hafiza aise
Thu 4 August 2011, 03:38 pm GMT +0200
9— Kabir Üzerinde Namaz:
Hz. Peygamber (s.a.) bir kimsenin cenaze namazım kaçırdığı zaman mezarı üzerinde kılardı.[1265] Bir keresinde bir gece sonra, bir keresinde ise üç gün sonra[1266] bir keresinde de bir ay sonra[1267] kabir üzerinde cenaze namazı kıldırdı. Bu konuda herhangi bir zaman sınırlaması getirmedi.
Ahmed (r.h.) diyor ki: "Kabir üzerinde cenaze namazı kılmakta kim şüphe edebilir ki?! Hepsi de hasen olan altı senedle rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber (s.a.) cenaze namazını kaçırdığı zaman kabir üzerinde kılardı."
İmam Ahmed, kabir üzerinde cenaze namazı kılmayı bir ay ile sınırlamıştır. Çünkü Hz. Peygamber'den (s.a.), daha sonra kıldığı rivayet edilen müddetin en fazlası bu kadardır. Şafiî (r.h.) ise ölünün kokmaması ile sınırlamıştır. Mâlik ve Ebu Hanîfe de -Allah onlara rahmet etsin-bunu yasaklamışlar; ancak velîsi, uzakta bulunduğu için kaçırmişsa kılabileceğini söylemişlerdir.
Hz. Peygamber (s.a.) cenaze namazında, cenaze erkek ise başı yanında, kadınsa orta hizasında'[1268] dururdu. [1269]
[1265] Buharı, 23/67; Müslim, 954. Bu konuda Buharî ve Müslim'de (956) Ebu Hureyre'den; Beyhakî (4/48)'de Hz. Peygamber'in (s.a.) ashabından birinden -bu rivayetin senedi sahihtir- hadis rivayet edilmektedir.
[1266] Beyhakî, 4/47.
[1267] Beyhakî, 4/48. Beyhakî: "Hadis mürsel-sahihtir." diyor.
[1268] Bu konuda iki sahih hadis vardır. Birincisini Ebu Davud (3194), Tirmizî (1034), Tahâ-vî (1/283), Tayâlisî (2149) ve Ahmed (3/118,204) Enes b. Mâlik'ten; ikincisini Buharî (23/63), Müsüm (964), Ebu Davud (3195), Nesâî (4/70,71), Tirmizî (1035), Ahmed (5/14,19) ve Tayâlisî (902) Semûre b. Cündüb'den rivayet ediyorlar. Semûre diyor ki: Lohusa iken ölen bir kadının cenaze namazında Hz. Peygamber'in (s.a.) arkasında bulundum. Allah Rasûlü (s.a.) kadının cenaze namazını kıldırmak için orta hizasında durdu.
[1269] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/488-489.
Hz. Peygamber (s.a.) bir kimsenin cenaze namazım kaçırdığı zaman mezarı üzerinde kılardı.[1265] Bir keresinde bir gece sonra, bir keresinde ise üç gün sonra[1266] bir keresinde de bir ay sonra[1267] kabir üzerinde cenaze namazı kıldırdı. Bu konuda herhangi bir zaman sınırlaması getirmedi.
Ahmed (r.h.) diyor ki: "Kabir üzerinde cenaze namazı kılmakta kim şüphe edebilir ki?! Hepsi de hasen olan altı senedle rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber (s.a.) cenaze namazını kaçırdığı zaman kabir üzerinde kılardı."
İmam Ahmed, kabir üzerinde cenaze namazı kılmayı bir ay ile sınırlamıştır. Çünkü Hz. Peygamber'den (s.a.), daha sonra kıldığı rivayet edilen müddetin en fazlası bu kadardır. Şafiî (r.h.) ise ölünün kokmaması ile sınırlamıştır. Mâlik ve Ebu Hanîfe de -Allah onlara rahmet etsin-bunu yasaklamışlar; ancak velîsi, uzakta bulunduğu için kaçırmişsa kılabileceğini söylemişlerdir.
Hz. Peygamber (s.a.) cenaze namazında, cenaze erkek ise başı yanında, kadınsa orta hizasında'[1268] dururdu. [1269]
[1265] Buharı, 23/67; Müslim, 954. Bu konuda Buharî ve Müslim'de (956) Ebu Hureyre'den; Beyhakî (4/48)'de Hz. Peygamber'in (s.a.) ashabından birinden -bu rivayetin senedi sahihtir- hadis rivayet edilmektedir.
[1266] Beyhakî, 4/47.
[1267] Beyhakî, 4/48. Beyhakî: "Hadis mürsel-sahihtir." diyor.
[1268] Bu konuda iki sahih hadis vardır. Birincisini Ebu Davud (3194), Tirmizî (1034), Tahâ-vî (1/283), Tayâlisî (2149) ve Ahmed (3/118,204) Enes b. Mâlik'ten; ikincisini Buharî (23/63), Müsüm (964), Ebu Davud (3195), Nesâî (4/70,71), Tirmizî (1035), Ahmed (5/14,19) ve Tayâlisî (902) Semûre b. Cündüb'den rivayet ediyorlar. Semûre diyor ki: Lohusa iken ölen bir kadının cenaze namazında Hz. Peygamber'in (s.a.) arkasında bulundum. Allah Rasûlü (s.a.) kadının cenaze namazını kıldırmak için orta hizasında durdu.
[1269] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 1/488-489.