sumeyye
Sat 22 September 2012, 04:01 pm GMT +0200
İşlemlerin Terki:
İmamın Kıraati:
İmamın Kıraati:
Kavlî rükün olan kıraatte imama uyma veya uymama konusunda, hukukçular arasında görüş ayrılığı vardır. [28]
(a) Ebu Hanife ile Ebu Yusuf’a göre, kıraatte imama uyulmaz, susulur, onun açık kıraati dinlenir. Çünkü, cemaate o riyaset etmektedir ve onun kıraaati, cemaatin de kıraati demektir. Bu sebeple, kıraatin açık yapıldığı namazlarda, cemaatın kıraat yapması tahrimen, gizli yapılan namazlardaysa tenzihen mekruhtur.
(b) Muhammed eş-Şeybâni’ye göre, gizli okunan namazlarda kıraat caizdir; Malik’e göre müstahsendir; açık kıraatli namazlarda ise cemaat kıraatte bulunmaz.
(c) Ahmed b. Hanbel’e göre, gizli okunan namazlarda muktedî de gizli kıraatte bulunur. Bundan başka, imamın açıktan okuduğunu cemaatten herhangi biri işitmezse, kendisinin kıraatte bulunması vaciptir; fakat işitirse kıraatte bulunması caiz olmaz.
(d) eş-Şafiî’ye göre, gizli kıraatli namazlarda muktedî, Fatiha’dan başka âyetler de okur, açık kıraatli namazlarda ise yalnız Fatiha’yı gizlice okuması gerekir; bu son durum rekâtın kaçırılacağından korkulunca terkedilir.
(e) Caferi Mezhebine göre, kuvvetli görüşte, muktedînin, gizli kıraatli namazların ilk iki rekâtında kıraati terketmesi vaciptir. Az da olsa imamın sesini duyunca açık kıraatlerde de böyledir; duymazsa, okuması caiz, hatta müsteh’ap olur. Kıraatin bir kısmını duyup, bir kısmını duymazsa ihtiyat kıraati terk etmesidir. [29]
[28] Bilmen, Büyük İslâm İlmihali, s. 149; İbn Rüşd, Bm, c. I, s. 121.
[29] Humeynî, age, s. 85.