- Kadının Diyeti

Adsense kodları


Kadının Diyeti

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
sidretül münteha
Wed 2 November 2011, 07:31 pm GMT +0200
6. Kadının Diyeti


Said b. Museyyeb'den şöyle rivayet edildi: Diyetin üçte biri miktarına ulaşıncaya kadar kadının azalarının diyeti erkeğinki gibidir. Kadının parmağının diyeti, erkeğin parmağı, dişi, erkeğin dişi, baş ve yüzdeki kemiğe kadar işleyen yaralarda ve kemiklerde arıza yapan yaralamalarda da kadın erkek gibidir.[11]

îmam Malik, îbn Şihab'la Urve b. Zübeyr'in de kadının diyeti hakkında, Said b. Müseyyeb gibi düşündüklerini rivayet etmiştir. Bunlar: «Adam öldürme diyeti miktarının üçte birine kadar kadı­nın diyeti erkeğin diyetine eşittir. Erkeğin diyetinin üçte birine ulaşınca o zaman kadının diyeti erkeğin diyetinin yarısı kadar olur.» dediler.
imam Malik der ki: Bunun izahı şöyledir: Baş ve yüzdeki ke­mik meydana çıkacak kadar yaralama, kemiğin kırılıp yer değiş­tirmesi, dimağ ve iç boşluğa kadar ulaşan yaralamalardan daha hafif yaralar ve bunlar gibi diyeti üçte bire kadar olan yaralama­larda kadının diyeti erkeğin diyetine eşittir. Fakat üçte bire ula­şırsa, o zaman kadının diyeti erkeğin diyetinin yarısı kadar olur.[12]
İmam Malik, îbn Şihab'ın: «Karısını yaralayan adama diyet gerekip kısas yapılmayacağı hakkında tatbikat devam edegeldi» dediğini rivayet etmiştir.
îmam Malik der ki: Bu kasden değil de kişinin hataen karısı­na vurup yaralamasında olur. Karısına kırbaçla vurup gözünü çı­karması ve benzeri gibi[13]
îmam Malik der ki: Bir kadının asabesi (baba tarafından akrabası) ve kabilesinden olmayan kocası ve aynı kocadan çocuğu kadının işlediği cinayetin diyetini ödemesi gerekmez. Ana bir er­kek kardeşleri de diyetini ödemekle sorumlu değildir. Fakat bun­lar kadının mirasına daha fazla müstahakdırlar. Diyet ödeme Resûlullah (s.a.v.) zamanından günümüze kadar asabeye aittir. Kadının azad ettiği kölelerin durumu da böyledir. Her ne kadar bunlar kadının kabilesinden değillerse de, mirasları kadının ço­cuğuna aittir. Bunların cinayetinin diyeti ise, kadının kabilesine düşer.



[11] Malikiler alt çene ve burnu yüzden saymıyorlar. Diğer üç mezhep ise yüz­den sayıyor.
[12] Hanefiler'le Şafiiler'e göre, az olsun çok olsun kadının diyeti erkeğin diyeti­nin yarısıdır. Bilindiği gibi, aslında islamiyet kadının hayatı ile erkeğin ha­yatı arasında bir ayırım gözetmemiş, kadım öldüren erkeğin öldürülmesi­ni emretmiştir. Ancak bir takım sebeplerden dolayı diyetler hususunda bu eşitlik gözetilmemiştir. Çünkü erkekler genellikle daha ziyade üretici, ai­lelerinin geçimlerini temin edici ve vatanın savunucusudurlar. Bu sebeple, erkeklerin ölüm veya sakatlığı cemiyetin sinesinde daha büyük yaralar meydana getirir. İşte bu sebeple klasik dönemde diyetler hususunda fark­lılık gözetilmiştir.
[13] Çünkü erkeğin karısını tedip etme hakkı vardır. Kocasına karşı kanlık va­zifesini yapmayan, onun meşru istek ve emirlerine uymayıp serkeşlik ya­pan karıyı kocasının haddi aşmaksızın dövebileceği, Nisa sûresinin 34. âyeti kerimesİyle bir kısım hadis-i şeriflerde belirtilmiştir. Yaralama ve zarar verme maksadı olmaksızın vururken yaralanırsa kısas gerekmez. Aksi takdirde gerekir.

ceren
Sat 8 July 2017, 06:51 pm GMT +0200
Esselamu aleykum.rabbim razi olsun paylasimdan kardesim....

Sevgi.
Sat 8 July 2017, 07:51 pm GMT +0200
Ve Aleyküm Selam.  Bilgiler için Allah Razı olsun.