hafız_32
Thu 18 November 2010, 10:17 am GMT +0200
II. Kadının, Mahremi Olmayan Erkeğe Bakması:
Bir kadının, yabancı bir erkeğin yüzüne şehvetle bakmasının haram olduğu konusunda âlimler görüş birliği içerisindedirler. Şehvetsiz ve fitne korkusu olmaması durumunda bakması caizdir. Bu caizlik iki şekildedir;
a) Fitne korkusu olmadığı takdirde, göbekle dizi arası dışında kalan yerlere bakabilir. Tercih edilen görüş budur. Bunu şu rivayetler teyit etmektedir;
Âişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Bir gün Rasulullah (sal-îallâhu aleyhi ve sellem)'i odamın kapısında gördüm. Habeşliler ise mescitte [harbeleriyîe] oynuyorlardı. Rasululîah (sallaîlâhu aleyhi ve sellem) oynamalarını seyretmem için beni elbisesiyle örtmüştü.[257] Bu hadis-İ şerif, kadınların erkeklere bakmalarının caiz olduğunu açıkça ifade etmektedir.
Peygamberimiz (sallaîlâhu aleyhi ve sellem), Kays'ın kızı Fâ-tima'ya (eşinden boşandığında); 'İbni Ümmü Mektûm'a git ve onun yanında kal. Çünkü onun gözleri kördür, elbiseni yanında çıkarabilirsin buyurmuştur.[258] Bu hadis-i şerif, erkeklerin görmelerinîn caiz olmadığı yerlerin, hanımlar için caiz olduğunu ifade etmektedir. Fakat avret yerlerinin görülmesi, ne erkeklere, ne de kadınlara caiz değildir.[259]
Bu deliller, Yüce Allah'ın; 'Mümin kadınlara söyle, gözlerini (harama bakmaktan) çevirsinler' âyetini özgünleştirmektedir.
Burada bahsedilen caizlik, şehvetle bakılmaması ve fitne korkusunun bulunmaması ve bir ihtiyaç durumunun olması şartıyladır. Bundan, kadınların yabancı erkeklerle bir arada bulunması ve karşılıklı bakışmalarının caizüği anlaşılmamalıdır. Allah, en doğrusunu bilir-.
Tesettür Ve Fitneden Emin Olunması Şartıyla Bir Kadın, Hasta Bir Erkeği Ziyaret Edebilir:
Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve seilem) Medine'ye geldiklerinde, Ebû Bekir ve Bilal (radiyallâhu anhumâ) rahatsızlandılar. Onları hasta ziyaretinde bulundum, «Ey babacığım! Kendini nasıl hissediyorsun? Ey Bilal! Kendini nasıl hissediyorsun?» dedim.[260]
Zaruret Durumunda, Bir Kadın, Bir Erkeği Tedavi Edebilir:
Er-Rebî bin Muavviz (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve seilem) ile birlikte savaşlara katılıyorduk. [Hanımlar olarak] Topluluklara su dağıtıyor, hizmet ediyor, şehitleri ve yaralıları Medine'ye götürüyorduk.[261]
Bir kadının bu hizmetlerde bulunması, bu iş için bir erkeğin bulunmaması şartıyla caiz olur.
Kadınların Yabancı Erkeklerle Tokalaşması Caiz Değildir:
Makal bin Yesâr (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve seilem); «birinizin başına demir iğne saplanması, kendisine helal olmayan bir kadına dokunmasından hayırlıdır» buyurdu.[262] Bu nedenle Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve seilem) kadınlarla musafaha etmez, onlardan sözlü olarak biat alırdı. Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve seilem) biat eden kadınlara; «seninle sözlü olarak biatleştim» derdi. Allah'a yemin ederim ki, biat alırken onun eli hiçbir kadın eline dokunmamıstır. Kadınlarla sadece sözlü olarak «şu konuda seninle biatleştim» derdi.[263] Bir başka rivayette; 'ben kadınlarla musafaha etmem.[264] buyurmuştur.
[257] Buhârî, 455; Müslim, 892.
[258] Müslim, 1480.
[259] Kurtubî, Ahkâmı'I-Kurân, 12/228-
[260] Buhârî, 3926; Müslim, 1376.
[261] Buhârî, 2883.
[262] Taberânî, el-Kebîr, 20/211; Hasen rivayettir. Bkz. Es-SUsiletu's-Sahîha, 226.
[263] Buhârî, 2713.
[264] Mâlik, Muvatta, 1842; Ahmed, 6/357; Tirmizî. 1597; Nesâî, 4181; İbn Mâce, 2874.
Bir kadının, yabancı bir erkeğin yüzüne şehvetle bakmasının haram olduğu konusunda âlimler görüş birliği içerisindedirler. Şehvetsiz ve fitne korkusu olmaması durumunda bakması caizdir. Bu caizlik iki şekildedir;
a) Fitne korkusu olmadığı takdirde, göbekle dizi arası dışında kalan yerlere bakabilir. Tercih edilen görüş budur. Bunu şu rivayetler teyit etmektedir;
Âişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Bir gün Rasulullah (sal-îallâhu aleyhi ve sellem)'i odamın kapısında gördüm. Habeşliler ise mescitte [harbeleriyîe] oynuyorlardı. Rasululîah (sallaîlâhu aleyhi ve sellem) oynamalarını seyretmem için beni elbisesiyle örtmüştü.[257] Bu hadis-İ şerif, kadınların erkeklere bakmalarının caiz olduğunu açıkça ifade etmektedir.
Peygamberimiz (sallaîlâhu aleyhi ve sellem), Kays'ın kızı Fâ-tima'ya (eşinden boşandığında); 'İbni Ümmü Mektûm'a git ve onun yanında kal. Çünkü onun gözleri kördür, elbiseni yanında çıkarabilirsin buyurmuştur.[258] Bu hadis-i şerif, erkeklerin görmelerinîn caiz olmadığı yerlerin, hanımlar için caiz olduğunu ifade etmektedir. Fakat avret yerlerinin görülmesi, ne erkeklere, ne de kadınlara caiz değildir.[259]
Bu deliller, Yüce Allah'ın; 'Mümin kadınlara söyle, gözlerini (harama bakmaktan) çevirsinler' âyetini özgünleştirmektedir.
Burada bahsedilen caizlik, şehvetle bakılmaması ve fitne korkusunun bulunmaması ve bir ihtiyaç durumunun olması şartıyladır. Bundan, kadınların yabancı erkeklerle bir arada bulunması ve karşılıklı bakışmalarının caizüği anlaşılmamalıdır. Allah, en doğrusunu bilir-.
Tesettür Ve Fitneden Emin Olunması Şartıyla Bir Kadın, Hasta Bir Erkeği Ziyaret Edebilir:
Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve seilem) Medine'ye geldiklerinde, Ebû Bekir ve Bilal (radiyallâhu anhumâ) rahatsızlandılar. Onları hasta ziyaretinde bulundum, «Ey babacığım! Kendini nasıl hissediyorsun? Ey Bilal! Kendini nasıl hissediyorsun?» dedim.[260]
Zaruret Durumunda, Bir Kadın, Bir Erkeği Tedavi Edebilir:
Er-Rebî bin Muavviz (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve seilem) ile birlikte savaşlara katılıyorduk. [Hanımlar olarak] Topluluklara su dağıtıyor, hizmet ediyor, şehitleri ve yaralıları Medine'ye götürüyorduk.[261]
Bir kadının bu hizmetlerde bulunması, bu iş için bir erkeğin bulunmaması şartıyla caiz olur.
Kadınların Yabancı Erkeklerle Tokalaşması Caiz Değildir:
Makal bin Yesâr (radiyallâhu anh) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve seilem); «birinizin başına demir iğne saplanması, kendisine helal olmayan bir kadına dokunmasından hayırlıdır» buyurdu.[262] Bu nedenle Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve seilem) kadınlarla musafaha etmez, onlardan sözlü olarak biat alırdı. Aişe (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve seilem) biat eden kadınlara; «seninle sözlü olarak biatleştim» derdi. Allah'a yemin ederim ki, biat alırken onun eli hiçbir kadın eline dokunmamıstır. Kadınlarla sadece sözlü olarak «şu konuda seninle biatleştim» derdi.[263] Bir başka rivayette; 'ben kadınlarla musafaha etmem.[264] buyurmuştur.
[257] Buhârî, 455; Müslim, 892.
[258] Müslim, 1480.
[259] Kurtubî, Ahkâmı'I-Kurân, 12/228-
[260] Buhârî, 3926; Müslim, 1376.
[261] Buhârî, 2883.
[262] Taberânî, el-Kebîr, 20/211; Hasen rivayettir. Bkz. Es-SUsiletu's-Sahîha, 226.
[263] Buhârî, 2713.
[264] Mâlik, Muvatta, 1842; Ahmed, 6/357; Tirmizî. 1597; Nesâî, 4181; İbn Mâce, 2874.