayrılan madenler kimse­nin mülkü olmadığı için zekât alınmaz. [915]




[912] Bilmen, HFK, c.IV, s. 102-103; Cezîrî, Fame, c. If s. 612; Kâsânî, BS, c. II, s. 67; Mergınânî, age, c. I, s. 108; Sıddıki, age, s. 133; Tahâvî, age, s. 49.

[913] Şerhini, Mugni'l-Muhtaç, c. I, s. 394.

[914] Zeydan, age, s. 382-38.3.

[915] Hıraşî, age, c. II, s. 208; Sâvî, Haşiye ale'd-Derdîr, c. I, s. 451.