hafız_32
Mon 22 November 2010, 02:14 pm GMT +0200
Kadın, Vefat Eden Kocasını Yıkayabilir:
Âişe (radiyallâhu anhâ); eğer bu bildiğimi, daha önce bilseydim; (vefatında) Rasuluîlah (sallallâhu aleyhi ve sellemj'i sadece hanımları yıkardı [211] demiştir. Beyhakî der ki; 'Aişe (radiyallâhu anhâ), yıkamayı RasuiullarTın hanımlarının yapmamasından dolayı üzüntü duymuştur. Bir şeyin yapümamasından dolayı pişmanlık ve üzüntü duyulması, ancak caiz olan şeylerde olur'. Ebû Bekir {radiyallâhu anh)'ı vefat ettiğinde, vasiyeti nedeniyle hanımları yıkamıştır. [212]
Vefat Eden Erkek Çocuğu Hanımların Yıkaması Caizdir:
İbnü'l-Munzir, 'küçük yaştaki erkek çocuğu hanımların yıkayabilecekleri konusunda âlimler icmâ etmiştir' der.
El-Hasen el-Basrî, 'Üzerinde [elbise veya örtü gibi] bir şey bulunan, sütten kesilmiş erkek çocuğunu, hanımların yıkamasında bir sakınca görmezdi.[213]
Burada belirtilen caizlik, çocukların şehvet yaşma ulaşmamış olması durumunda söz konusudur. İmam Nevevî'nin el-Mecmû'-da belirttiği görüşü budur.
Bir Kadının, Sadece Erkeklerin Bulunduğu Veya Bir Erkeğin, Sadece Kadınların Bulunduğu Yerde Vefat Etmesi Hâli:
Teyemmüm ettirilir, yıkanmaz. Alimler arasındaki iki görüşten tercih edileni budur. Nitekim bu görüşü, Sinan bin Gurfe hadisi teyit etmektedir. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem), 'erkeklerin arasında vefat eden bir kadının, mahremi olmaması durumunda «teyemmüm ettirilir yıkanmaz; aynı durum erkek için de geçerlidir» buyurmuştur.[214]
Elbisenin üzerinden yıkanmasını söyleyenler de vardır.
Şafiî, Mâlik ve Ahmed bin Hanbel'e göre, vefat eden kadını yıkayacak hiçbir kadın bulunamazsa, bir erkek eline -kadının tenini hissetmeyecek şekilde- kalın bezler sarar ve cenaze örtülü olduğu halde onu yıkar. [215]
Hayızlı veya cünüp olanların, cenaze yıkamasında bir sakınca yoktur: Bunu yasaklayan bir delil olmadığından dolayı, caizdir.
Bir kadın, hayızlı veya cünüp iken vefat etmesi durumunda, tek gusül abdesti aldırılması yeterlidir: Çünkü vefat eden kişiden, ibadet sorumluluğu kalkar. Nitekim ölünün yıkanması, bir ibadet olmakla birlikte, dünyadan temiz ve güzel bir halde ayrılması içindir. Bu da, tek gusül ile gerçekleşir. Ayrıca hayız ve cünüplük gibi, iki nedenden dolayı gusül abdesti alması gereken kimsenin, tek gusül abdesti alması da yeterlidir.[216]
[211] Ebû Dâvûd, 3141; Beyhakî, 3/398; Hasen senetle rivayet edilmiştir.
[212] Bu rivayetler İçin bkz. Câmiu Ahkâmi'n-Nisâ, 1/466, 467.
[213] ibn Ebî Şeybe, Musannef, 3/251. Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[214] Beyhakî, 3/398.
[215] El-Cezîrî, el-Mezâhibu'l-Erbaa, 2/447. fÇev.)
[216] İbn Kudâme, el-Muğnî, 2/463.
Âişe (radiyallâhu anhâ); eğer bu bildiğimi, daha önce bilseydim; (vefatında) Rasuluîlah (sallallâhu aleyhi ve sellemj'i sadece hanımları yıkardı [211] demiştir. Beyhakî der ki; 'Aişe (radiyallâhu anhâ), yıkamayı RasuiullarTın hanımlarının yapmamasından dolayı üzüntü duymuştur. Bir şeyin yapümamasından dolayı pişmanlık ve üzüntü duyulması, ancak caiz olan şeylerde olur'. Ebû Bekir {radiyallâhu anh)'ı vefat ettiğinde, vasiyeti nedeniyle hanımları yıkamıştır. [212]
Vefat Eden Erkek Çocuğu Hanımların Yıkaması Caizdir:
İbnü'l-Munzir, 'küçük yaştaki erkek çocuğu hanımların yıkayabilecekleri konusunda âlimler icmâ etmiştir' der.
El-Hasen el-Basrî, 'Üzerinde [elbise veya örtü gibi] bir şey bulunan, sütten kesilmiş erkek çocuğunu, hanımların yıkamasında bir sakınca görmezdi.[213]
Burada belirtilen caizlik, çocukların şehvet yaşma ulaşmamış olması durumunda söz konusudur. İmam Nevevî'nin el-Mecmû'-da belirttiği görüşü budur.
Bir Kadının, Sadece Erkeklerin Bulunduğu Veya Bir Erkeğin, Sadece Kadınların Bulunduğu Yerde Vefat Etmesi Hâli:
Teyemmüm ettirilir, yıkanmaz. Alimler arasındaki iki görüşten tercih edileni budur. Nitekim bu görüşü, Sinan bin Gurfe hadisi teyit etmektedir. Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem), 'erkeklerin arasında vefat eden bir kadının, mahremi olmaması durumunda «teyemmüm ettirilir yıkanmaz; aynı durum erkek için de geçerlidir» buyurmuştur.[214]
Elbisenin üzerinden yıkanmasını söyleyenler de vardır.
Şafiî, Mâlik ve Ahmed bin Hanbel'e göre, vefat eden kadını yıkayacak hiçbir kadın bulunamazsa, bir erkek eline -kadının tenini hissetmeyecek şekilde- kalın bezler sarar ve cenaze örtülü olduğu halde onu yıkar. [215]
Hayızlı veya cünüp olanların, cenaze yıkamasında bir sakınca yoktur: Bunu yasaklayan bir delil olmadığından dolayı, caizdir.
Bir kadın, hayızlı veya cünüp iken vefat etmesi durumunda, tek gusül abdesti aldırılması yeterlidir: Çünkü vefat eden kişiden, ibadet sorumluluğu kalkar. Nitekim ölünün yıkanması, bir ibadet olmakla birlikte, dünyadan temiz ve güzel bir halde ayrılması içindir. Bu da, tek gusül ile gerçekleşir. Ayrıca hayız ve cünüplük gibi, iki nedenden dolayı gusül abdesti alması gereken kimsenin, tek gusül abdesti alması da yeterlidir.[216]
[211] Ebû Dâvûd, 3141; Beyhakî, 3/398; Hasen senetle rivayet edilmiştir.
[212] Bu rivayetler İçin bkz. Câmiu Ahkâmi'n-Nisâ, 1/466, 467.
[213] ibn Ebî Şeybe, Musannef, 3/251. Sahih senetle rivayet edilmiştir.
[214] Beyhakî, 3/398.
[215] El-Cezîrî, el-Mezâhibu'l-Erbaa, 2/447. fÇev.)
[216] İbn Kudâme, el-Muğnî, 2/463.